Légi közlekedési szakértők derítettek fényt arra, hogy a repülőgépek mely részén érezhetjük magunkat a legnagyobb biztonságban. A statisztikai adatok alapján a szakemberek úgy vélik, hogy a gép középső vagy hátsó része a legbiztonságosabb hely az utasoknak. A gép eleje ezzel szemben a legtöbb sérülést és halálesetet szenvedi el egy baleset esetén. Ráadásul a mentőcsapatok vészhelyzetek során általában a gép hátulján keresztül közelítik meg a járművet, így elméletileg azok, akik hátul ülnek, előbb evakuálhatók.
Ha azonban a balesetektől nem tartunk, de a kényelmetlen utazástól igen, másképp kell döntenünk, ugyanis a turbulencia gyakran intenzívebbnek érződik a gép hátsó, biztonságosabb részében.
Fontos megjegyezni, hogy a repülőgép-balesetek rendkívül ritkák. Érdekesség, hogy a vonatutazás nagyobb kockázatot jelent, mivel 160 millió megtett kilométerre vetítve a vonatok esetében 0,04 haláleset történik, míg a repülőgépeknél csak 0,01.
Ennek ellenére a szakértők szerint vannak olyan óvintézkedések, amelyeket az utasok megtehetnek a repülés biztonságának növeléséért.
A Time magazin 2015-ös elemzése, amely az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 35 évnyi adatát vizsgálta, arra a következtetésre jutott, hogy a gép hátsó ülései statisztikailag biztonságosabbak. Az utasok halálozási aránya a gép hátsó harmadában 32% volt, míg a középső harmadban 39%. Az első harmad halálozási rátája 38 %. Ha még biztosabbra akarunk menni, érdemes a gép hátuljában elhelyezkedő, sorban középső székeket választani, ezeknek ugyanis mindössze 28%-os a halálozási arányuk egy baleset esetén az adatok szerint.
A hatóságok azonban figyelmeztetnek, hogy ezek az adatok erősen helyzetfüggők. Voltak olyan esetek, amikor a gép elejében ülők élték túl a balesetet. Például az 1977-es tenerifei ütközés, a repüléstörténet legtöbb áldozattal járó balesete is ilyen volt. Összesen 583 ember vesztette életét, ugyanakkor a 61 túlélő többsége a gép elejében ült.
Tekintettel arra, hogy mennyire valószínűtlen egy baleset, a turbulencia sokkal gyakoribb jelenség, amitől a legtöbb félős utas inkább tart
– magyarázta David Rimmer, az AB Aviation Group vezérigazgatója, aki nem mellesleg maga is egy repülőgép-szerencsétlenség túlélője.
Rimmer azt javasolja, hogy az utasok inkább válasszák a gép egyébként kevésbé biztonságosnak tartott középső zónáját, hogy csökkentsék a (baleseteknél jóval gyakrabban előforduló) turbulencia hatásait – írta a Daily Star.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.