Népszerűséget és anyagi hasznot is hoz a világsztároknak a netes jelenlét. Idehaza még gyerekcipőben jár a közösségi oldalak kiaknázása, ám egyre többen ismerik fel a bennük rejlő lehetőségeket.
A jamaicai sprinterfenoménnak, Usain Boltnak 8,8, Roger Federer svájci teniszezőnek 11,5, míg a portugál futballistának, Cristiano Ronaldónak 48 millió rajongója van a Facebookon. A földkerekség csillagai fényképeket és rövid történeteket osztanak meg magukról a rajongóiknak, esetenként bepillantást engedve a magánéletükbe is. A szurkolói oldalak kezelését rendszerint profi kommunikációs szakemberekre bízzák, ám előfordul olyan is, amikor maga a sportoló reagál egy-egy hírre, versenyre, eseményre.
Vagy gólra, mint nem is olyan régen Gerard Piqué esetében: a Barcelona spanyol focistája Gera Zoltán Liverpoolnak lőtt mesés találatát dicsérte a Twitteren (ahol négymillióan követik a bejegyzéseit) – mindössze néhány másodperccel a távoli bomba után.
– Tapasztalható, hogy esetenként maguk a sportolók kommunikálnak (ez a helyesírási hibákból és a meggondolatlan kijelentésekből is leszűrhető), ám jellemzőbb, hogy szakemberekre bízzák az oldaluk kezelését – magyarázta Szabados Gábor sportmarkenting- szakember.
– A külföldi sztárok esetében a világhálós jelenlét gazdasági vonzata is kimutatható, hiszen a szponzoráció arrafelé üzleti alapon működik. A sportoló termék, amit ugyanúgy kell eladni, mint bármi mást.
Szabados úgy véli, amíg külföldön ma már kötelező, addig idehaza még csak ajánlott a webes kapcsolattartás a rajongókkal.
Erre érzett rá Berki Krisztián is. Az olimpiai bajnok tornász eleve szeret internetezni, előbb a Facebook tetszett meg neki, majd rájött, milyen fontos eszköz került a kezébe. A több mint 16 ezer ember által kedvelt oldala kezelésében segítsége is akad, rajta keresztül tájékoztatja a szurkolóit. Jó példa, hogy a londoni olimpián már akkor lefotózta és kitette a közösségi oldalára az aranyérméről készült fényképet, amikor a doppingvizsgálatra várt.
A lólengés magyar királya a napokban vacsorára hívta azon rajongóit, akik az olimpiai időszakban indított szurkolói Facebook-kampány során a leglelkesebben drukkoltak neki. A megkérdezett londoni aranyérmesek közül egyedül Kozák Danuta mondta, hogy nem tagja a legnagyobb közösségi oldalnak – korábban jelen volt, ám törölte magát. Mint a korosztályából szinte mindenki, egyelőre magánszemélyként lép be a kardozó Szilágyi Áron is, aki, bár egyelőre nem jutott rá ideje, szeretné szorosabbra fűzni a kapcsolatot a londoni győzelemmel megsokasodott rajongóival.
– Már csak a sportágam népszerűsítése miatt is jó lenne felpörgetnem, kiszélesítenem a Facebook-profilomat – fogalmazott Szilágyi.