Kívülről impozáns, klasszicizáló épület, áthaladni rajta azonban már kevésbé felemelő élmény, különösen gyalog vagy biciklivel. Rettenetes a szmog, a zaj pedig hihetetlen méreteket ölt, ahogy elhúznak mellettünk az autók és a buszok, visszhangzik az egész – nem véletlenül jelzi tábla, hogy gyalog nem javasolt nekivágni.
Nagyjából ez az élménye egy átlag budapestinek a Budai Váralagúttal kapcsolatban. De ha egy picit figyelmesebbek vagyunk, észrevehetjük, hogy a Clark Ádám tér felőli oldalon az alagút pillérjein ablakok vannak, a bejárattól pár méterre pedig méretes ajtó, felette korlátos erkély. Vajon mire szolgálhatnak ezek?
Akármilyen hihetetlen, a gyanú megalapozott, az ablakok és az ajtók pontosan azok, amit sejtetnek. Lakások nyílászárói, amelyek két emeleten magasodnak az alagút pilléreiben. Fazekas János, a Lánchíd aktuális hídmestere jól ismeri ezt a helyet, hiszen itt nőtt fel, itt élt szüleivel és lánytestvéreivel egy éves korától. Ma már „normális" lakásban lakik, de nap mint nap visszajár az alagútba, a munkahelyére. Irodája a Clark Ádám tér felé néz, ahol a munkaidejét tölti, amikor éppen nincs a terepen, hogy a híd minden részletét ellenőrizze.
Mindezt Kordos Szabolcs Egy város titkai című könyvében olvastuk, amelyben ehhez hasonló szórakoztató érdekességeket tudhatunk meg Budapest épületeiről. A budapesti lakosok polcáról nem hiányozható kötetről itt írtunk bővebben.
Mielőtt megnéznénk mi mindent rejt még ez a klasszicizáló szerkezet, elevenítsük fel az alagút történetét! Miután 1849 novemberében felavatták a Lánchidat, 1853-ban kezdték el átfúrni a Várhegyet egy alagút kialakítása céljából. A munkálatokat Széchenyi István megbízásából a skót mérnök Clark Ádám vezette, aki a Lánchíd építésvezetője is volt, és akiről az alagút és a híd közötti tér a nevét kapta.
Az alagutat 1857-ben adták át a forgalomnak. Akkoriban azonban sokkal kellemesebb lehetett áthaladni rajta, nem volt akkora szmog alatta, mint ma, mivel csak gyalog vagy lovaskocsival közlekedtek az emberek. Az átkelés fizetős volt, a gyalogosok egy krajcárt, az egylovas kocsik hármat, a kétlovas kocsik pedig hat krajcárt fizettek érte, a beléptetős rendszer pedig egészen 1918-ig kitartott.
Az osztrák udvar azzal a feltétellel engedélyezte a felépítését, hogy egy titkos lépcsőházat alakítanak ki mellette veszélyhelyzet esetére, ami összekapcsolja a várat az alagúttal.
A lépcsőház ma is megvan, de le van zárva, és az állapota is egyre rosszabb. Épültek aztán itt a beázások kezelésére különféle vízelvezető és szellőztető alagutak, illetve egy szupertitkos óvóhely is (Horthy-bunker), amelyet a második világháború alatt a legfelsőbb vezetés használt; többek között Horthy Miklós és családja is itt vészelte át a bombázást. Ez utóbbi hatalmas létesítmény nyolcvan szobával, légtechnikai berendezéssel, áramforrással, angol vécével és a kor összes rádiós, telekommunikációs eszközével felszerelve.
De ez még mind semmi Fazekas János hídmester történetéhez képest, aki az alagút egyik pillérjében nőtt fel. János nagyapja hajós volt, aki az '50-es évek végén kapta meg a Margit-híd hídmesteri munkáját, édesapja '65-ben lett a Lánchíd hídmestere, édesanyja pedig 1975-ben az alagút gondnoka.
A Clark Ádám tér felőli bejárat után pár méterre ma is láthatjuk az ajtót, amely a lakás bejárata volt. A szolgálati otthon 60-70 négyzetméter lehetett, és egy kis kert is tartozott hozzá a domboldalon.
Ablakaiból, amelyek a Clark Ádám tér és a híd felé néznek, páratlan panorámát élvezhettek a lakói. Jobban el tudjuk képzelni, milyen lehetett az élet az alagútban ha megnézzük a Kordos könyvében lévő fotókat: az egyiken János édesanyja látszik, amint az ajtó feletti erkélyről néz a Duna felé.
A család állítólag roppant büszke volt a hídra, úgy nevezték, hogy a „hidunk", az alagutat pedig egészen belakták. A Clark Ádám tér alatt, a híd föld alatti lánckamrájában van egy nagy terem, itt állítottak fel egy pingpongasztalt a lányok számára, egyikük pedig innen indulva lett Európa-bajnok asztaliteniszező.
A kisfiú János persze sejtette, hogy nem szokványos az élete, óvodástársai nem is hitték el neki, hogy az alagút pillérjében élt. A postásoknak is nagy fejtörést okozott, mire megtalálták a Clark Ádám tér 1. számú lakást. János gyerekként játszhatott mindenhol az épületen belül, de bizonyos ajtókhoz nem szabadott hozzáérnie, és a mai napig sem tudja mi lehet mögöttük. Amikor már rockzenész volt, kifejezetten jól jött a lakás, ahol nem kellett attól tartani, hogy zavarják a szomszédokat.
A terület azonban ma már nincs olyan jó állapotban, a felújítás is több évtizede húzódik, így belakták a denevérek és a galambok. János pedig, aki korábban rajzfilmrajzolóként is dolgozott mielőtt visszatért volna családja szakmájához, már csak dolgozni jár ide.
Forrás: Kordos Szabolcs: Egy város titkai (2022)