Újabb módszerként piackutatásra, bankkártyatámadásra hivatkoznak a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében telefonáló csalók. Honnan lehet tudni, hogy akivel beszélünk, az kiberbűnöző vagy tényleg a jegybank alkalmazottja? Íme!
A Magyar Nemzeti Bankra hivatkozó 2023 szeptemberi adathalász-támadások, majd az azt követő tavaly májusi és szeptemberi újabb kísérletek után most ismét telefonos csalási kampányt indítottak kiberbűnözők az MNB nevével visszaélve. A jegybank közleménye szerint piackutatásra, illetve az ügyfelek bankkártyájáról indított állítólagos jogtalan tranzakciók miatti egyeztetésre hivatkoznak azok a kibercsalók, akik az MNB nevében hívnak fel telefonon embereket, és így próbálják megtudni azok bizalmas banki adatait, végeredményben ellopni a pénzét. Az MNB ügyfélszolgálatára idén mostanáig 172 darab, a jegybank nevével történő visszaélésről beszámoló ügyféljelzés érkezett.
A csalók egyik csoportja a telefonos hívás során a jegybank munkatársaként bemutatkozva azt állítja, hogy jogtalan utalást, készpénzfelvételt, limitemelést kezdeményeztek a hívott fél számlájáról és ezért szükséges „adatokat egyeztetni”. Így akarják megszerezni a bankszámla vagy bankkártya-adatokat, a tulajdonos nevét, kártyaszámát, illetve a kártya hátlapján található háromjegyű CVC-kódot is. Ezek birtokában online vásárlásokkal emelik le az ügyfelek pénzét azok bankszámlájáról jellemzően olyan Európán kívüli webáruházas vásárlások útján, amik esetén nincs szükség kétfaktoros, megerősített ügyfélazonosításra. A kiberbűnözők másik csoportja magát szintén az MNB munkatársának kiadva „telefonos piackutatást” végez, azt tudakolva, hogy a felhívott ügyfél értesült-e a banki csalásokról. A beszélgetés során eloszlatják az ügyfél gyanakvását, éberségét, majd egy adott ponton elkérik a banki adatait.
Például abból, hogy az MNB soha semmilyen ürüggyel nem kéri el az ügyfelektől telefonos, elektronikus úton azok bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatait (ahogy a bankok sem). Vagyis aki ilyen adatokat kér tőlünk telefonon, az nagy valószínűséggel egy csaló. Ha belefutunk egy ilyen próbálkozásba, szakítsuk meg a kapcsolatot és hívjuk fel az MNB ügyfélszolgálatát (+36-1-428-2600), hogy tényleg ők kerestek-e minket. Az is legyen gyanús, ha a vonal másik végén lévő személy sürgető vagy fenyegető hangnemet használ, ebben az esetben is inkább tegyük le a telefont.
Haladéktalanul tegyünk bejelentést a banknál és a rendőrségen és tiltsuk le a bankkártyánkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.