A Közös ügyünk a fogyasztóvédelem nevet viselő, legújabb konzultációban mindenki elmondhatja véleményét, hiszen a mindennapokban minden polgár fogyasztó, illetve vásárló - hangsúlyozta Nyitrai Zsolt miniszterelnöki biztos a témában tartott sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.
Nyitrai Zsolt kiemelte, hisznek abban, hogy a felkészült és a jogaikat, lehetőségeiket ismerő állampolgárok sokkal körültekintőbben vásárolnak és a konzultáció ennek erősítését is szolgálja.
A miniszterelnöki biztos a konzultáció 12 kérdése közül egyebek mellett az akciókkal kapcsolatos trükközéseket, az online csalásokat, az indokolatlan várakoztatásokat, a légiutas-jogokat említette. Ide sorolta a kereskedők indokolatlanul magas extraprofitját is. Hangsúlyozta, hogy épp emiatt vezette be a kormány az árréscsökkentést, amely egy sikeres intézkedésnek bizonyult, tekintettel arra, hogy rövid idő alatt több mint 800 termék ára csökkent jelentősen.
Nyitrai Zsolt ígérete szerint a küzdelmet addig folytatják, míg az indokolatlan extraprofitot végleg le tudják majd törni.
Mindenkit arra bíztatott, hogy szánjon néhány percet a május 23-ig a fogyved.kormany.hu oldalon elérhető online konzultáció kitöltésére.
Elmondta, ahogy a 19 korábbi konzultáció esetében, így ezúttal is a válaszok kiértékelését követően hozzák meg a döntéseket, és ha szükséges, szigorítják a szabályokat. Hozzátette, a fogyasztóvédelem témája a konzultációt követően sem kerül le a napirendről.
Nyitrai Zsolt tájékoztatójában a konzultációt hungarikumnak nevezte, értékelése szerint másutt erre nemigen van példa.
Ezek a konzultációk sosem maradnak következmények nélkül, azokat mindig egy kormányzati döntés vagy országgyűlési szabályozás követi
- hangsúlyozta.
Tarnai Richárd, Pest vármegyei főispán a tájékoztatón egyebek mellett arra hívta fel a figyelmet, hogy tapasztalataik szerint a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos legtöbb eset, panasz ma az online világ elterjedésével, az online kereskedelemmel kapcsolatos.
A főispán ezen esetek közül az online kereskedő cégek utólagos elérhetetlenségét, illetve a pénzvisszatérítések nehézségeit emelte ki, és azt javasolta, ha valaki például online vásárlóként indokolatlanul magas árat tapasztal, akkor azt ne fizesse ki előre, hanem forduljon a kormányhivatalhoz, ugyanis ez esetben a kár közvetlenül nem jelentkezik és adott esetben a hosszadalmas hatósági, jogi procedúrák is elkerülhetőek.
Az esetek mintegy 60 százaléka ezek közül kerül ki - mondta a főispán, aki emellett a jótállás, szavatosság kérdésére és a közüzemi szolgáltatókkal kapcsolatos, főleg számlázási problémákra hívta fel a figyelmet.
Mind a fogyasztóvédelmi, mind pedig az élelmiszerbiztonsággal kapcsolatos esetekben a kormányhivatalhoz kell fordulni, az ő kötelességük az intézkedés - fűzte hozzá.
Az elmúlt években az önkéntes jogkövető magatartás, a jogszabályi szigorítások, a bírságok, büntetési tételek jelentős emelése mára a visszaélések számának csökkenését eredményezte, a kereskedőknek már nem éri meg trükközni - tudatta.
Ismertetése szerint a kormányhivatalok másfél évtizeddel ezelőtt épp azért jöttek létre, hogy minden állami szolgáltatás és feladat egy helyen legyen elérhető az emberek számára, így a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos panaszát is mindenki ezekben a hivatalokban teheti meg.
Cél, hogy az embereket, az állampolgárokat ne lehessen átverni, ha pedig ma valaki erre mégis kísérletet tesz, akkor a legszigorúbb büntetéssel kell számolnia és ehhez kapcsolódik a fogyasztóvédelmi konzultáció is, mert az emberek élete, egészsége nem játék
- hangsúlyozta Tarnai Richárd.