Lebuktak a magyarok: ekkor mobilozunk a legtöbbet!

mobiltelefon
PUBLIKÁLÁS: 2025. augusztus 14. 13:45
Egy friss kutatásból kiderül, hogy a fiatalok és a felnőttek a mobiltelefonjaikat pontosan mire és mennyi ideig használják egy-egy nap.

Nincs két ember a Földön, akinek pontosan ugyanolyanok a mobilozási szokásai. Mindenki másképp tölti a képernyő előtt az idejét, más alkalmazásokat pörget, máshonnan tájékozódik a hírekről. Vannak népszerű és kevésbé népszerű oldalak és appok, amelyek fel-felbukkannak a kijelzőkön, Alaszkától Dél-Afrikán keresztül Japánig. TikTok, Facebook, Waze, BKK Info, Candy Crush, Foodora… A rövid felsorolásban szinte biztosan van legalább egy-két olyan név, ami a kedves olvasónak is ott szerepelhet a telefonján. Egy friss kutatás azonban ennél jóval részletesebben vizsgálta azt, hogy a magyar fiataloknak és felnőtteknek milyenek a telefonhasználat mikromintázatai, mik motiválják arra az egyént, hogy feloldja a képernyőzárat és tekintetét a kijelzőre emelje.

A mobiltelefon megkerülhetetlen eleme a mindennapoknak
A mobiltelefon megkerülhetetlen eleme a mindennapoknak 

Az NMHH kérésére lebonyolított kutatást két szociológus koordinálta, ők voltak azok, akik kidolgozták a hipotéziseket, az adatgyűjtés módszertanát, valamint próbálták a hangsúlyt eltolni a gyakorlati szempontok felé, hogy tényleg olyan eredményeket kapjanak, amelyek az átlagember számára is könnyen érthetőek, kézzelfoghatóak.

A tanulmányból kiderül, hogy kérdőívekkel és szoftveres mérésekkel dolgoztak. Több mint 1000 darab válasz állt rendelkezésükre, amiket megfelelően súlyoztak, hogy a lehető legnagyobb mintával megmaradjanak a reprezentativitás talaján. 

Aggasztó adatok: szinte csak addig nem mobilozunk, amíg alszunk

Az eredmények alapján megállapítható, hogy a telefont főleg ébredés után és lefekvés előtt, 6-8, illetve 22-24 óra között használják a legtöbben. Kávé mellett pörgetni a híreket, vagy még gyorsan ránézni a Facebookra a szemmaszk felvétele előtt természetesnek tekinthető. A kutatásban résztvevők átlagosan 7,5 órát töltenek telefonjaik nélkül, ami többségében az alvással állítható párhuzamba. Kijelenthető, hogy hiába alszik valaki többet, attól még nem használja kevesebbet a mobilját, mint a kevesebbet alvók. A fiatalok reggel főleg a gyors vizuális tartalmakat kínáló Instagramért nyúlnak, az idősebbek az e-mailjeiket pörgetik, valamint keresik a friss híreket akár híroldalakon, akár a Facebookon.

Igyekeztek a kutatók egy képet kapni arról is, hogy melyek azok az appok, ahova a telefonhasználók “elmenekülnek”. A negatív érzelmi pillanatokban a fiatalok inkább a TikTokot nyitják meg, miközben az Instagram és a Messenger a háttérbe szorul, az idősebbek a Facebook és a YouTube “társaságát” keresik inkább. A szakemberek konklúzióként megállapították a mért adatok alapján, hogy az érzelmi és mentális állapot igenis befolyásolja a közösségi média használatának mennyiségét, jellegét és célját is.

A tanulmány utolsó nagyobb fejezete arra mutat rá, hogy az utazás során milyen appokat részesítenek előnyben az emberek. Nem meglepő módon a navigációs alkalmazások viszik a prímet, a Google Maps, MÁV/Vonatinfó dominálnak. Mellettük jelentős szeletet követelnek a képernyőidőből a szórakoztató alkalmazások, mint a YouTube, TikTok, Instagram és az egyszerűbb logikai játékok. Tanulni és produktivitásra ösztönző programokra nem szeretnek rábökni az utazók, ezeknek a száma elenyésző a korábban felsoroltak mellett.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.