Máig nem tudod, mit jelent a Müszi? Ez a 80-as évek legfurcsább magyar reklámjának története

retró
PUBLIKÁLÁS: 2025. szeptember 13. 12:30
A legendás és minimalista Müszi-reklámot, amelyre mindenki emlékszik, aki tévézett a 80-as években, fillérekből vették fel, két nap múlva pedig már képernyőn volt. Egy végtelenül egyszerű ötlet volt, a cég nevét ismertté tette, miközben rengetegen találgatták, mit is népszerűsít voltaképp, mi lehet a Müszi.

A korábbi évtizedekben is számos betűszó bukkant fel az üzleti és a hétköznapi életben: az IBUSZ-t mindenki ismerte, de nagyon kevesen tudták, hogy mit jelent: az Idegenforgalmi Beszerzési Utazási és Szállítási Rt. neve volt. Az ÁPISZ hallatán nem biztos, hogy mindenki kapásból megmondta volna, hogy az Állami Papír- és Írószerkereskedelmi Vállalat bújik meg mögötte, az ÁFÉSZ-ról mindenki tudta, mit talál ott, de kevesen mondták volna meg kapásból, hogy az Általános Fogyasztási és Értékesítő Szövetkezet a megfejtés. De mi volt a Müszi? 

müszi reklám
A Müszi-reklám egyszerű volt, de hatásos  (Fotó: MTVA)

Amikor a „MÜSZI” betűszó elhangzott a televízióban, nem csak a többség nézett értetlenkedve, hanem mindenki - de tömörségével, egyszerűségével kitűnt a színes-zajos reklámfolyamból. A 80-as években a tévéújság a reklámblokkokat még külön feltüntette, így a tévéző csak annyiban lehetett biztos, hogy valamilyen reklámot lát, egy kalapos, szigorú, csettintő úr formájában, de a Müszi szó az égvilágon semmit nem jelentett az átlagembernek, aki nem ismerte a Mezőgazdasági Üzemszervezési Számítástechnikai és Informatikai Részvénytársaságot.

A Müszi megjelent a hétköznapi nyelvben 

A minimalista reklám mindazonáltal elérte a célját, mert az emberek a következő hetekben, hónapokban sokat beszéltek a Müsziről, találgatták miről lehet szó. A szó elterjedt, anélkül, hogy használói tudták volna, hogy egy túlnyomórészt mezőgazdasági szoftvereket forgalmazó cég van a háttérben. A pár másodperces reklám szereplőjét, az egyetlen, milliók számára érthetetlen szót kimondó Bazsó Csongort bizonyára sokan felismerték utána. 

A Müszi titokzatos és érthetetlen volt, de jó ötletnek bizonyult, mert brandet épített hetek alatt, még akkor is, ha átlagember nem vett hetente szoftvereket - főképp nem a 80-as években, amikor még nemigen volt személyi számítógép a magyar háztartásokban, legfeljebb Commodore 64. A cég pedig kiadta Bazsó könyvét 80 oldalon, a címe Le a kalappal – egy sikeres reklám anatómiája: a szerző ebben azon elmélkedik, mi a reklám szerepe, számít-e a hossza, és próbálja megfejteni, miért vált egy csapásra ismerté és kedveltté. 

Szokatlan ötletekkel reklámoztak 

A kalapos férfiról utána elterjedt, hogy ő a cég igazgatója, de ez nem volt igaz, a reklámfilm ötlete pedig részben dr. Tóth Tibor elnök-vezérigazgatótól származott. Egy 1988-as Magyar Hírlap-cikkben Bazsó Csongor, a vállalat reklámfőnöke, aki végzettsége szerint kertészmérnök és újságíró volt, arról beszélt, hogy a reklám egy tudatos akció részeként született meg.

Kezdettől fogva olyan ötletekkel reklámoztuk a Müszit, amelyek szokatlanok voltak idehaza. Eleinte azonban csak szakmai rendezvényeken jelentünk meg — például Müszi feliratú versenyautókkal a bábolnai farmershow-n, akkor, amikor a Hungaroringen még kevesen járhattak. A nagyközönség elé szándékosan nagyon rövid, tizenöt másodperces, humoros és szűkszavú reklámmal kívántunk lépni. Azt gondoltuk, hogy a három szó: Müszi, szoftver, kötvény, éppen elég. A jellegzetesen öltözött figura metakommunikációja: belép, kalapot emel, és 'Müszit' mondva csettint, ez pedig egyértelmű” – nyilatkozta.

Elképesztően olcsó volt, de ez látszik is rajta 

Szerinte a humort különösen díjazta a közönség, hiszen ez nálunk szinte teljesen hiányzott a reklámokból. Szerinte az első, igencsak titokzatos filmecske után a sok kíváncsi néző a második Müszi-reklámból megtudhatta, hogy végül mit is csinál a vállalat. „Az első reklámfilmünk 38 760 forint és húsz fillérbe került, vagyis elképesztően olcsó volt. Hétfőn vettük föl egy váratlanul üresen maradt stúdióban, és szerdán már vetítették is... A hazai reklámfilmversenyre elég nehezen jutottunk el, Cannes-ba sem minket neveztek” – mondta Bazsó Csongor a Magyar Hírlapnak 1988-ban.

1988 februárjában, a Magyar Mezőgazdaság egyik cikkéből pedig az is kiderült, hogy a Müszi-reklám nemcsak viccek forrása, egyfajta mém lett (mai szóval), hanem megtette hatását, mert elkelt a 40 millió forintért kibocsátott Müszi-kötvény. „Ahogy azt Tóth Tibor hangsúlyozta, nem reklámmal, hanem színvonalas szolgáltatásokkal kell tovább öregbíteni a vállalat hírét” – tette hozzá a lap.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.