Híres műértők 3. - A világ leggazdagabb emberei közül igen sokan válnak műgyűjtőkké, és ez a szenvedély a hazai hírességek sorát is megfertőzte már. Igaz, a gyűjtemények értékében nagyságrendi a különbség az előbbiek javára.
Az értékes képek vásárlása – jó megérzés vagy biztos tipp esetén – természetesen befektetésnek sem utolsó. A hírek szerint több millió fontot keresett például Steven Cohen tőzsdeguru Edouard Manet Önarckép palettával című képével, amelyen egy Sotheby’s árverés során 30millió fontért adott túl.
És hogy értékben, valamint hírességben a másik nagy aukciósház, a Cristie’s se maradjon le; itt nem sokkal később Picasso Az abszintivó képe talált új gazdára hasonló összegért, és az eladó nem más volt, mint az ugyancsak nagy gyűjtő hírében álló Andrew Lloyd Webber, megannyi világkarriert befutott musical zeneszerzője.
Az említett Cohen amúgy vonzódik a groteszk művészeti megnyilvánulásokhoz, amit bizonyít, hogy gyűjteményének legütősebb darabjai között (Edward Munch 11,9 millióért beszerzett Madonnája mellett) megtalálható egy formaldehidben lebegő, üvegbe zárt cápa, amely a provokatív brit művész, Damien Hirst műve.
Mister Provokátor
Gyémántokkal kivert koponya, formaldehidbe merevített állat, több ezer lepke felhasználásával (és pusztulásával) járó „élő alkotások” – és még hosszasan folytatható a különös sor: sokak szerint nem is művészet, inkább provokatív polgárpukkasztás, amit Damien Hirst művel. Az emberek azonban megőrülnek a brit művészért, a londoni Tate Modernben például az idén áprilistól szeptemberig napi 3000, összességében 460 ezer látogató volt kíváncsi az eddigi életművét összefoglaló tárlatra. A halál fizikai képtelensége egy élő tudatában című leghíresebb munkája minden idők egyik legdrágábban (135 millió dollárért) elkelt alkotása.