Mozdony a sertéshizlaldából, erdei lóvasút, vármegyeháza

kisvasút
PUBLIKÁLÁS: 2016. július 22. 13:15
Budapesttől nincs messze, kellemes a klíma, izgalmas a program, mi az? A kemencei kisvasúti nap!

Pest megye északi csücskében, a Börzsöny nyugati lejtőjén, az erdő szélén fekszik Kemence. A település jó pár éve a kisvasutak iránt érdeklődők, és a lelkes önkéntesek Mekkája. 2000 óta ugyanis a Kisvasutak Baráti Körének tagjai üzemeltetik a hétvégente közlekedő vonatokat. Július negyedik szombatján, azaz 23-án idén is megrendezik a kisvasúti napot, amelyre színes programokkal, különvonatokkal várják az érdeklődőket a rövidke vasútüzem szervezői.

Egy kis történelem

1910-ben a börzsönyi erdők fakitermelése indokolta a 600 milliméter széles vaspálya lefektetését. Eleinte csak lóvontatással közlekedtek a tehervonatok, 1947-ben érkezett az első motormozdony. A síneket úgy fektették le, hogy végig a fafeldolgozók felé lejtsenek, így csak felfelé kellett vontatni a kocsikat, lefelé önállóan gurultak. A pálya mellett több helyen mechanikus homokozó falécekkel oldották meg a meredek szakaszokon felgyorsuló járművek lassítását, ezekhez hozzáérve automatikusan homok szóródott a sínre, amely révén lassult a kocsi.

Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook

Érdekesség, hogy menetrend szerinti személyszállítás sosem volt a vonalon az ezredfordulós újraindításig, a teherszállítás pedig az 1980-as évekre szűnt meg. A csendes enyészet után az újjáéledés lehetőségét paradox módon az 1993-as és az 1999-es árvíz hozta el. (Az árvíz méretét jól jellemzi, hogy szakértők szerint az 1999-es áradáshoz hasonló statisztikai alapon ezerévente egyszer fordul elő.) Ekkor a vonalat selejtezték, ám a vasútbarátok nekiálltak megmenteni a vasutat. Társadalmi munkában hozták helyre méterről méterre az elpusztult szakaszokat, lerombolt hidakat, megsemmisített támfalakat.

Azóta a Kisvasutak Baráti Köre folyamatosan dolgozik azon, hogy elérhessen a vasút halyagosi végállomásáig, ám ehhez nem csak kétkezi munkára, de közlekedésbiztonsági és nemzeti parki engedélyekre is szükség van.

Segítene?

Előre meghirdetett időpontokban csatlakozni lehet a pályafenntartás brigádjába. Munkásruha, uzsonna és kellő lelkesedés birtokában indulhat is a hídfőfelújítás, járófelület-készítés. Bővebb információk itt.


Ez várja a kisvasúti napon

Július 23-án, szombaton, a kisvasút napján 10 órától várják az érdeklődőket. A megnyitó után 8 kilométeres futás indul a kisvasút vonala mentén, 11 órakor pedig különvonat indul, ezt követően pedig egész nap folyamatos vonatközlekedésre lehet számítani.

Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook

A kisvasút végállomásánál egész nap járműparádé, filmvetítés, fotókiállítás, természetvédelmi, erdészeti, favágó- és kovácsbemutató várja a látogatókat. Ezek mellett a környék is bemutatkozik kézműves bemutatóval és helyi termékek vásárával. A közeli fatelepen pedig vasútmodellek és veterán közúti járművek lesznek kiállítva. Igazi különlegességnek ígérkezik a Fekete-kútnál, a Feketevölgy végállomástól pár perc sétára eső Csarna-völgyi lóvasút, amely 10 és 17 óra között szállítja majd az utasokat.

A vasúttal érkezők számára 50 százalékos alkalmi menettérti kedvezményt biztosít a MÁV bármely vasútállomás és Szob között. Szobról Kemence busszal közelíthető meg.

Eklektikus járműpark

A kisvasútról tudni kell, hogy járműparkja eklektikus, az üzemeltető egyesület Magyarország keskeny nyomközű vasútüzemeiből nagyon sok helyről mentett meg kuriózumnak számító járműveket. A színes paletta egyik emblematikus típusa a salgótarjáni gyártású P2-es mozdony, amely olyan szűk, hogy a vezető is a pályára merőlegesen ül benne, de van itt mozdony Mohácsról, Pankaszról, Dévaványáról, Füzérradványról is. Halgazdaság, illitbánya, sertéshizlalda, tégla- és farostlemezgyár is szerepel a kis járművek eredeti munkahelyei közt. Különlegesség a hazai kisvasutak közt, hogy környezetbarát, csendes, akkumulátoros villanymozdonyok is üzemelnek.

Látnivalók a környéken

Kemence kis híján ezerfős települését is látogassák meg! Bár a kisvasúti nap az egész községet összehozza, minden ekörül forog, érdemes megnézni a jómódú parasztházban berendezett tájházat, amely a környék néprajzáról, helytörténetéről számol be. A jellegzetes felvidéki épület egy faoromzatú, hosszúfolyosós ház tisztaszobával, nyitott konyhával, szobával és kamrával.

Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook
Fotó: Kemencei Erdei Múzeumvasút / Facebook

Váratlan érdekesség a községtől, hogy barokk vármegyeházát látunk benne. Ma iskola és helytörténeti kiállítás működik az 1751-ben épült, majd leégése után romantikus stílusban helyreállított vármegyeháza épületében. Kemence ugyanis 1752 és 1806 között – az épület leégéséig – Hont vármegye székhelye volt. Itt tárgyalták többek közt a nagy port felkavart, emberevő cigányok 1782-es ügyét, amelynél még a harmadrendű vádlottak is kötél általi halálra ítéltettek, de az ügy nem megfelelő kezelése miatt a tömeges halálbüntetésekről az újságokból értesülő II. József felmentette a megye adminisztrátorát, gróf Erdődy Jánost.

Szintén jogtörténeti érdekesség vetett véget a közeli Salgóvár sorsának is (nem összetévesztendő a Salgótarján melletti Salgó várral). A 730 méteres magaslaton álló várat birtokló Salgói Miklóst Luxemburgi Zsigmond királyi tanácsa ítélte bűnösnek hamis pénz verésében, ezért örökös száműzetésre ítélték, két várát, köztük a Salgóvárat földig romboltatták. Az 1330 körül épült és 1430 körülre már lerombolt vár némely darabja egyben gurult a mélybe.

Ezek mellett túrautakon Diósjenőre, a Börzsöny bérceire, vagy a frissen újjáépített kisvasútjáról híres Nagybörzsönybe is át lehet kirándulni.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.