
35 éve, 1990. szeptember 16-án, repülőnapot tartottak Pápán. A nyilvános esemény hatalmas tömeget vonzott a pápai reptérre, korábban ugyanis a katonai légibázisok a kívülállók számára teljesen elzárt területek voltak. A rendszerváltás aztán alapvető változásokat hozott a honvédségnél és a légierőnél egyaránt: a fegyveres erők világát közelebb akarták hozni a nyilvánossághoz. Ezt a célt szolgálta a pápai repülőnap is, amit egy kellemes, napsütéses őszi vasárnapra tűztek ki a szervezők.
Az első nyilvános repülőnapot a kecskeméti reptéren tartották meg és hatalmas népszerűségnek örvendett, 60 ezren voltak kíváncsiak a katonai gépekre. Ebből kiindulva rengeteg látogatót vártak a pápai repülőnapra is. A szervezők előrejelzése beigazolódott, a kora őszi hétvégén nagyon sokan utaztak el Pápára.
A pápai repülőtér más a második világháború idején is katonai repülőtérként működött. 1961-ig a szovjet hadsereg használta, majd a 47. Harcászati Repülőezred örökölte meg tőlük.
A szovjet gyártmányú MiG-23-as sugárhajtású elfogóvadászoknak Pápa lett a bázisterepe.
Épp ezért a repülőnap fináléjaként is, egy ilyen szuperszonikus elfogóvadásszal szerették volna elkápráztatni a nézőközösséget.
A MiG 23-as vezetésére sokáig egy másik pilóta volt kijelölve, azonban az utolsó pillanatban változott a terv és végül Soproni Károly őrnagyot jelölték ki. A pápai 1. vadászrepülő század parancsnoka kiválóan felkészült, lelkiismeretes pilóta volt. A kétgyerekes családapát közvetlen személyisége miatt beosztottjai és elöljárói egyaránt nagyon szerették, Sopi néven becézték.
A repülési terv szerint a MiG23-assal egy időben egy MiG21-es is felszállt volna, hogy az attrakció egy pontjánál szembe repüljenek egymással. A két repülő meg is kapta a felszállási engedélyt, majd kezdetét vette a show.
Ahogy Soproni őrnagy felhúzta a meredeken emelkedő gépét, rögtön hozzákezdett a szélesen ívelő jobb fordulóhoz, miközben intenzív süllyedést hajtott végre (...) így még gyorsabbá vált a gép süllyedése
— emlékszik vissza az Origo.
Csakhogy az őrnagy itt hibát követett el: a fordulót túl élesre húzta, aminek következtében kezelhetetlenné vált a gép és a repülő elkezdett túlságosan a bal szárnya felé dőlni.
A vadászgép bal szárnya nekicsapódott a talajnak, aminek hatására belobbant a kerozin. Csakhogy a lángoló gép ekkor nem megállt, hanem elpattant a földtől, majd újra a levegőbe emelkedett.
Soproni őrnagynak még volt akkora lélekjelenléte, hogy a vadászgépet minél messzebb kormányozza a nézőközönségtől, így végül egy kietlen részen csapódott a földbe.
Az őrnagynak esélye sem volt a túlélésre.
A nézők soraiban ott volt Soproniné Szabó Éva, az őrnagy felesége is, sőt magával vitte két kisgyermeküket is, hogy ők is megnézhessék apjuk műsorszámát. Egy későbbi vizsgálat aztán kimutatta, hogy a vadászgép hibátlan műszaki állapotban volt, az ütközést egyértelműen az okozta, hogy pilóta túl szűkre vette a fordulót. A baleset 30. évfordulóján emlékművet avattak a pápai repülőtéren az önfeláldozó pilóta emlékére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.