Hihetetlen, de már 15 éve, hogy bemutatták a Trainspotting és a 28 nappal később direktorának, Danny Boyle-nak a 127 óra című filmjét, amely bebizonyította, hogy egyetlen helyszínen is lehet körömrágós izgalmakat teremteni. A mozi James Franco alakításával, a zseniális vágással és a feszes rendezéssel olyan intenzív élményt nyújt, mintha csak egy akciófilmet néznénk, pedig a főhős végig mozdulatlan, miután egy kanyon fogságába esett. A 127 óra viszont közel sem az egyetlen alkotás, amely a bezártságot erénnyé formálta, íme hát néhány emlékezetes film, ami bizonyítja, hogy néha egyetlen szoba, vagy még egy annál is szűkebb tér is elég egy másfél-kétórás mozihoz. A klausztrofóbiások inkább ne olvassák tovább!

Egy arrogáns és öncélú PR-ügynök egy telefonfülkébe szorul, ahol váratlan hívást kap: azt kell tennie, amit a vonal túlsó végén lévő mesterlövész mond, különben... A Batman-filmeket mélypontra juttató Joel Schumacher itt már elemében van, hiszen filmje pörgős, klausztrofób és szatirikus. Kicsit thriller is, kicsit görbe tükör is a mozi, mely húsba tépő morális kérdéseket boncolgat, ráadásul Colin Farrell élete egyik legjobb alakítását nyújtja benne.
Ryan Reynolds-nak nem az volt élete legrosszabb napja, mikor elvállalta a Zöld lámpás főszerepét, hanem amikor egy koporsóban ébredt, mélyen a föld alatt, egyetlen telefonnal a kezében. Mindenki balhés Deadpooljának ez a 2010-es filmje igazi pszichológiai horror, ahol a sötétség és a fullasztó klausztrofóbia a legnagyobb ellenségek. Az Élve eltemetve elképesztően kreatívan használja a teret, 90 percen át egyetlen helyszínen tart, mégis végig lélegzetvisszafojtva nézzük, eszünkben sincs közben a TikTokunkat bújni, nem úgy, mint egy-két mai Netflix-gyártmány közben.

A nemrég a legnézettebb Netflix-sorozatok egyikének számító Szörnyeteg 3. évadában is felbukkanó Alfred Hitchcock klasszikusában James Stewart egy törött lábú fotós, aki az ablakából kukkolja a szomszédjait, míg egy nap gyanút nem fog, hogy talán gyilkosság történhetett. A Hátsó ablak nemcsak egy holmi krimi, hanem a megszállottság, a leskelődés és a filmes megfigyelés kiváló ötvözete is, ahol minden egyes pillanatban tovább nő a feszültség és egyre csak bonyolódik a sztori.
A női lábfejek nagy rajongójának, Quentin Tarantinónak a vértengeres kamaradrámája egy hóviharban rekedt vendégfogadóban játszódik, ahol nyolc idegen kényszerül együtt tölteni ki tudja hány éjszakát, és a tetejébe: egyikük sem az, akinek látszik. A rendező remekül épít feszültséget a szűk térben, miközben a mesterien megírt dialógusoknak és a kiválóan kiötlök karaktereknek köszönhetően egy időzített bombává válik a hely.
Egyet elárulunk, nem ez lesz az egyetlen Sidney Lumet-film a listánkon. Az amerikai rendezőzseni instant klasszikusa egy nagyon hamar elcsesződő bankrablásról szól, ami pár perces munkának indul, de egyhamar többórás túszdrámává alakul át. Al Pacino itt nem A Keresztapából megismert keményfiú, de alakítása tragikusan tökéletes, és a film dokumentarista stílusa miatt a néző úgy érzi, mintha maga is a bankban ragadt volna ezen a forró, brooklyni napon. Az pedig csak tovább emeli a Kánikulai délután értéket, hogy egyszerre igaz történet és kiváló korrajz is a ‘70-es évek Amerikájáról.

Adott öt diák, akik nem is térhetnének el egymástól ennél jobban, mégis együtt kell túlélniük a szombati büntetőfoglalkozásukat. Bár John Hughes 40 éves, de igazából kortalan kultklasszikusa egy nagy lélegzetvételnek hathat a listánk többi eleméhez képest, hiszen jóval könnyedebb, de a maga módján a Nulladik óra is ugyanúgy bezártságról szól, hiszen a karakterek saját skatulyájukba szorítva élik mindennapjaikat, ám a mozi végére ez a helyzet mindenki meglepetésére mégis megváltozhat.
Ahogy azt mondtuk, lesz még egy Lumet-alkotás, ha pedig sorrendbe is akartuk volna állítani a mai filmeket, biztosan ez végzett volna az első helyen. Az 1957-es Tizenkét dühös ember című drámában egyetlen szoba és tizenkét férfi állnak a főszerepben, hogy döntést hozzanak egy fiú bűnösségéről, vagy épp ártatlanságáról. Miközben pedig megcsodálhatjuk Henry Fonda és társai ikonikus alakításait, megismerhetjük az előítélet, a gyűlölet, a félelem, valamint a megbocsátás katartikus és legemberibb mozzanatait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.