Szakértő válaszol: ezt tedd, ha hibás terméket vettél

jótállás
PUBLIKÁLÁS: 2024. szeptember 22. 12:30
Mit tehetünk, ha hibás terméket adtak el nekünk?

Nincs is annál bosszantóbb, mint amikor a boltból hazaérve vesszük észre, hogy hibás a megvásárolt termék, vagy amikor megérkezik az online megrendelt áru és a doboz tartalma sérült. Aggodalomra nincs ok, a jog segít az ilyen helyzetek megoldásában. Lássuk a Fanny magazin tippjeit!

1. Legyen nyoma!

Ha online vásárlásnál hibás terméket kaptunk, első lépésként értesítsük az eladót a hibáról. Fontos, hogy ezt írásban tegyük meg, például e-mailben, hogy meglegyen a kommunikáció nyoma. Írjuk le részletesen a hibát, és csatoljunk fotókat is a termék hibájáról.

2. Két hetünk van rá

Az Európai Unióban a vásárlóknak joguk van ahhoz, hogy 14 napon belül visszaküldjék a megrendelt árucikkeket, és visszakapják a teljes vételárat. A visszaküldés oka bármi lehet, akár az is, hogy a vásárló egyszerűen meggondolta magát, vagy az, hogy hibás a megvásárolt áru. A 14 napos határidő az áru átvételének napjától számít.

online vásárlás, netes vásárlás, bankkártya, átutalás, online fizetés, pénz, bankszáma
Az online termékekre is vonatkoznak ugyanazok a szabályok, amik a boltban vásároltakra  Fotó: Pexels

3. Egyedi igényekre szabva

Ha élünk az elállási jogunkkal, az eladónak vissza kell térítenie a teljes vételárat, beleértve az esetleges szállítási költségeket is. A visszaküldés esetén járó pénzvisszatérítés nem vonatkozik a repülő- és vonatjegyekre, koncertjegyekre, és az egyedi megrendelésre készült, egyértelműen a vevő egyedi igényeinek megfelelően előállított termékekre.

4. A szavatosság két év

Ha a 14 napos elállási idő már lejárt, vagy a termék hibája miatt szeretnénk érvényesíteni jogainkat, akkor a vásárlástól számított két éven belül élhetünk kellékszavatossági jogunkkal. Ebben az esetben kérhetjük a termék javítását vagy cseréjét. Ha ez nem lehetséges, akkor árleszállítást vagy a vételár visszatérítését kérhetjük.

5. A jótállás is hasznos

Egyes termékekre kötelező jótállás vonatkozik, amely általában 1 év, erre hivatkozva is kérhetjük a javítást, cserét vagy visszatérítést. Ha a termék a jótállási időn belül meghibásodik, az eladónak kell bizonyítania, hogy a hiba a vásárlás után keletkezett.

6. Tegyük a csomagba

Az eladó általában megadja, hogyan tudjuk visszaküldeni a hibás terméket. Kövessük az eladó által megadott utasításokat, és tartsuk meg a visszaküldésről szóló nyugtát vagy bizonylatot, amíg a probléma meg nem oldódik. Minden kapcsolattartást, nyugtát, számlát, e-mailt és egyéb dokumentumot is őrizzünk meg, amelyek a vásárláshoz vagy a panaszkezeléshez kapcsolódnak. Ezek később fontosak lehetnek, ha jogi lépésekre kerül sor.

7. Rendezzük a vitát!

Ha nem sikerül rendezni a problémát, online vásárlás esetén is fordulhatunk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz vagy a Békéltető Testülethez. Az Európai Unióban elérhető egy online vitarendezési platform (ODR), ahol egyszerűen beadhatjuk a panaszt. Ez különösen hasznos, ha az eladó egy másik uniós tagállamban található.

Így vásároljunk személyesen

Ha hibás terméket adtak el nekünk egy magyarországi üzletben, több jogi lehetőség is van, hogy orvosoljuk a problémát. Ezek a jogok az Európai Unió fogyasztóvédelmi szabályozásain alapulnak, amelyeket Magyarország is átvett a nemzeti jogrendjébe.

1. Vissza a boltba

Amikor egy terméket megvásárolunk, az eladóval kerülünk szerződéses jogviszonyba. Tehát a termék hibájával kapcsolatos panaszunkkal minden esetben ahhoz a kereskedőhöz forduljunk, tehát abba a boltba menjünk vissza, ahol a terméket megvásároltuk. Éppen ezért nem vagyunk kötelesek elfogadni, ha az üzletben egy szervizbe irányítanak bennünket.

2. Ha hibás a termék

A kellékszavatosság értelmében az eladó a vásárlás időpontjától számított két éven belül felelős azért, ha a termék hibás. Ezen idő alatt kérhetjük a termék javítását vagy cseréjét. Ha ez nem lehetséges, akkor árleszállítást vagy a vételár visszatérítését kérhetjük.

3. Bizonyítsa be!

Egyes termékekre kötelező jótállás vonatkozik, amelynek időtartama általában egy év. Ez idő alatt az eladónak kell bizonyítania, hogy a termék hibája a vásárlás után keletkezett. Tehát neki kell feltárnia a hiba esetleges okait, és nem nekünk, bár sok helyen megpróbálják ezt a vevőre hárítani.

4. Itt tehetünk panaszt

Ha az eladó nem hajlandó teljesíteni a szavatossági vagy jótállási kötelezettségeit, panaszt tehetünk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) vagy a helyi Békéltető Testületnél. Országosan 8 regionális békéltető testület nyújt segítséget a fogyasztók és a vállalkozások közötti fogyasztói jogviták megoldásában. Aki rendelkezik ügyfélkapus eléréssel, az ott is megteheti online a panasztételt a „Fogyasztóvédelmi beadvány, kérelem” címszó alatt.

5. Őrizzük meg a blokkot

Bárhogyan is kívánjuk megoldani a helyzetet, az biztos, hogy szükségünk lesz a bizonyítékokra. Ezért minden esetben tartsuk meg a vásárlást igazoló nyugtát vagy számlát, a termék csomagolását. Érdemes a termékről és a hibájáról fotókat is készíteni.

6. Készüljön róla jegyzőkönyv

Amikor visszamegyünk az üzletbe, ahol vásároltuk a hibás terméket, mindig ragaszkodjunk ahhoz, hogy készüljön jegyzőkönyv a panaszról. Ebben szerepelni kell a vásárló adatainak, hogy mi az eladott termék és mennyi az ára, a hiba leírásának, a szavatossági vagy jótállási igénye alapján a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jognak, valamint a szavatossági vagy jótállási igény rendezésének módjának.

7. Sürget az idő

A jog azt mondja, a hibás termék kicserélését vagy javítását megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ha ez nem teljesül, a vásárló máshol elvégeztetheti a javítást, melyet a forgalmazónak kell kifizetnie. 
 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.