Verőcei hajótragédia

Megszólalt a kapitány a verőcei tragédiáról: ezt látták a szállodahajó fedélzetén a végzetes ütközés előtt – videó

Létrehozva: 2024.05.26.

A Borsnak nyilatkozó dunai hajóskapitány elmondta, hogy miért alakul ki könnyen a baj, ha egy nagy testű hajó találkozik a Dunán egy motorcsónakkal.

A Bors által megkérdezett, nyugalmazott dunai hajóskapitány elmondta, hogy a folyami szállodahajók a legmodernebb berendezésekkel vannak felszerelve, több radar, műszerek egész sora segíti a tájékozódását, sőt lényegében előre meghatározott útvonalat is képesek követni teljesen automatikusan, amit az irányító személyzet csak felügyel.

Verőcei hajóbaleset
A kishajó roncsa az ütközés után Fotó: BRFK Budapesti Rendőr-főkapitányság/Facebook

– Nincs szükség arra, és nem is kötelező, hogy a fedélzet külső részéről a kapitány a vizet figyelje. Fontos tudni, hogy míg egy ilyen, 100 méternél hosszabb hajó fémből készül, a kicsi, és kétszer-háromszor gyorsabb motoros csónakok műanyagból és üvegszálas anyagok keverékéből vannak, hogy minél könnyebbek, sebesebbek legyenek, ám a radar ezeket nehezen, vagy nem érzékeli. 

Egy-egy néha felvillanó jelet mutathat csak a műszer, semmi mást

– fejtette ki a szakember, aki azt is hangsúlyozta, hogy "hegymenetben" (folyásiránnyal szemben) haladt a szállodahajó, és ilyen esetben, felfelé a vízen úszó fák, különféle hordalékok gyakran a hajótestnek ütköznek, de ezek miatt nem áll meg egy hajó

Amikor a motorcsónak nekiütközött a Heidelbergnek, a kapitány természetes, hogy azt gondolta, ismét vízi hordalékkal van dolga

– mondta a kapitány,aki arra is kitért: hallani lehetett-e a kis motoros hangját?

– A kormányállások hangszigeteltek, pont azért, hogy ne tudja az ott tartózkodókat a zaj a feladatukban zavarni, így hallani sem sok esély van egy apró motorost. Ha pedig valaki a külső fedélzeten tartózkodik, az nem tudja megmondani, hogy mely irányból érkezik a hang – fogalmazott a kapitány, aki azt megosztotta velünk, hogy egy ilyen ilyen nagy szállodahajónak az érzékelők és műszerek ellenére is holttere van, ami akár 5 méter is lehet, azaz ha ezen belül tartózkodik egy jármű, ami ráadásul gyors irányváltásokra képes nagy sebességgel, esély sincs időben észrevenni.

– Valójában teljesen szabálytalan megközelíteni egy ilyen pici, gyors hajónak egy szállodahajót, pont a biztonság miatt – mondta a nyugdíjas hajós, aki arra is emlékeztetett, hogy a szállodahajó feketedoboza minden adatot raktároz, azaz minden radaros érzékelést, rádióbeszédet, sőt, valamelyik még a kapitányi állásban elhangzott beszélgetést is. 

Ezzel szemben egy kis motorosnak maximum a rádió, illetve a világítás kötelező, pedig pont az ilyen esetekben egy feketedoboz is hasznos lenne.

Az alábbi videóban jól látható, mekkora holttérrel rendelkezik a hatalmas Heidelberg. 

 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek