Az iskolák első osztályától a 13. évfolyamig érvényes az a Magyar Közlönyben megjelent rendelet, amely leírja, hogy a diákok milyen tárgyakat nem vihetnek be egyáltalán az intézményekbe, illetve hogy mely eszközök használhatóak csak korlátozottan - írja a Fanny magazin.
A mobiltelefonok, kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök és az internetelérésre alkalmas eszközök használatban korlátozott tárgynak minősülnek, azaz a tanítás ideje alatt a diákok nem tarthatják maguknál. A kollégiumokban is ez a szabály érvényes a foglalkozások ideje alatt. Természetesen vészhelyzet (például családi ügy vagy egészségügyi helyzet) esetén a pedagógusok odaadják a gyermeknek a telefonját.
A telefonok, okoseszközök bevihetőek az iskola épületébe, de a tanítás megkezdése előtt a gyerekeknek azt le kell adnia, majd a tanítási nap végén visszakapja. Az iskola köteles az átvett eszközöket elzárt helyen, biztonságban tárolni és a nap végén a megkapott állapotban visszaadni a gyermeknek.
A tiltott tárgyak kategóriájába eső tárgyak egyáltalán nem vihetőek be az intézményekbe. Ide tartoznak a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök, például a 8 centiméternél hosszabb pengéjű kés, a dobócsillag, a rugóskés, az íj, a csúzli illetve az ennél még veszélyesebb tárgyak, mint amilyen az ólmosbot vagy sokkoló.
Szintén tiltott tárgynak minősül minden olyan tárgy, amelynek birtoklását a törvények tiltják, mint például a kábítószerek, a lőfegyverek vagy a pirotechnikai eszközök. Dohánytermékek vagy alkohol – amelyek nem értékesíthetőek 18 év alatti személynek – szintén nem vihető be. Ha valakinél veszélyes tiltott tárgyat találnak, akár a rendőrséget is értesíthetik.
Az újonnan közzétett rendelet ugyanakkor lehetővé teszi, hogy egy 18. életévét betöltött diák leadja a cigarettáját a kijelölt személynek a tanítási nap kezdetén, de annak végén azt visszakaphatja, az okoseszközökhöz hasonlóan. Ennek menetéről is dönthetnek eltérően az intézmények.
Különleges esetben az iskola igazgatója vagy egy pedagógus engedélyezheti a diák számára valamely korlátozottan használható eszköz birtoklását tanítási idő alatt is. Ebben az estben az engedélyező tanárnak írásba kell foglalnia az eszköz birtoklásának és használatának a célját, azt hogy az engedély milyen időtartamra szól, és hogy konkrétan melyik tárgyról van szó.
Az új rendelet célja, hogy a diákoknál napközben ne lehessenek olyan eszközök, amelyek nem segítik, hanem akadályozzák őket a tanulásban. Szakemberek szerint ugyanis nagyon rosszat tesz a gyermekeknek az egész napos telefonhasználat, a függőség tartós károkat okoz az emberi agyban.
Az UNESCO 2023 júliusában kiadott jelentése szerint az okostelefonok jelenléte az iskolákban jelentősen rontja a diákok figyelmét, tanulási képességeit, és növeli az online zaklatás esélyét.
Azokban az országokban, ahol az okostelefonokat kitiltották az iskolákból, az iskolai eredmények jelentősen javultak.
Egy tavalyi nemzetközi jelentés szerint a digitális eszközök használata minden harmadik diáknál figyelemelterelést okoz, ami hosszú távon ronthatja a tanulási teljesítményt. Az okoseszközök használata dopamint (örömet okozó hormont) szabadít fel, ami a serdülő agyban különösen addiktív hatású, és a hagyományos iskolai tevékenységeket ezután sokkal unalmasabbnak találják.
A gyakorlat azt mutatja, hogy már annak is figyelemelterelő hatása van a diákoknál, ha a kütyü a táskájában van, és bármikor kézbe foghatnák, még ha nem is engedélyezett. A szakemberek ezért vélik úgy, hogy csak az eszközök begyűjtésével és elzárásával érhető el a kívánt, pozitív hatás a gyermekeknél.
Tapasztalatok szerint az okoseszközök használatának tiltása az iskolában az internetes zaklatások, azaz a cyber-bullying esetek számát is csökkenti. Erre pedig nagyon nagy szükség van, hiszen a gyerekek harmadát bántották már online felületen, ami a teljesítmény csökkenéséhez, evészavarhoz vagy akár depresszióhoz is vezethet.
Pszichológusok úgy vélik, hogy a gyerekeknél lévő okoseszközök használata csökkenti a személyes interakciókat a társaikkal, ami pedig elengedhetetlen a megfelelő szociális és érzelmi fejlődésükhöz. Egészségesebb felnőttekké tudnak válni, ha megtanulnak szóban kommunikálni, érzelmeiket ill. problémáikat verbálisan kifejezni, ahelyett hogy csak együtt néznek egy kijelzőt.
A szeptember 1-jével bevezetett jogszabály másik fontos célja, hogy felhatalmazza a pedagógusokat, hogy ellenőrizzék, bevitt-e a diák magával az iskolába közveszélyes eszközt. Ez az új rendelkezés diákok és tanárok biztonságát szolgálja, hogy a gyerekek ne tehessenek kárt magukban vagy másokban.
Nem Magyarország az első, ahol lépéseket tettek a mobilok kiszorítására az iskolából. Franciaországban, Hollandiában, Olaszországban, Szlovákiában és Angliában már működik a szabályozás, Románia pedig szintén most szeptemberben indította el az új iskolai rendet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.