Egy legendás szerelem képei is láthatók a május 12-ig nyitva tartó fotókiállításon

Robert Capa
PUBLIKÁLÁS: 2024. április 28. 13:15
Ingrid Bergman romantikus körülmények között ismerkedett meg a világhírű magyar fotóssal.

Két világhírűvé vált fiatal találkozott a párizsi Ritz hotel halljában 1945 júniusában: a csodaszép svéd színésznő és a magyar fotós, a 30 éves Ingrid Bergman és a 32 éves Robert Capa. Ez a romantikus találkozás különleges képeket is eredményezett, egy közülük most Budapesten, a Millennáris Házában megnyílt Mélység/élesség című fotókiállításon is látható. 

Jobboldalt: a világhírű fotós a híres színésznőt a forgatás szünetében kapta lencsevégre  Fotó: Máté Krisztián

Mindketten kiüresedett lélekkel és szeretetlenül jöttek-mentek a világban addig a sorsdöntő találkozásig, aminek az eredményeként világhírűvé vált képek születtek. Ezek a képek is láthatók a Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteményének legfontosabb alkotásaiból nyílt kiállításon, a városligeti Millennium Házában. A Neo Kortárs Művészeti Terében a Mélység/élesség című tárlaton a legismertebb magyar vagy magyar származású fotográfusok – többek között André Kertész, Moholy-Nagy László, Brassaï, Martin Munkácsi, Robert Capa – művei mellett 19. századi fotográfusok, világhírű külföldi fotóművészek és kortárs alkotók munkáival is találkozhat a nagyközönség május 12-ig.  

Az egyik kép egy különleges, romantikus kapcsolatról árulkodik. Robert Capa 1946-ban Hollywoodban készített képet szerelméről, Ingrid Bergmanról A diadalív árnyékában című, híressé vált film forgatásán, amint a színésznő a forgatás szünetében megpihen. Capa és Ingrid Bergman 1945 nyarán Párizsban találkoztak először, ahol a színésznő az amerikai hadsereg katonáit szórakoztató turnén volt. Bergman a memoárjában úgy emlékezett vissza, hogy a Ritz Hotelben szállásolták el az amerikai haditudósítókat, a sajtó képviselőit és az összes szórakoztató művészt. Érkezése napján Capa és barátja, Irwin Shaw a svéd színésznő szobaajtaja alatt egy cetlit csúsztattak be egy humoros üzenettel: szívesen meghívnák őt vacsorára vagy ha azt jobban szeretné, akkor virágcsokrot küldenek neki, de csak az egyiket választhatja, mert mindkettőre nem futja a pénzükből. Bergman a vacsorát választotta, s mint írta: 

„Príma esténk volt.”

Másnap Berlinbe indult. Két hónappal később Capa is Berlinbe ment, ahol újra találkoztak. A Berlinben töltött közös hónapok alatt Capa elég pénzt keresett ahhoz, hogy követni tudja Bergmant Hollywoodba. A Bergmant ábrázoló felvétel akkor készült, amikor Capa 1946-ban az év első felét a színésznő társaságában Hollywoodban töltötte, aki akkor A diadalív árnyékában című filmjét forgatta.

Május 12-ig bárki megtekintheti a világhírű fotót - és a többi érdekes és különleges alkotást a Városligetben  Fotó: Máté Krisztián 

Friedmann Endre egy rúd szalámival a poggyászában és egy jó adag kalandvággyal a szívében hagyta el Budapestet 1931-ben, hogy aztán Robert Capa néven a világ egyik legismertebb háborús fotóriportere váljon belőle. Capa 32, Bergman 30 éves volt, amikor találkoztak. Capa ekkor már ismert harctéri fotóriporter volt, a színésznő Oscar-díjas világsztár. Capa Amerikába is követte szerelmét, és persze fotózta… Szerelmük közel négy éven át tartott. 

Brassai felvétele 1939-ben készült Picassóról, ez is látható május 12-ig a kiállításon  Fotó: Máté Krisztián

Halász Gyula – aki Brassaï néven vált világhírűvé – az első világháború befejezése utáni évben először Berlinbe, majd Párizsba költözött. A Picassóval folytatott szakmai együttműködés több évtizeden át tartó őszinte barátsághoz és további közös munkákhoz vezetett. A fenti felvétel abból a sorozatból származik, amikor 1939-ben a Life magazin megbízta Brassaït, hogy készítsen egy fotósorozatot Picassóról.

Frida Kahlo és Diego Rivera Munkácsy Márton fotóján a kiállításon  Fotó: Máté Krisztián

Munkácsi Márton 1933-ban készítette ezt a képet, amikor Mexikóvárosba utazott, hogy  a Harper’s Bazaar magazin júliusi kiadásához képeket készítsen Mexikó lakosairól és hagyományairól. A kép egy különösen nehéz időszakban örökítette meg a festőművész házaspárt: Kahlo harmadik vetélésén esett át, megoperálták a lábát és teljesen összetört, amikor megtudta, hogy Riverának viszonya van a nővérével. Így emlékezett vissza: „Tudtam, hogy a szenvedés harctere tükröződik a szememben. Azóta egyenesen az objektívbe kezdtem nézni, kacsintás nélkül, mosoly nélkül, eltökélten, hogy bebizonyítsam, jó harcos leszek a végsőkig.”

A Groteszk táncosnő című kép a kritikus szerint Kertész András, azaz André Kertész egyik legsikerültebb munkája, amit most a Mélység/Élesség kiállítás is bemutat  Fotó: Máté Krisztián

André Kertész 1927-ben készült képe Groteszk táncosnő címmel az alábbi kommentárral jelent meg a Magyar Fotográfia 1928. június 20-i számában: „Kertész Andrást itthon alig ismerik, holott Párizsban már jónevű modern fotográfus, akinek merész elgondolású és ízig-vérig korunk szellemében elgondolt képeit gyakran láthatjuk külföldi képes folyóiratok oldalain. Idecsatolt felvétele egyik legsikerültebb munkája...”

A kiállítás egyik legérdekesebb képe az, amit Cornell Capa készített Marilyn Monroe-ról

Cornell Capa, Robert Capa öccse 1960-ban készítette ezt a képet Marilyn Monroe-ról A kallódó emberek című film forgatásán. Egyike volt annak a kilenc Magnum fotográfusnak, akik exkluzív hozzáférést kaptak a nevadai Renóban zajló forgatás dokumentálásához. Ekkor készült ez a meghitt portré minden idők egyik leghíresebb filmsztárjáról.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.