Az Air India júniusban lezuhant gépén elhunyt négy utas családja pert indított az Egyesült Államokban a Boeing repülőgépgyártó és a Honeywell repülőgép-alkatrészeket gyártó cégek ellen, gondatlansággal vádolva a vállalatokat.

A kedden benyújtott és a BBC által megtekintett kereset szerint a hibás üzemanyag-kapcsolók okozták a balesetet, és azzal vádolták a vállalatokat, hogy "semmit sem" tettek annak ellenére, hogy tisztában voltak a repülőgép tervezésének kockázataival.
Az Air India London Gatwick repülőtérre tartó 171-es járata, egy Boeing 787-es, röviddel a felszállás után lezuhant Ahmedabadból, a balesetben 260 ember halálát okozva.
Az üzemanyag-cserék a nyomozók figyelmének középpontjába kerültek, miután az előzetes vizsgálat megállapította, hogy a gép elhagyása után pillanatokkal lekapcsolták az üzemanyag-ellátást a hajtóművekhez.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) korábban kijelentette, hogy a Boeing repülőgépek üzemanyag-szabályozó kapcsolói biztonságosak.
Az amerikai repülőgépgyártó nem kommentálta az esetet. Ehelyett az indiai repülőgép-baleset-vizsgáló hivatal (AAIB) előzetes vizsgálati jelentésére hivatkozott a balesettel kapcsolatban.
A kereset azt állítja, hogy mindkét cég tudott a katasztrófa kockázatáról, mióta kifejlesztették és forgalomba hozták a 787 Dreamlinert és alkatrészeit.
Egy 2018-as FAA tanácsra hivatkozott, amely sürgette – de nem kötelezte – az üzemeltetőket az üzemanyag-kapcsolók reteszelő mechanizmusának ellenőrzésére, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy azt véletlenül nem lehet elmozdítani, ezáltal elzárva az üzemanyag-ellátást.
Az Air India 171-es járatának esetében a kapcsolót „futás” állásból „lezárt” állásba helyezték, ami akadályozta a repülőgép tolóerejét – áll az AAIB előzetes vizsgálati jelentésében.
A családok szerint ez egy tervezési „hibának” minősült, amely „lehetővé tette az üzemanyag-ellátás véletlen leállítását és a repülőgép meghajtásához szükséges tolóerő teljes elvesztését”.
Azt mondták:
És mit tett a Honeywell és a Boeing az elkerülhetetlen katasztrófa megelőzése érdekében? Semmit.
A cégek a kereset szerint arra sem figyelmeztették a légitársaságokat, hogy a kapcsolók ellenőrzését és javítását igényeljék meg, és nem szállítottak cserealkatrészeket, hogy az ügyfelek beszerelhessék azokat.
A Boeing és a Honeywell „tétlenül” figyelt és csupán a kapcsolók ellenőrzését javasolta – mondták a családok, akiket a texasi székhelyű Lanier Ügyvédi Iroda képvisel.
A katasztrófáról szóló részletesebb jelentés várhatóan 2026-ban jelenik meg.
A gép lezuhanásakor összesen 229 utas, 12 légiutas-kísérő és 19 földön tartózkodó ember vesztette életét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.