Glen Powell lett az igazi menekülő ember, mi pedig minden idegszálunkat megfeszítve szurkolunk neki. Edgar Wright rendezésében készült el a legújabb Stephen King adaptáció, mely amellett, hogy lebilincselően akciódús, rendkívül fontos morális kérdéseket feszeget. A menekülő ember elgondolkodtat és egyben szórakoztat is, Glen Powell pedig bebizonyítja, hogy a sármján túl rendkívül tehetséges is, és már bőven itt volt az ideje, hogy egy fontos filmben főszerepet kapjon.

Sosincs könnyű dolga annak, aki Stephen King író műveihez nyúl. A bestseller szerző regényeiből és novelláiból számtalan adaptáció készült már, melyekre az író kivétel nélkül vegyes érzelmekkel reagált. Példának okáért King ki nem állhatta Stanley Kubrick Ragyogás rendezését Jack Nicholsonnal a főszerepben, csúnyán össze is veszett a rendezővel, mert szerinte a filmnek semmi köze nem volt az eredeti műhöz. Ugyanakkor A remény rabjai, melyet a kritikusok is éltettek, és minden idők legjelentősebb filmjei között tartja számon a szakma, még Stephen King tetszését is elnyerte. A menekülő ember esetében is hasonlóan alakult a történet. Edgar Wright rendezőről nemrég kiderült, hogy gyerekkora óta hatalmas Stephen King rajongó. Még 2018-ban posztolt arról, hogy ha választhatna, hogy az író melyik alkotását vigye vászonra, kérdés nélkül A menekülő emberre tenné a voksát. 7 évvel később teljesülhetett az álma, és azt kell mondanunk, parádésan teljesítette a feladatot. King regénye 1982-ben jelent meg, és olyan messzeségeket vetített előre, amiket a ‘80-as évek embere a legvadabb álmaiban sem gondolt volna. A regény cselekménye 2025-ben játszódik, így különösen izgalmas, hogy ez a film most készülhetett el. Az író sötét és disztópikus jövőt képzelt el, és tekintve mai világunk alakulását, a jóslatai beteljesülni látszanak. Wright rendezőként minden lehetséges eszközt bevetett a filmben, hogy érzékeltesse ezt a sötétséget, és azt a látványos kontrasztot, amit a szegények és a gazdag kiváltságos elit világa képez. Amitől már a film elején különösen elfog minket a nyugtalanság, az a megszülető felismerés, hogy egyáltalán nem tűnik sem elképzelhetetlennek, sem pedig ismeretlennek az a világrend, amit a rendező a kezdeti pozícióban felvázol számunkra.

Glen Powell karaktere, Ben Richards az első perctől kezdve szimpatikus. Könnyű azonosulni a családcentrikus, küszködő apával, aki az átlagos kisember problémáinak megtestesítője. Főleg, amikor kiderül róla, hogy azért nem kap munkát sehol, mert harcos szakszervezeti tagként kiállt a kollégáiért, és mindig ő vitte el a balhét, így mindenhonnan elbocsátották. Glen Powell ezzel a szereppel lehetőséget kapott arra, hogy bebizonyítsa, színészi képességeinek skálája szélesebb, mint amit a korábbi romantikus filmekben nyújtott alakításai megengedtek, és bölcsen élt is ezzel a lehetőséggel. A speciális effektekkel, lövöldözéssel és robbantásokkal teletűzdelt előzetes ne tévesszen meg senkit. A menekülő ember sokkal több, mint akciófilm. Glen Powell nemcsak rohangál és bunyózik, hanem nagyon fontos gondolatok szócsövévé is válik a két óra hosszúságú filmben. Itt fontos megjegyezni, hogy ugyan a tendencia azt mutatja, hogy néhány éve a filmkészítők ráálltak a két-két és fél óra játékidejű mozik gyártására, (annak ellenére, hogy mérésekkel igazolhatóan korunk emberének figyelme egyre kisebb időintervallumokra köthető le) A menekülő ember két órája úgy repül el, hogy szinte észre sem vesszük. A film tempója követhető, feszes ritmusú, persze a hatást fokozza a főszereplőnk, Ben Richards karján elhelyezett óra, ami mindig pontosan mutatja, hogy időben hol is tartunk éppen a nagyjából 30 napot felölelő történetben. A mellékszereplők közül érdemes kiemelni Colman Domingot, aki A menekülő ember műsorvezetőjét, Bobby T-t alakítja, és hibátlanul hozza a tenyérbemászó tévésztár karakterét. Michael Cera, aki csak néhány jelenet erejéig bukkan fel, szintén üde színfoltja a történetnek.

A menekülő embernek minden esélye megvan rá, hogy a forradalmi érzelműek egyik kultfilmjévé váljon a következő években, talán azt is meg mernénk kockáztatni, hogy a Mátrix-filmekhez közeli polcon foglalhatja el helyét a filmtörténetben. A világunkat uraló technológia és a szünet nélküli online jelenlét árnyoldalairól mesél, viszont a megfogalmazott egyértelmű kritika mellett a történet végére felcsillantja a reményt, hogy ennek nem feltétlenül kell így történnie, van lehetőségünk másként csinálni. A menekülő ember a szabad akarat, az álhírterjesztés, a társadalmi tagozódás, a kapzsiság és az egyre törékenyebbé váló elvek kérdéseit feszegeti, azért pedig külön köszönet Edgar Wright-nak, hogy nemcsak a felszínt kapargatja, hanem kellően mélyre megy. A film végeztével a néző úgy hagyhatja el a mozit, hogy esetleg dolgozik benne némi harag, látva a film és a valóság párhuzamait, de ennek a haragnak örülni kell, mert ez azt jelzi, hogy számunkra talán még nincs minden veszve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.