Elkerülhetetlen volt a Titan tragédiája? Megdöbbentő jelentés szivárgott ki

Titanic
PUBLIKÁLÁS: 2025. október 16. 15:22
A Titan tengeralattjáró tragédiája egy sor súlyos mérnöki hiba és biztonsági mulasztás következménye. Az OceanGate által fejlesztett jármű a Titanic roncsaihoz tartó merülés közben omlott össze, öt ember életét követelve.

Az OceanGate Titan tengeralattjárójának katasztrófája megrázta az egész világot. Egyszerű merülést terveztek, de már a kezdetektől számos hibával volt tele a gépezet.

Az OceanGate Titan tengeralattjárója rossz tervezés miatt szenvedte el a katasztrófát
Az OceanGate Titan tengeralattjárója rossz tervezés miatt szenvedte el a katasztrófát / Fotó: Facebook/OceanGate Expeditions/ C_LP_2018/Becky Schott

Az OceanGate tervezője számos hibát söpört félre a Titan esetében

Az OceanGate Titan nevű tengeralattjárója a Titanic roncsához vezető út során a gyenge mérnöki tervezés és az elmaradt biztonsági tesztek miatt omlott össze – derül ki az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB) hivatalos jelentéséből. A Titan 2023 júniusában semmisült meg, amikor a fedélzeten tartózkodó öt ember – köztük az OceanGate vezérigazgatója, Stockton Rush – életét vesztette - írja a BBC.

A jelentés szerint a tengeralattjáró tervezési folyamata „elégtelen” volt, így a jármű nem felelt meg az erősségi és tartóssági követelményeknek. Az NTSB megállapította, hogy a cég nem végezte el a szükséges nyomás- és biztonsági teszteket, ezért nem tudta, mekkora terhelést bír el a jármű, és nem vette észre a szerkezeti sérüléseket, amelyek miatt nem lett volna szabad útnak indítani. A Titan az Atlanti-óceán északi részén tűnt el, miközben a Titanic roncsát próbálta elérni – a helyszín mintegy 600 kilométerre fekszik a kanadai Newfoundland partjaitól.

Korábban az amerikai parti őrség is közzétett egy súlyosan elmarasztaló jelentést, amely szerint az eset megelőzhető lett volna, és élesen bírálta az OceanGate alapvetően hibás biztonsági gyakorlatát. A végzetes merülést maga Stockton Rush irányította. Az utasok között volt Paul-Henri Nargeolet mélytengeri felfedező, valamint a pakisztáni üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia, Suleman, továbbá a brit milliárdos Hamish Harding. Mindannyian 250 ezer dollárt fizettek a részvételért.

A 6,7 méter hosszú Titan karbonszálas testtel és titánból készült kupolákkal készült. Ez a második verziója volt a járműnek, mivel az elsőt az OceanGate már a tesztek után alkalmatlannak nyilvánította. A Titan 3 363 méteres mélységben omlott össze, a Titanic roncsai pedig 3 880 méteren találhatók.

Az NTSB vizsgálata szerint az OceanGate-nél komoly problémák voltak a biztonsági intézkedésekkel: egy volt műszaki igazgató és egy szerelő arról számoltak be, hogy a vállalatnál figyelmen kívül hagyták a biztonsági és tervezési kifogásokat. Egy technikus külön aggályát fejezte ki amiatt, hogy az OceanGate fizető ügyfeleket küldetés-specialistáknak nevezett, így próbálta kikerülni a szabályozás betartását. Az amerikai törvények szerint ugyanis tilos kísérleti tengeralattjáróval fizető utasokat szállítani. A technikus elmondása szerint figyelmeztette Rush-t: „Nem nevezheted át az utasokat csak azért, mert fizetnek neked.” Rush erre állítólag így reagált: „Ha a parti őrség akadékoskodik, veszek magamnak egy kongresszusi képviselőt, és elintézem.”

Az OceanGate az eset után végleg beszüntette működését.

Az NTSB zárójelentése szerint a tragédiához az is hozzájárult, hogy sem az amerikai, sem a nemzetközi irányelvek nem voltak elég szigorúak, így az OceanGate eltérhetett az iparági szabványoktól. A testület javasolta, hogy az amerikai parti őrség indítson átfogó vizsgálatot a személyszállításra tervezett eszközök minősítési rendszeréről, és szükség esetén módosítsa a vonatkozó szabályozást, hogy elkerülhetők legyenek a hasonló tragédiák.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.