Nyitrai Zsolt: A fogyasztóvédelmi konzultációban mindenki elmondhatja a véleményét

konzultáció
PUBLIKÁLÁS: 2025. május 09. 11:50 / FRISSÍTÉS: 2025. május 14. 11:25
A Közös ügyünk a fogyasztóvédelem nevet viselő, legújabb konzultációban mindenki elmondhatja véleményét, hiszen a mindennapokban minden polgár fogyasztó, illetve vásárló - hangsúlyozta Nyitrai Zsolt miniszterelnöki biztos a témában tartott sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.

Nyitrai Zsolt kiemelte, hisznek abban, hogy a felkészült és a jogaikat, lehetőségeiket ismerő állampolgárok sokkal körültekintőbben vásárolnak és a konzultáció ennek erősítését is szolgálja.

A miniszterelnöki biztos a konzultáció 12 kérdése közül egyebek mellett az akciókkal kapcsolatos trükközéseket, az online csalásokat, az indokolatlan várakoztatásokat, a légiutas-jogokat említette. Ide sorolta a kereskedők indokolatlanul magas extraprofitját is. Hangsúlyozta, hogy épp emiatt vezette be a kormány az árréscsökkentést, amely egy sikeres intézkedésnek bizonyult, tekintettel arra, hogy rövid idő alatt több mint 800 termék ára csökkent jelentősen.

Nyitrai Zsolt ígérete szerint a küzdelmet addig folytatják, míg az indokolatlan extraprofitot végleg le tudják majd törni.

Mindenkit arra bíztatott, hogy szánjon néhány percet a május 23-ig a fogyved.kormany.hu oldalon elérhető online konzultáció kitöltésére.

Elmondta, ahogy a 19 korábbi konzultáció esetében, így ezúttal is a válaszok kiértékelését követően hozzák meg a döntéseket, és ha szükséges, szigorítják a szabályokat. Hozzátette, a fogyasztóvédelem témája a konzultációt követően sem kerül le a napirendről.

Nyitrai Zsolt tájékoztatójában a konzultációt hungarikumnak nevezte, értékelése szerint másutt erre nemigen van példa.

Ezek a konzultációk sosem maradnak következmények nélkül, azokat mindig egy kormányzati döntés vagy országgyűlési szabályozás követi

 - hangsúlyozta.

Tarnai Richárd, Pest vármegyei főispán a tájékoztatón egyebek mellett arra hívta fel a figyelmet, hogy tapasztalataik szerint a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos legtöbb eset, panasz ma az online világ elterjedésével, az online kereskedelemmel kapcsolatos.

A főispán ezen esetek közül az online kereskedő cégek utólagos elérhetetlenségét, illetve a pénzvisszatérítések nehézségeit emelte ki, és azt javasolta, ha valaki például online vásárlóként indokolatlanul magas árat tapasztal, akkor azt ne fizesse ki előre, hanem forduljon a kormányhivatalhoz, ugyanis ez esetben a kár közvetlenül nem jelentkezik és adott esetben a hosszadalmas hatósági, jogi procedúrák is elkerülhetőek.

Az esetek mintegy 60 százaléka ezek közül kerül ki - mondta a főispán, aki emellett a jótállás, szavatosság kérdésére és a közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatos, főleg számlázási problémákra hívta fel a figyelmet.

Mind a fogyasztóvédelmi, mind pedig az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos esetekben a kormányhivatalhoz kell fordulni, az ő kötelességük az intézkedés - fűzte hozzá.

Az elmúlt években az önkéntes jogkövető magatartás, a jogszabályi szigorítások, a bírságok, büntetési tételek jelentős emelése mára a visszaélések számának csökkenését eredményezte, a kereskedőknek már nem éri meg trükközni - tudatta.

Ismertetése szerint a kormányhivatalok másfél évtizeddel ezelőtt épp azért jöttek létre, hogy minden állami szolgáltatás és feladat egy helyen legyen elérhető az emberek számára, így a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos panaszát is mindenki ezekben a hivatalokban teheti meg.

Cél, hogy az embereket, az állampolgárokat ne lehessen átverni, ha pedig ma valaki erre mégis kísérletet tesz, akkor a legszigorúbb büntetéssel kell számolnia és ehhez kapcsolódik a fogyasztóvédelmi konzultáció is, mert az emberek élete, egészsége nem játék

 - hangsúlyozta Tarnai Richárd.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.