Félsz a repüléstől? Eláruljuk hova ülj, ez a gépek legbiztonságosabb része

repülőgép
PUBLIKÁLÁS: 2025. július 27. 10:45
Sokan rettegnek a turbulenciától, míg mások a balesetektől félnek. Azonban nincs mitől tartani, ugyanis egy szakértő elárulta, hova érdemes ülni a repülőn, ha a lehető legnagyobb biztonságban akarunk lenni.

Légi közlekedési szakértők derítettek fényt arra, hogy a repülőgépek mely részén érezhetjük magunkat a legnagyobb biztonságban. A statisztikai adatok alapján a szakemberek úgy vélik, hogy a gép középső vagy hátsó része a legbiztonságosabb hely az utasoknak. A gép eleje ezzel szemben a legtöbb sérülést és halálesetet szenvedi el egy baleset esetén. Ráadásul a mentőcsapatok vészhelyzetek során általában a gép hátulján keresztül közelítik meg a járművet, így elméletileg azok, akik hátul ülnek, előbb evakuálhatók.

Legyen szó a turbulenciától vagy balesettől való félelemről az ülőhely választás sokszor gondot okoz.
Legyen szó a turbulenciától vagy balesettől való félelemről az ülőhely választás sokszor gondot okoz. (Képünk illusztráció) Fotó:  Pexels

Ha azonban a balesetektől nem tartunk, de a kényelmetlen utazástól igen, másképp kell döntenünk, ugyanis a turbulencia gyakran intenzívebbnek érződik a gép hátsó, biztonságosabb részében. 

Fontos megjegyezni, hogy a repülőgép-balesetek rendkívül ritkák. Érdekesség, hogy a vonatutazás nagyobb kockázatot jelent, mivel 160 millió megtett kilométerre vetítve a vonatok esetében 0,04 haláleset történik, míg a repülőgépeknél csak 0,01.

Ennek ellenére a szakértők szerint vannak olyan óvintézkedések, amelyeket az utasok megtehetnek a repülés biztonságának növeléséért.

A Time magazin 2015-ös elemzése, amely az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 35 évnyi adatát vizsgálta, arra a következtetésre jutott, hogy a gép hátsó ülései statisztikailag biztonságosabbak. Az utasok halálozási aránya a gép hátsó harmadában 32% volt, míg a középső harmadban 39%. Az első harmad halálozási rátája 38 %. Ha még biztosabbra akarunk menni, érdemes a gép hátuljában elhelyezkedő, sorban középső székeket választani, ezeknek ugyanis mindössze 28%-os a halálozási arányuk egy baleset esetén az adatok szerint.

A hatóságok azonban figyelmeztetnek, hogy ezek az adatok erősen helyzetfüggők. Voltak olyan esetek, amikor a gép elejében ülők élték túl a balesetet. Például az 1977-es tenerifei ütközés, a repüléstörténet legtöbb áldozattal járó balesete is ilyen volt. Összesen 583 ember vesztette életét, ugyanakkor a 61 túlélő többsége a gép elejében ült.

Tekintettel arra, hogy mennyire valószínűtlen egy baleset, a turbulencia sokkal gyakoribb jelenség, amitől a legtöbb félős utas inkább tart

– magyarázta David Rimmer, az AB Aviation Group vezérigazgatója, aki nem mellesleg maga is egy repülőgép-szerencsétlenség túlélője.

Rimmer azt javasolja, hogy az utasok inkább válasszák a gép egyébként kevésbé biztonságosnak tartott középső zónáját, hogy csökkentsék a (baleseteknél jóval gyakrabban előforduló) turbulencia hatásait – írta a Daily Star.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.