A halogató – „Még van rá idő!”
Ez az a gyerek, aki minden másodpercet kihasznál, hogy ne kelljen a házi feladattal foglalkoznia. A könyve nyitva, a ceruza a kezében, de valamiért mégis a szőnyegen fekszik, és a mennyezet repedéseiben keres titkos térképet. Ha mégis ráveszi magát az írásra, hirtelen szomjas lesz, pisilnie kell, vagy halaszthatatlan kísérletet kell végeznie a gravitáció törvényeinek tesztelésére.
Mit tehetsz? Ne hagyd, hogy a nap végén még mindig a házi előtt üljön zombiként! Kössetek „szerződést”: először lecke, aztán jöhet a képernyőidő vagy a kedvenc időrabló tevékenysége. Időzítővel is segíthetsz, például: „Na, lássuk, mennyit tudsz haladni 10 perc alatt?” – mert néha egy kis időnyomás csodákat tesz!
A perfekcionista – „Ez így nem tökéletes…”
Ha a gyereked képes egy fél órát eltölteni egyetlen mondat megfogalmazásával, majd kitörölni és újrakezdeni, vagy mikro-milliméter pontossággal színezni, végtelen időkön át, akkor gratulálok, egy kis maximalistával van dolgod! Ő az, aki addig nem nyugszik, amíg az „a” betűje tökéletesen kerek nem lesz, és ha egy pont rossz helyre kerül, akkor az egész világ összeomlik.
Mit tehetsz? Segíts neki elengedni a tökéletességet! Állítsatok fel időkorlátokat, például „Öt perc alatt írj három mondatot, aztán nem bántjuk őket!” És ha nagyon be van feszülve, emlékeztesd rá: a világon még senkit nem rúgtak ki az egyetemről egy ferde betű miatt.
A sebesség bajnoka – „Kész vagyok! (De tényleg?)
Ez az a gyerek, aki rekordidő alatt végez a házival, mert a matekpéldák fele hiányzik, az olvasónaplója pedig három szóból áll: „Jó könyv volt.” Ő az, aki úgy gondolja, hogy az iskola csak egy gyors sprint, nem pedig egy maraton.
Mit tehetsz? Ellenőrizd vele a munkáját, és vezessetek be egy önellenőrző listát is, például: „Van nagybetű? Van írásjel? Egyáltalán erről szólt a feladat?” Ha minden kipipálva, akkor tényleg mehet a móka!
A lázadó – „Ez hülyeség!”
Ő az, aki már most filozófiai kérdéseket feszeget: „De mi értelme van ennek a házinak? Az életben mikor kell majd hatszor megszoroznom a hetet?” Ha lehetne, inkább tüntetést szervezne a lecke eltörléséért, minthogy megírja azt.
Mit tehetsz? Próbáld meg összekötni a leckét az érdeklődési körével! Ha szereti a legózást, magyarázd el, hogy a geometria segít jobb épületeket tervezni. Ha pedig végképp ellenáll, nos… néha el kell fogadni, hogy nem minden lecke lesz a kedvence, de akkor is meg kell csinálnia. Ennek elfogadtatásához sok erőt kívánok a szülőknek.
A feledékeny – „Milyen házi?”
Ez az a gyerek, aki minden nap újra és újra meglepődik a házi feladat létezésén. Soha nem emlékszik rá, mit kellett volna megcsinálni, hová rakta a füzetét, vagy hogy egyáltalán volt-e ma iskola.
Mit tehetsz? Készítsetek listát! Ha a telefonját mindig kéznél tartja, használjátok arra, hogy jegyzeteket írjon. És ha már egyedül is eszébe jut a lecke, akkor dicsérd meg – mert ez bizony nagy előrelépés!
Bármelyik típusba is tartozik a gyereked, ne feledd: a házi feladat túlélése nem csak neki, hanem neked is kihívás. Egy kis humor, türelem és néha egy nagy bögre kávé segíthet átvészelni a leckével töltött estéket. Bár jócskán van benne élvezhető rész is! Személyes tapasztalatom, hogy ha a gyerek mellett seggelek, a házi feladatokból én is nagyon sokat tanulok, sőt néha rendkívül nosztalgikus is az egész! Versek, amiket nekünk is meg kellett tanulni, a mindig érthetetlen és kacifántos szöveges feladatok, a fogalmazások, amikben nem lehetett linkelni. Szóval lehet mókás is, a házifeladatokkal érkező retúrjegy a múltba. És ha mégsem ilyen vicces a helyzet, akkor is muszáj megcsinálni a feladatokat. Elvileg a gyereknek, de persze ehhez a mi időnk és energiánk is kell. Kitartás, szülőtársak, sosem vagyunk egyedül!
Vackor Véda
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.