Nem lenne elég, ha előbb megtanulna rendesen magyarul, hogy ne keverje a színeket a kakaóval? Vagy tényleg én vagyok az utolsó naiva, aki hisz abban, hogy a gyereknek elég lesz az iskolában nyelvet tanulni?
Ez az óvodáskori nyelvtanulás-dilemma minden szülőt utolér, nincs kegyelem. Talán azok szerencsésebbek, akikre csak a gyerek iskolás korában zúdul a felismerés, még mindig nem jár angolra, külön matekra, szülő és én párbeszédkezelő drámatanfolyamra és űrkutatásra.
De komolyra fordítva a szót, valóban nehéz dönteni és kijelölni egy irányt úgy, hogy még a saját anyanyelvének alapjai sem teljesen biztosak, ráadásul nincs nyelvész a családban, legfeljebb csak ajánlásokat tudok elolvasni arról, hogy legyen a legjobb neki és nekünk is.
És a kérdés ott zakatol a fejünkben: a nyelvtanulás óvodában valóban szükséges, vagy csak újabb nyomás rajtunk, szülőkön?
Egy általam alaposan átrágott tanulmány szerint: A szülők egyre inkább igénylik a korai nyelvelsajátítás lehetőségét az óvodában.
Ehhez képest én csapongok. Először azt gondoltam: „persze hogy jó lenne, ha a gyerekem már most elkezdene egy idegen nyelvet hallgatni, hiszen milyen könnyen ráragad ebben a korban.” És tényleg, sok szülő nem is a nyelvi rész miatt lelkes, hanem azért, mert reméli, hogy a gyerek ettől a megnyitott csatornától egyszerűen nyitottabb lesz más kultúrákra, más emberekre, nem lesz olyan félős, ha idegen nyelvet hall.
Ugyanakkor a kisördög is ott volt velem: vajon nem túl korai? Nem keveredik majd össze benne a magyar meg az angol? És egyáltalán: lesz-e elég jól felkészült óvónéni, aki nemcsak mondókákat énekel angolul, hanem tényleg tudja, mit csinál?
Aztán ott van még az is, hogy nagyon nem mindegy, hova jár a gyerek: az egyik óvoda tele van nyelvi programokkal, a másikban meg még a gondolatát is furcsán nézik. És a szülők emiatt sokszor keresnek tudatosan olyan helyet, ahol legalább egy kis idegennyelvi foglalkozás van. Ráadásul nekem óvodakeresés közben ez még messze nem volt szempont, nem is gondoltam rá, őszintén.
A tanulmányban, amit olvastam ez körülbelül így néz ki: „Az óvodai programok elméletben biztosítják a lehetőséget az idegen nyelv tanulására, a valóságban azonban az óvodák nevelési programjai, az intézményi erőforrások és a helyi keretek sokfélesége miatt eltérések vannak.”
De a legérdekesebb számomra mégis az, hogy mennyire gyorsan nő ez az igény. A kutatók, akik ezen a vizsgálaton dolgoztak, több éven át gyűjtöttek adatokat, és az eredmény szerint évről évre egyre több szülő mondta azt, hogy szeretnék, ha már az óvodában találkozna a gyerek idegen nyelvvel.
Az egyik fontos előnynek azt tartják a szülők, hogy a korai nyelvtanulás (vagy idegennyelv-megismerés) nemcsak az idegen nyelv tudását segíti, hanem az anyanyelvi fejlődést is: például, hogy a többszörös nyelvtudás véd a nyelvi korlátokkal szembeni félelemtől.
Ugyanakkor a tanulmányhoz felhasznált mintavételben van bőven aggodalom is – ahogy bennem is: hogy nem lesz-e túl korai, összezavart lesz-e a gyerek nyelvileg, mennyire lesz következetes a program (pl. mennyi idegen nyelv, milyen minőségű, mennyi időt kap a foglalkozásokon, hogy a saját tempójában haladjon).
Ebből okosodtam:
Kovács, I. J., & Czachesz, E. (2021). Mit szeretnének a szülők? Korai nyelvtanulás az óvodában. Iskolakultúra, 31(10), 16–37. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.10.16
Sok esetben nem is a szülő dönt, a gyerek beleszületik egy bábeli helyzetbe. A kicsik nyelvi antennái különösen élesek ebben a korban, és van, aki három nyelvet is hall otthon – anya magyar, apa angol, a nagyi német meséket olvas – ő lesz majd a nyelvzseni, aki mindhárom nyelvet elsajátítja, látszólag gond nélkül. Ilyen esetben biztosan nem kérdés, hogy az oviban is megy tovább a már otthon kezdődött nyelvtanulás.
Aggodalom ellen nálam az segített, hogy átgondoljam, az óvodai nyelvtanulás nem azt jelenti, hogy a háromévesek nyelvtan-teszteket fognak írni, vagy szótárfüzetet cipelnek a hátizsákjukban. Sokkal inkább játékos formában történik: mondókák, dalok, egyszerű játékok, képek, mozgásos feladatok segítségével.
Egy jó óvodai nyelvprogramban a gyerekek elvileg észre sem veszik, hogy „tanulnak”. Ők csak játszanak, közben viszont megtanulják, hogy a „dog” kutya, a „red” piros, és ha a tanár azt mondja, „jump”, akkor bizony ugrani kell.
Emlékszem, amikor az évkezdő óvodás szülői értekezleten felmerült a kérdés. Az egyik anyuka már a Cambridge-vizsgák jövőjét tervezte, miközben én még azon gondolkodtam, hogy a gyerekem vajon megtanul-e rendesen önállóan öltözni. Elsőre a nyelvtanulás óvodában valahogy úgy tűnt, mintha a többiek már a jövő heti érettségire készítenék fel a gyerekeket.
De azóta megtanultam: a lényeg nem a teljesítmény, hanem az élmény. Ha a gyereknek jókedvvel, játékosan adunk új szavakat, akkor a nyelvtanulás óvodában valóban egy óriási ajándék lehet. Ha viszont erőltetjük, akkor az egész könnyen kudarcba fullad. És igen, így végül mi is elkezdtük a Ten little apples aprók nyelvtanfolyamát.
Persze van egy földhözragadt kérdés is: nem kerül-e ez túl sokba? Sok helyen az óvodai nyelvtanulás külön díjért elérhető. Van, ahol szerencsére a program része, máshol a szülőknek kell plusz óradíjat fizetni. A döntésnél érdemes figyelembe venni a családi kereteket is – mert a gyerek boldogsága nem attól függ, hogy háromévesen már folyékonyan köszön-e angolul. Ne érezzétek úgy, hogy ha anyagi okokból nem csatlakozik már most egy nyelvi foglalkozáshoz, akkor mindennel el lesztek maradva.
Az egyensúly a lényeg, a családon belüli, a kicsi mindennapjai, az ő személyisége. Szerintem itt nem lehet rossz döntést hozni. Ha van rá lehetőség, érdemes megpróbálni, és egyből kiderül, hogy jól vagytok-e ezzel az egésszel, igazából akkor elég eldönteni.
Szandra
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.