Hősiesség, árulás és önfeláldozás: A thermopülai csata, ahol 300 harcos súlyos árat fizetett a halhatatlanságért

görögország
PUBLIKÁLÁS: 2025. augusztus 11. 10:45
Augusztus 11. egy olyan esemény évfordulója is, amely örökre beégett a történelem emlékezetébe. Kr. e. 480-ban ezen a napon indult meg a thermopülai csata, amelyben háromszáz spártai és néhány ezer görög harcos nézett szembe a világ akkori legnagyobb hadseregével.

Thermopylai – „forró kapuk” –, egy keskeny tengerparti szoros, amely akkoriban alig 15-20 méter széles volt, vagyis ideális védelmi terepet kínált egy kisebb seregnek a sokszoros túlerő ellen. A thermopülai csata végül több lett egy katonai összecsapásnál: jelkép lett. A szabadság, a kötelesség és az önfeláldozás szimbóluma.

thermopülai-csata, Thermopülai-szoros, Görögország
A Thesszáliát és Közép-Görögországot elválasztó szoros, ahol a thermopülai csata zajlott - napjainkban
Fotó: Joaquin Ossorio Castillo

A thermopülai csata: vereség, ami győzelemmé vált

A Kr. e. V. század elején a Perzsa Birodalom, élén I. Xerxész nagykirállyal, hatalmas hódító hadjáratot indított Hellász ellen. A cél nem csupán bosszú volt az i. e. 490-es marathoni vereségért, hanem teljes birodalmi bekebelezés: a szabadságszerető görög városállamok megsemmisítése vagy alárendelése.

Leonidasz – a hivatásos hős

A spártai király, Leonidasz neve mára összefonódott Thermopülaival, holott valójában csak egyik volt a két uralkodó közül Spártában. Egyike azoknak, akik szó szerint „elmentek meghalni”, úgy, hogy nem vártak győzelmet. A hagyomány szerint a delphoi jósda azt mondta: „Vagy Spárta királya hal meg, vagy Spárta pusztul el.” Leonidasz választott.

Leonidasz szobor, Spárta, thermopülai csata
Leonidasz szobra Spártában. Amikor a perzsák megtámadták Hellaszt, felszólították a görögöket hogy tegyék le a fegyvereiket, Leonidasz válasza ez volt: „Molon labe” („Gyertek és vegyétek el őket”) 
Fotó: Wirestock Creators / Shutterstock

Ő és 300 elit spártai harcosa (akik mind fiút hagytak hátra, hogy ne vesszen ki a családjuk) kíséretként a 6–7000 fős szövetséges sereghez csatlakoztak, hogy feltartsák Xerxész seregét – egyes becslések szerint több százezer embert –, amíg Hellász mozgósít.

Xerxész – egy birodalom ura

Xerxész, Dárajavaus (Nagy Dareiosz) fia, a világ legnagyobb birodalmának örököse volt. Hatalmát isteni eredetűnek tartotta, és seregében egyaránt ott vonultak médek, asszírok, egyiptomiak, indiaiak – a perzsa hódítás globális dimenzióját testesítve meg. A csata előtt trónusát egy dombra emeltette, hogy onnan nézhesse végig a biztos győzelmet.

Hérodotosz szerint Xerxész három napig várt, hátha a görögök megfutamodnak, mielőtt támadást indított volna. A perzsák napokon át próbáltak áttörni, de a görög hopliták falanxa, nehézpáncélos harcmodora és a szoros terepviszonyai előnyt jelentettek. A spártaiak halált megvető bátorsággal küzdöttek, kiválóan alkalmazkodva a közelharchoz.

Naqhs-e Rostam, Irán, Akhaimenida királyi sírok
Xerxész sírja (a kép jobb szélén) az iráni Naqhs-e Rostamban, ahol az Akhaimenida királyok sírjai vannak (a többi sír balról jobbra: II. Dareiosz, I. Artaxerxész, és Nagy Dareiosz)
Fotó: Mazur Travel / Shutterstock

A bukás dicsősége

A csata sorsát végül egy árulás pecsételte meg: egy Ephialtész nevű helyi lakos árulta el a perzsáknak a hegyeken át vezető ösvényt, amely a görögök hátába vezetett. Leonidasz ekkor elbocsátotta a szövetségesek nagy részét, és a 300 spártai mellett csupán néhány száz thébai és theszpiai harcos maradt, hogy halálig, az utolsó emberig harcoljanak.

A végső ütközet egyfajta rituális mészárlás volt. Leonidasz holttestét is megszentségtelenítették, de később a görögök visszavitték Spártába, ahol hősként temették el. A csata a spártaiak számára vereséggel végződött, de stratégiai szempontból győzelem lett: a görögök időt nyertek, az ütközet pedig megerősítette a városállamok szövetségét.

Perszepolisz, Apadana, Halhatatlanok
A perzsa hadsereg elit alakulata, a Halhatatlanok, a 10 ezer fős nehézgyalogság - a perszepoliszi Apadana-csarnok falán
Fotó: Diego Delso

Mítosz és valóság határán - Mi az igazság a 300 című filmből?

A thermopylai csata mítosza gyorsan elterjedt már saját korában is. A „spártai háromszáz” már az ókorban szimbólummá vált, amit Plutarkhosz, majd később a modern kor filmjei, regényei és képregényei is tovább erősítettek. A történelmi hűséget ugyan néhol beáldozták a drámai hatás oltárán, de az alapüzenet megmaradt: a bátorság nem a győzelemben, hanem az önként vállalt áldozatban rejlik.

A thermopülai csata a XXI. században újabb mítoszt kapott a 300 című film és annak folytatása révén.  Az első mozi Frank Miller képregénye alapján készült, amely erősen stilizált, szinte szürreális vizualitással - a képregényhez való hűség szigorú megtartásával - mesélte újra a történetet. A film alapja ugyan nagyrészt valós: Leonidasz valóban háromszáz spártai harcossal, illetve több ezer másik göröggel együtt tartóztatta fel a perzsa hadat. Az is igaz, hogy Ephialtész elárulta a görögöket, és az is, hogy a végső napra már valóban csak a spártaiak, theszpiaiak és néhány más kisebb kontingens maradt, szinte öngyilkos küldetésben.

Ugyanakkor a film számos ponton elrugaszkodik a történelmi tényektől, elsősorban a megjelenítés módját illetően. A spártaiak például nem félmeztelenül harcoltak köpenyben, ágyékkötőben (és számítógéppel kihangsúlyozott hasizmokkal), hanem bronzpáncélt, sisakot és pajzsot viseltek – a teljes hoplita felszerelés részeként. Xerxész a filmben androgün, testpiercingekkel tarkított óriásként jelenik meg, míg a valóságban valószínűleg tekintélyes, de nem démonizált uralkodóként irányította a hadjáratot. A perzsa hadsereg pedig nem mutánsokból és emberszabású szörnyekből állt, hanem rendkívül szervezett, soknemzetiségű katonai gépezetből, amely az akkori világ egyik legjobban felszerelt és logisztikailag működőképes hadereje volt.

A 300: A birodalom hajnala még jobban elrugaszkodott a hiteles történeti forrásoktól: például Artemisiát, a görög származású halikarnasszoszi királynőt, aki a vásznon a perzsa flotta bosszúszomjas, karddal hadonászó femme fatale parancsnoka volt, a valóságban taktikus, művelt és politikai érzékkel rendelkező nőként ismerték, aki a valóságban éppen azt javasolta Xerxésznek, hogy ne a tengeren támadják meg a görögöket. 

A 300 egyik legnagyobb torzítása, hogy a hipermaszkulin, harcias férfiideál spártaiakat kvázi-fasiszta übermensch figurákként mutatják be, akik dicsőítik az erő kultuszát, elutasítják a gyengeséget, mint "tiszta faj" szemben állnak a dekadens, kevert perzsákkal, miközben a görög hadsereg többi részét jóformán meg sem említik, pedig annak döntő részét más városállamok, különösen Athén biztosította – például a későbbi szalamiszi tengeri győzelemben, amelyet a film pusztán látványelemként használ. A perzsákat pedig egyenesen elemberteleníti - szó szerint is, hiszen a filmben például a perzsa elit alakulat harcosait, a Halhatatlanokat sötét mutánsokként mutatja be -, démonizálja. 

Zack Snyder, a rendező, illetve Gianni Nunnari producer mindvégig ragaszkodtak a film képregényből való teljes, kockáról kockára való adaptációjához. Ennek köszönhető az is, hogy lényegében egydimenziós karakterek születtek: a képregényhez való hűség nem sok teret hagyott a színészi mozgástérnek, kvalitásnak. Mindezek miatt a két filmnek nagyon vegyes volt a fogadtatása már az Egyesült Államokban is, de számos görög médium is keményen kritizálta, Irán pedig egyenesen felháborodott azon, ahogy a perzsákat ábrázolták. 

Ugyanakkor, mindezek ellenére a filmek elvitathatatlan érdeme, hogy a thermopülai csatát, és úgy általában a görög-perzsa háborúkat újra a köztudatba emelték, és a nézők milliói számára tették érdekessé ezt a több mint kétezer éves történetet. Csak épp nem történészi pontossággal, hanem mítoszteremtő szándékkal.

A Leonidasz-tábla, amelyen a híres epigramma olvasható görög nyelven.
Fotó: wikipedia

A csata kulcsszerepe abban állt, hogy a nyugati világ eszméinek – önrendelkezés, szabadság, civil bátorság – egyik alapkövévé vált. A görögök végül Szalamisznál és Plataiainál visszaverték a perzsákat.

Emlékezet és tanulság

A csata helyszínén ma emlékmű áll, rajta a híres epigramma (amelyet tévesen Szimonidész görög költőnek tulajdonítanak): 

Itt fekszünk, vándor, vidd hírül a spártaiaknak: megcselekedtük, amit megkövetelt a haza.” 

Ez az antik világ egyik legismertebb sírfelirata, amely saját korán is túlnőtt.

A thermopylai csata nemcsak történelmi esemény, hanem erkölcsi mérce is lett. Megmutatja, mit jelent kiállni egy eszméért, vállalni a következményeket akkor is, ha a győzelem lehetetlen.

Thermopülai, Görögország, dombvidék fákkal
Thermopülai napjainkban. Nevét két, Héraklésznek szentelt kénes hőforrásról és a közelben elhelyezkedő három kapuról kapta
Fotó: Joaquin Ossorio Castillo / Shutterstock

Tudtad?

  • A 300 spártai valójában nem volt teljesen egyedül: körülbelül 700 theszpiai és thébai harcos harcolt és halt meg mellettük.
  • A perzsa hadsereg méretére vonatkozó számok Hérodotosznál 2 millió körüliek, de a modern becslések 100–250 ezer fő közé teszik.
  • A Thermopülai szoros ma jóval szélesebb, mint akkor, mivel a partvonal változott az elmúlt 2500 év alatt.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.