Megszólalt a kapitány a verőcei tragédiáról: ezt látták a szállodahajó fedélzetén a végzetes ütközés előtt – videó

verőce
PUBLIKÁLÁS: 2024. május 26. 16:00
A Borsnak nyilatkozó dunai hajóskapitány elmondta, hogy miért alakul ki könnyen a baj, ha egy nagy testű hajó találkozik a Dunán egy motorcsónakkal.

A Bors által megkérdezett, nyugalmazott dunai hajóskapitány elmondta, hogy a folyami szállodahajók a legmodernebb berendezésekkel vannak felszerelve, több radar, műszerek egész sora segíti a tájékozódását, sőt lényegében előre meghatározott útvonalat is képesek követni teljesen automatikusan, amit az irányító személyzet csak felügyel.

Verőcei hajóbaleset
A kishajó roncsa az ütközés után Fotó: BRFK Budapesti Rendőr-főkapitányság/Facebook

– Nincs szükség arra, és nem is kötelező, hogy a fedélzet külső részéről a kapitány a vizet figyelje. Fontos tudni, hogy míg egy ilyen, 100 méternél hosszabb hajó fémből készül, a kicsi, és kétszer-háromszor gyorsabb motoros csónakok műanyagból és üvegszálas anyagok keverékéből vannak, hogy minél könnyebbek, sebesebbek legyenek, ám a radar ezeket nehezen, vagy nem érzékeli. 

Egy-egy néha felvillanó jelet mutathat csak a műszer, semmi mást

– fejtette ki a szakember, aki azt is hangsúlyozta, hogy "hegymenetben" (folyásiránnyal szemben) haladt a szállodahajó, és ilyen esetben, felfelé a vízen úszó fák, különféle hordalékok gyakran a hajótestnek ütköznek, de ezek miatt nem áll meg egy hajó

Amikor a motorcsónak nekiütközött a Heidelbergnek, a kapitány természetes, hogy azt gondolta, ismét vízi hordalékkal van dolga

– mondta a kapitány,aki arra is kitért: hallani lehetett-e a kis motoros hangját?

– A kormányállások hangszigeteltek, pont azért, hogy ne tudja az ott tartózkodókat a zaj a feladatukban zavarni, így hallani sem sok esély van egy apró motorost. Ha pedig valaki a külső fedélzeten tartózkodik, az nem tudja megmondani, hogy mely irányból érkezik a hang – fogalmazott a kapitány, aki azt megosztotta velünk, hogy egy ilyen ilyen nagy szállodahajónak az érzékelők és műszerek ellenére is holttere van, ami akár 5 méter is lehet, azaz ha ezen belül tartózkodik egy jármű, ami ráadásul gyors irányváltásokra képes nagy sebességgel, esély sincs időben észrevenni.

– Valójában teljesen szabálytalan megközelíteni egy ilyen pici, gyors hajónak egy szállodahajót, pont a biztonság miatt – mondta a nyugdíjas hajós, aki arra is emlékeztetett, hogy a szállodahajó feketedoboza minden adatot raktároz, azaz minden radaros érzékelést, rádióbeszédet, sőt, valamelyik még a kapitányi állásban elhangzott beszélgetést is. 

Ezzel szemben egy kis motorosnak maximum a rádió, illetve a világítás kötelező, pedig pont az ilyen esetekben egy feketedoboz is hasznos lenne.

Az alábbi videóban jól látható, mekkora holttérrel rendelkezik a hatalmas Heidelberg. 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.