A gyerekem énekel, én meg megtanulok túlélni

A gyerekem énekel, én meg megtanulok túlélni

ének
PUBLIKÁLÁS: 2025. szeptember 24. 12:05
Van az a gyönyörű pillanat, amikor már harmadszor hallod ugyanazt az elképesztően hamis dallamot a gyerek szobájából, és már csak szambáznak az agytekervényeid, beletörődsz és próbálsz ellazulni. A gyerek zenét tanul. Aztán elmész a közeli vegyesboltba és bekövetkezik a csúcspont – a fejedben megy tovább a dallam, állsz a pénztárnál és motyogod a refrént, amit a lányod énekelt egész délután.

Ez a zene sajátossága, mint tudjuk – belopózik az otthonunkba, ráül a fülcimpánkra, és onnan nincs menekvés, még akkor sem, ha hamis. De bevallom, még így is imádom. Mert a zenetanulás, az már valami, nem olyan elvont horror, mint a matek, vagy a kémiai képletek, ez él, elkísér, magával ragad. És persze azt is látom, mennyi mindent ad neki: amikor rossz napja van, az éneklés kisimítja, (nem baj, hogy nekem égnek áll a hajam, majd megtanulja, fontos, hogy ő kiteljesedhessen) amikor jó napja van, akkor pedig szárnyakat kap a zenétől. 

És persze ott a közösség. Nem, nem közönség, egyelőre csak közösség. Az együtt zenélésben van valami különleges, valami mélyen bizsergető dolog: mindenki hozza a saját hangját, ami lehet halkabb vagy hangosabb, kicsit hamis vagy kristálytiszta (halleluja!)  – de a végén ez a massza összeáll valami mégis tökéletes egésszé. Mintha titokban erre tanítana minket a zene: hogy a sok kishibás együtt lehet  tökéletes, közösen igazi zenére vagyunk képesek.

Oké, de hogy jutottunk el a konyhai koncertig? 

Az iskolánkban működő Superar program – amit úgy kell elképzelni, mint egy hatalmas és összetartó kórust – mutatta meg nekünk, hogy a zenetanulás nem a tehetségkutatásról szól, nem arról, ki lesz a következő sztár, aki egyedül tündököl, hanem arról, hogy a gyerekek megtapasztalják: az ő hangjuk fontos, együtt pedig még hangosabbak lehetnek. És ezt a tudást – hogy „igen, számítok” – magukkal viszik a hétköznapokba is. A program a mi iskolánkban már működik Kőbányán.

Az elmúlt egy év alatt nem is akárhova fejlődtünk. Október 1-jén mindebből a Budapest Parkban bárki kaphat egy szeletet. Hatalmas izgalommal és lelkesedéssel készülnek a gyerekek arra, hogy együtt színpadra álljanak olyan zenekarokkal, mint a Margaret Island, a Bagossy Brothers Company és a Carson Coma. És higgyétek el, a gyerekek nem csak kiegészítik majd a dalokat – igazából ők lesznek az este szupersztárjai. És lássuk be, ez nem semmi! 

Amikor először olvastam arról, hogy az iskolánk csatlakozott ehhez a programhoz, azonnal úgy gondoltam, ebben a lányomnak is benne kell lennie, hiszen nem kell ahhoz zenésznek lenni, hogy megérezzük a titokzatos pluszt, amit egy ilyen kórus tud adni, elég csak figyelni, hogyan változik meg egy gyerek arca, amikor énekelni kezd. A kicsit morcos, fáradt, vagy a pénteki hetedik óra után már üvegesedő tekintetből egyszer csak előbújik a csillogás. És ez nem véletlen – szakemberek szerint a zenetanulás tényleg fejleszti a koncentrációt, a memóriát, az érzelmi intelligenciát. Én inkább úgy fogalmaznék: kisimítja a gyerek szívét, és teret ad neki, hogy önmaga lehessen.

És persze ott van a közösség ereje. Egy-egy próbán látni, hogy mennyire számít, ki hogyan hallgatja a másikat, miként figyelnek egymásra a gyerekek. Mert a közös énekléshez nemcsak hang kell, hanem bizalom is. Egyedül lehet, hogy bizonytalanul szólnak, de amikor összeáll a kórus, akkor minden hang megtalálja a helyét. Ez az, amit ez a program olyan szépen megmutatott nekünk. Nem számít, ki honnan jött, ki mit hoz otthonról, itt van a közös nyelv, annak a bizonyos nagy egésznek a titka. 

És ez nem csak nálunk működik így, több országban is jelen van, és mindenhol ugyanarra épít: a zene mindenkinek jár, nem kiváltság, nem luxus, hanem alapvető lehetőség a fejlődésre. Amikor erről olvastam, külön jó érzés volt tudni, hogy a lányom valami nagyobb egész része. Hogy nemcsak az osztálytársaival, hanem más városok, más országok gyerekeivel is összeköti őt a közös éneklés. Ez valahol megnyugtató is: amíg ők együtt énekelnek, talán a világ is egy kicsit szebben szól, ráadásul a sok próba és készülés helyett nem ülnek mondjuk aktív tétlenségben egy TikTok-folyam előtt, társas-némaságban, ahogy ők is tennék, ahogy a többi gyerek is, amikor éppen „nincs mit csinálniuk.”

Ha belegondolok, sok minden változhat még az életükben – lesznek új barátok, más iskolák, új kihívások. De biztos vagyok benne, hogy amit ebből a közös zenetanulásból visznek magukkal, az útravalóként felnőttkorig megmarad.

Persze ennek a készülődésnek vannak árnyoldalai is. Sokkal szívesebben próbál otthon is, mint hogy matekleckét írna. Kicsit néha soknak is érzem a megint próbálnom kell és a még mindig próbálnom kell jelzéseket a többi lecke rovására, de ezt titkon, nagyon suttogva megértem. Ilyenkor néha eszembe jut, lehet, hogy nekünk, szülőknek is kéne egy kórus. Elénekelhetnénk a „Meddig készül még a házi?” vagy a „Ki ette meg megint az összes sütit?” című örökzöldeket. Lehetnék szigorúbb. 

De amíg ilyen szuper zenék jönnek haza a suliból, és a lelkesedést valósnak érzem, addig csak állok az első sorban, csápolok és táncolok, hamisan dúdolok a konyhában, és sokadszor is összedobok egy újabb sütit a kis szupersztárnak, ő csak hadd szóljon… 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.