Néha nem is a cél, hanem az út a fontos. Noha ezt nehéz elhinni, mikor gyakran izzasztó utazások várnak ránk a metrókon, néhány város azonban olyan állomásokat tervezett, amelyek valóban képesek feldobni az utasokat. Gyere velünk, és fedezzük fel együtt a világ legszebb metróállomásait.
Néhány állomás olyan lenyűgöző, hogy igazi műalkotásként tartják számon. Párizs, a Fény városának steampunk stílusú állomásától kezdve a moszkvai ihletésű londoni metrómegállóig – lépj be velünk ebbe a föld alatti különös világba, és nézzük meg együtt a világ legszebb metróállomásait.
A stílusos párizsi Arts et Métiers metróállomást a belga képregényrajzoló, François Schuiten tervezte, aki Jules Verne sci-fi regényeiből merített ihletet. A steampunk stílusú dizájnnak köszönhetően úgy érezheted magad, mintha egy réz tengeralattjáró belsejében lennél.
Az About-Paris.com szerint: "A rézlemezből készült, szegecselt falakkal és kukucskáló ablakokkal borított állomás egy különös föld alatti létérzést ad, ami valójában azt jelenti, hogy éppen ezt is tapasztalod – és vágyat arra, hogy elidőzz itt."
Nem meglepő, hogy a Los Angeles-i Hollywood/Vine metróállomás, amely a Hollywood Boulevard alatt található, filmes témájú dizájnt kapott. A mennyezetet filmes tekercsek díszítik, a Paramount Pictures pedig két mozi projektort is adományozott az állomás díszítésére.
A The Beauty of Transport szerint: "A bordázott oszlopokat pálmalevelek koronázzák, evokálva a helyi mozik Art Deco stílusát Hollywood aranykorából, amelyek az egyiptomi motívumokat, például a pálmafákat is felhasználták."
A színes Olaias metróállomást Lisszabonban mozaikszerű üvegablakokkal díszítették. A The Beauty of Transport szerint: "[Az üvegpanelek] hátulról kapnak megvilágítást, így ragyognak, és különböző színű fényben fürdetik a helyszínt. Ha egy hatalmas kaleidoszkóp belsejében ragadnál, akkor éppen úgy éreznéd magad, mint az Olaias állomáson."
A müncheni Westfriedhof metróállomást nagy méretű lámpákkal szerelték fel, amelyek meleg, neonfényt árasztanak a várakozó utasok számára. A német város metróállomásairól szóló könyvben a tervezési tanács egyik tagja, Rolf Schirmer a következőket mondta:
"A művészeti elemek használata abban segít, hogy az utasok várakozása kellemesebb legyen, ami általában nem mondható el a föld alatti, többnyire mesterséges fényben világító helyekről. Egy metróállomásnak nem szabad provokatívnak, agresszívnek, unalmasnak vagy elnyomónak lennie."
Bangkok Wat Mangkon metróállomását "az adott terület kínai öröksége iránti tiszteletadásként" díszítették – írja a BK magazin. A falakat "hagyományos kínai minták és csempemozaikból kirakott sárkányok díszítik. A mélyvörös oszlopok és a mennyezeten látható arany sárkánymotívumok szintén megkülönböztetik a múlt szürke, unalmas föld alatti állomásaitól."
A londoni Gants Hill állomás 1947-ben nyílt meg, és a híres építész, Charles Holden tervezte. A fenti képen látható az állomás 'Moscow Hall' nevű része, amelyet Holden moszkvai látogatása ihletett. A London Transport Museum szerint: "A boltozatos mennyezet és a részletes szimmetria elnyújtott hatást keltenek."
Üzbegisztán fővárosa, Taskent híres díszesen megtervezett metróhálózatáról. A Lonely Planet úgy írja le a rendszert, mint amely "a legjobb módja a hatalmas főváros körbejárásának, és egyben önálló látványosság is, hiszen az állomásokat lenyűgöző mintákkal díszítették." A képen látható Mustakili Maydoni állomásról a Central-Asia Guide így ír: "Ez az állomás hatalmas mennyiségű fehér márvány díszítéssel és nagyon szép csillár típusú világítással rendelkezik."
A brit építészeti cég, a Chetwoods, amely a projekten dolgozott, így nyilatkozott: "Az állomásokat olyan emlékezetes tereknek terveztük, amelyek 'érzelmeket provokálnak', tehát nem csupán átszállóhelyek. Minden állomásnak egyedi koncepciója van, amely a formájában, textúrájában és anyagaiban a helyi kultúrát tükrözi és értelmezi, ahol található." A Jincheng Avenue állomás lila oszlopai a közeli tóban található lótuszvirágokat hivatottak tükrözni.
A Lonely Planet szerint a nápolyi Toledo metróállomást "lélegzetelállító". Azt mondja: "Az 50 méteres mozgólépcsőn, ahogy leereszkedünk az állomás mélyére, a sötétség világossággá válik, a föld tengerré változik, és az alján a hullámok (Robert Wilson fénypanel-telepítése formájában) viszik az utasokat a tengerszint alatt található peronra."
Stockholm teljes metróhálózatát a világ egyik legnagyobb műalkotásának tekintik. A képen látható Solna Centrum az egyik legszembetűnőbb állomása a svéd fővárosnak.
A Visit Stockholm szerint: "A világos zöld és piros táj – a zöld az erdőt, a piros pedig egy naplementét ábrázol, amely a fák teteje mögött húzódik – időtlen szépségével és egyedülálló politikai jellege révén olyan, amit kevés más állomás művészete képvisel. Az állomás festményei ugyanis a környezeti problémákat, az erdőirtást és a vidéki területek elnéptelenedését tükrözik."
A budapesti Szent Gellért téri metróállomást egy "örvénylő mozaikkal" díszítették, írja a Dezeen, "amely a közeli híres Gellért szálló belső terében használt csempékre utal". Az Art Nouveau stílusú szálloda és az állomás közvetlenül a város híres történelmi Gellért fürdője mellett található, amely a Gellért-hegy termálvizeit használja fürdőiben.
A tajvani Formosa Boulevard állomás "abszolút látványos" – írja a GuideToTaipei.com. Azt is hozzáteszik: "Az állomás híres a 'Fény Kupolájáról', amely a világ legnagyobb üvegalkotása, és amelyet az olasz művész, Narcissus Quagliata tervezett." Az elképesztő műalkotás 4 500 üveglapból készült, és több mint 2 000 négyzetmétert fed. A téma a föld, víz, szél és tűz.