Fantasztikus kormányprogram indul az elektromos autózásért

nyugati gazdaság
PUBLIKÁLÁS: 2023. október 19. 12:33
Elsősorban a töltőhálózatot fejlesztik, másrészt kedvezményt nyújtanak elektromos járművek vásárlására. 60 milliárdos az erre fordítható keret. Mindez "zöldprogram" is, így is küzd a kormány a klímaváltozás ellen.

Szijjártó Péter arról számolt be, hogy a novemberben induló programban 30 milliárd forintból a következő két és fél évben 170 új, nagy kapacitású elektromos töltőállomást építenek Magyarországon a legforgalmasabb utak mentén.

 

A másik 30 milliárd forintból pedig lehetővé teszik, hogy a cégek – például az egyéni vállalkozások, a taxisok és az autómegosztással foglalkozó társaságok – kedvezményesen, támogatással vásárolhassanak elektromos járműveket, kisbuszokat vagy kisteherautókat is

– tájékoztatott a miniszter.

Szijjártó Péter az európai és a globális gazdaság gerincoszlopát adó autóipar forradalmi átalakulásáról is beszélt, amelynek szavai szerint hatalmas jelentősége van a környezetvédelem szempontjából is.

 

Ha komolyan vesszük a klímaváltozás elleni küzdelmet, akkor tudnunk kell, hogy mindez lehetetlen az elektromos autózás nélkül” – figyelmeztetett.

Elmondta, ma a világon a károsanyag-kibocsátás 14 százalékáért a közúti közlekedés felel, a buszok, az autók, a kamionok, a teherautók. És ha a közúti közlekedést nem tudjuk átállítani elektromos alapokra, akkor a klímaváltozás elleni küzdelem is kudarcot fog vallani, a környezetvédelmi céljainkat sem fogjuk tudni elérni.

Kiemelte, hogy Magyarország vezető szerepet játszik a szektor elektromos átállásában.

Nagyon rég volt már olyan, hogy a globális gazdaságot meghatározó technológiai forradalomban Magyarország élenjáró lett volna

– mutatott rá, ami szerinte óriási teljesítmény egy ekkora országtól.

A miniszter tudatta, hogy a kormány tervezett támogatási programjáról tájékoztatta a nap folyamán a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD elnökét, aki ezt üdvözölte, különösen annak fényében, hogy a vállalat néhány napja kezdte meg járművei forgalmazását hazánkban.

Szijjártó arra is kitért, hogy BYD számára Magyarország fontos piac, ráadásul elektromos buszokat gyárt már ma is Komáromban a cég.

Súlyos kockázatot jelentenek az egymástól kölcsönösen függő keleti és nyugati gazdaság szétválasztását célzó törekvések, ezek emberek millióinak sodorják veszélybe az állását – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Pekingben.

A tárcavezető az Egy övezet, egy út kezdeményezés nemzetközi fórumán először az utóbbi évek súlyos kihívásairól beszélt, hangsúlyozva, hogy a világgazdaság rövid időn belül kétszer is a feje tetejére állt.

Rámutatott, hogy az elmúlt évekből fontos levonni a tanulságokat, amelyek közül az egyik legfontosabb az, hogy a világ sikeresebben tudta volna kezelni a nehézségeket, ha ezeket az együttműködésre, nem pedig az ellenségeskedésre alapozva közelítette volna meg.

Ha a kölcsönös tisztelet nem tér vissza a nemzetközi politikába, akkor olyan helyzetbe fogunk kerülni, amit mindannyian el akarunk kerülni” – szögezte le.

Szijjártó Péter ismét felszólalt a világ blokkosodása ellen, amely a szavai szerint jelenleg a legrosszabb forgatókönyv lenne.

Aláhúzta, hogy Közép-Európa és benne Magyarország, mindig rajtaveszített a blokkosodáson, ezért ezt a kormány el akarja kerülni.

Ehelyett az lenne a közös érdek, ha a következő időszakot a konnektivitás jellemezné – mondta.

Kitért arra is, hogy a keleti és a nyugati gazdaság kölcsönösen függ egymástól, és úgy vélekedett, hogy aki ezt tagadja, az valószínűleg ezt ideológiai alapon teszi, nem tények alapján.

Rendkívül ártalmasnak nevezte a keleti és a nyugati gazdaság szétválasztását célzó törekvéseket, ezek – mint közölte – súlyos kockázatot jelentenek a gazdaságra, munkahelyek millióit sodorják veszélybe.

Az úgynevezett kockázatmentesítés a valódi kockázat” – figyelmeztetett.

A miniszter elmondta, minderre Magyarország a legjobb példa, amely óriási erőfeszítéseket tett azért az utóbbi években, hogy a keleti és a nyugati beruházások fontos találkozási pontjává váljon.

Kiemelte, hogy hazánkban mind a három német prémium autómárka gyártóbázissal fog rendelkezni, s emellett a világ tíz legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója közül hamarosan már öt is jelen lesz.

Rámutatott, hogy ez a kormányzati stratégia sikeressé és megkerülhetetlenné teszi hazánkat az átalakuló autóiparban Európában, ami garanciát jelent a gazdasági növekedés fenntartására.

Ha ez a megközelítés működik Magyarországon, akkor világszerte működnie kell” – jelentette ki.

Amennyiben a világ újra blokkokra oszlik, az globális kudarc lesz. Azonban ha a következő időszakot a konnektivitás fogja jellemezni, s visszatér a kölcsönös tisztelet is, akkor biztosan békésebb és virágzóbb időszak következik, és úgy gondolom, hogy ebben Kína szerepe kritikus fontosságú” – tette hozzá.

„Az elektromos autóipar át fogja venni a hagyományos autóipar helyét, ha tetszik, ha nem, ez tény, és ezen változtatni nem lehet. Itt a kérdés csak az, hogy Magyarország élen szeretne-e járni, vagy le akar maradni”

– hangsúlyozta a miniszter.

Élen akarunk járni, mert ezzel Magyarországot, a magyar gazdaságot tovább erősítjük, újabb és újabb munkahelyeket hozunk létre a magyar emberek számára” – fűzte hozzá.

Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön Sencsenben tárgyalt Vang Csuan-fuval, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a kínai BYD alapító-elnökével – közölte az MTI-vel Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.

A BYD autógyárban a magyar kormányfőnek tájékoztatást adtak a vállalat felépítéséről, magyarországi tevékenységéről – a komáromi autóbuszgyár és a fóti akkumulátor-összeszerelő üzem működéséről -, majd bemutatták a BYD által készített legmodernebb elektromos autómodelleket.

Magyarország a keleti vállalatok beruházásainak köszönhetően ma a negyedik helyen áll az elektromos akkumulátorok gyártása terén, de hamarosan feljön a második helyre a globális rangsorban – szögezte le Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Pekingben.

A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető az Egy övezet, egy út kezdeményezés nemzetközi fórumán arról számolt be, hogy a Kelet és Nyugat közötti, kölcsönösen előnyös együttműködésre Magyarország a legjobb példa, amely óriási erőfeszítéseket tett azért, hogy a beruházások fontos találkozási pontjává váljon mindkét irányból.

Rámutatott, hogy hazánkban mind a három német prémium autómárka gyártóbázissal fog rendelkezni. Emellett pedig kiemelte, hogy a világ tíz legnagyobb elektromos akkumulátorgyártójának mindegyike keleti vállalat, amelyek közül már öt is elkötelezte magát Magyarország mellett, a szektor legnagyobb cége, a kínai CATL is.

Ennek köszönhető az, hogy ugyan Magyarország a lakosságszámát tekintve csak 95. a világon, a globális rangsorban az akkumulátorgyártási kapacitást illetően jelenleg a negyedik helyen áll, rövidesen pedig fel fog jönni a második helyre – hangsúlyozta Szijjártó Péter.

„Hogy miért nem azt a célt tűztük ki, hogy világelsők legyünk, annak az az oka, hogy a világelső Kína” – fogalmazott.

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.