Test és lélek

Tudat alatt csábítanak az eladási trükkök

Bors

Létrehozva: 2012.11.21.

A rafinált eladói trükkök arra csábítanak, hogy olyan termékeket is a kosarunkba rakjunk, melyekre nincs is igazából szükségünk. Aki megismeri ezeket a tudatalattit befolyásoló praktikákat, könnyebb kosárral és nehezebb pénztárcával térhet haza.

Akivel rendszeresen megesik, hogy a vásárlásból hazatérve rácsodálkozik néhány termékre, hogy ezt vajon miért vette meg, annak ajánlott átalakítania vásárlási szokásait, főleg most, az ünnepek előtt. Ezt az eladási trükkök megismerésével érdemes kezdeni.

Csábító kerülőutak

Az olyan alapvető élelmiszereket, mint a tej, a kenyér vagy a hús, úgy helyezik el, hogy közben még jó néhány fajta termék mellett el kell mennünk. Így egyrészt meglátjuk azokat a dolgokat is, amikre még szükségünk van, viszont olyan élelmiszerekbe – például csokoládé – vagy tárgyakba, mint egy mutatós gyertya is belefutunk, melyek ugyan nem kellenek, de mikor meglátjuk, úgy érezzük, muszáj megszereznünk azokat.

Tipp: ha érzi, hogy kezd elcsábulni, nézze meg a kinézett termék árát, és gondolja át, mire tudná azt felhasználni, pl. fedezné a villanyszámlája egy részét.

Nagy kosárban ciki a kevés áru?

Hazánkban kb. 180 literesek a bevásárlókocsik. Az USA-ban egyes helyeken ezek már elérték a 400 litert. Ez a méret is befolyásolja tudatalattinkat, hiszen azt az érzést kelti, hogy szégyelljük magunkat, ha csak néhány apró dolgot tologatunk benne. Így szinte öntudatlanul pakolunk a hatalmas kosarakba még egy kicsit.

Tipp: ne foglalkozzunk mások véleményével, de ha mégis izgat minket, mit gondol rólunk egy idegen, akkor a bevásárlókocsi helyett használjunk kosarat! A legtöbb helyen már találunk húzhatót is.

Cuki rajzok fedik az ipari termelést

Ha szükségünk van egy bizonyos élelmiszerre, akkor is ügyelni kell ara, hogy abból a fajtából melyiket választjuk. Egyes címkék idilli mezőket, falusi kis házikókat, kerteket vagy cuki teheneket, csirkéket ábrázoló rajzok díszítenek, melyek azt az érzést keltik a vásárlóban, hogy teljesen természetes környezetből származik az élelmiszer. Holott gyakran ezek is ugyanolyan ipari gazdálkodásból kerülnek a polcokra. 

Tipp: bármilyen rajz is van a terméken, gondosabban olvassuk el annak összetevőit vagy gyártási módját, körülményeit.

Megyünk az orrunk után

Mikor elmegyünk egy pékség előtt, kevesen tudnak ellenállni az onnan kiáramló finom illatoknak. Ugyanígy hatnak ránk egyes parfümök is. A számunkra kellemes illatok eljutnak agyunk örömért felelős területére, és serkentik vásárlási vágyainkat.

Tipp: gondoljuk át, valóban szükségünk van-e még egy kiló kenyérre vagy süteményekre. Aki nehezen bír ellenállni a forrón gőzölgő pékáruk látványának és illatának, az gyorsan szagoljon meg valami egészen más tárgyat, például a kosarában lévő tejesdobozt. Ez után már tisztább fejjel tudja eldönteni, hogy valóban szükség van-e rá.

Simogatják agyunkat az állandó akciók

Kutatások bizonyították, hogy az agyban akkor is aktiválódik a jutalomközpont, amikor elolvassuk az akciós ajánlatokat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy örömet érzünk, mikor azt látjuk, olcsóbban megszerezhetünk valamit, és szinte teljesen mindegy, hogy mit kínálnak.

Tipp: legyünk óvatosak leértékelések esetén! Gyakran nem annyira olcsóak ezek a termékek, mint amennyire első látásra tűnnek, és sokszor nincs is rá szükségünk.

Ünnepi zene

A legtöbb áruházban már most folyamatosan szól a karácsonyi hangulatot árasztó zene. Ettől sokan szinte bepánikolnak, mivel eszükbe juttatja, még nem vettek semmit karácsonyra. Vannak, akikre ez olyan hatással van, hogy gondolkodás nélkül kezdik telepakolni a kosarukat az ajándéknak szánt dolgokkal és a – még össze sem állított – menü hozzávalóival.

Tipp: már most kezdje összeállítani, kit mivel szeretne meglepni az ünnepen, és hogy mi lesz a menü. Ezt a listát mindig hordja magával és ragaszkodjon is a leírtakhoz!

Vigyázz, unalomveszély!

A pénztárnál való sorbanállás közbeni unalom további vásárlásra csábít. Az itt elhelyezett termékeknek öt százalékkal nagyobb az eladásuk, mit a benti polcokon tartott ugyanilyen tárgyakénak. Az a pár perces semmittevés elég arra, hogy a ko-sarunkba dobjunk még egy csomag rágót, egy szelet csokoládét, egy csomag elemet vagy egyéb, itt kínált apróságot.

Tipp: inkább még egyszer nézzük át a bevásárlólistát, hogy mindent megvettünk-e vagy kezdjünk el beszélgetni a mellettünk állóval!  

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek