Veronai halálbusz: Háborognak az olaszok, hogy Magyarországon vonult börtönbe a vétkes sofőr

sofőr
PUBLIKÁLÁS: 2023. január 28. 08:30 / FRISSÍTÉS: 2023. január 28. 14:10
Tizenhét áldozata lett a veronai autóbusz balesetnek. A buszsofőr, aki magyar diákokat szállított haza egy sítáborból, elaludt vezetés közben.
F.I

Hatalmas felháborodást keltett az olaszoknál, hogy végül mégsem Olaszországban tölti le büntetését a halálbusz magyar sofőrje, Varga János, akit 6 év szabadságvesztésre ítéltek. A tragédia 2017. január 20-án történt Verona és Velence között. Az autóbuszban 56 utas utazott, amikor a sofőr elaludt a volánnál és nekiütközött a védőkorlátnak, majd kidöntötte a világítóoszlopot és a jelzőoszlopot, végül 15 méter után megáll. Néhány pillanat múlva a járművet elnyelték a lángok, ami 17 ember életét oltotta ki. János azóta sem mutatott semmiféle megbánást, bocsánatot sem kért az elhunytak családjától. 

A busz kiégett váza a veronai sztrádán. Fotó: VIGILI DEL FUOCO HANDOUT

Az autóbusz a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium diákcsoportját vitte haza, akik éppen befejezték az egyhetes franciaországi vakációt. A tárgyalás során megállapítottak szerint a jármű átlagosan 100 kilométeres óránkénti sebességgel haladt. 

Azon az elátkozott éjszakán 16 utas égett halálra: a budapesti gimnázium 11 diákja és öt felnőtt, köztük négy kísérő és a második sofőr. A tizenhetedik áldozat Budapesten halt bele a sérüléseibe.

A „tartaléktartály”, amelyet a busz hátuljában helyeztek el, már több mint félig kiürült.  Fotó: POLIZIA DI STATO / HANDOUT

A katasztrófa ügyében párhuzamosan két nyomozás indult: az egyiket a veronai ügyészség, a másikat a magyar rendőrség vezette. Az olaszországi nyomozás 2018 februárjában ért véget: hat ember ellen indított vizsgálatot az olasz igazságszolgáltatás. Olaszországban, Veronában 2018-ban kezdődött meg a büntetőper 6 ember ellen: az autóbusz magyar vezetője, az A4-es autópálya Brescia-Padova szakaszáért felelős mérnök, az érintett sztrádaszakasz biztonsági elemeit tervező és ezek építését irányító műszaki hivatal vezetője, valamint az Anas olasz autópálya-üzemeltető vállalat három mérnöke ellen, akik a biztonsági elemekért voltak felelősek. 

A magyar sofőr rövidített eljárást kért, ezért az ő esetében már 2020 augusztusában külön döntött a bíróság, és a maximálisan adható 12 év börtönbüntetést szabta ki, valamint örökre eltiltották a vezetéstől. 

Amellett, hogy nem érdekelte a fiatal áldozatok családjának szenvedése, megpróbálta hibáztatni az elhunyt sofőrtársát a tragikus balesetért. 

– magyarázta Paolo Sachar, ügyész.

Olaszországban az ilyen, diákokat érintő közúti balesetek nem a gondatlanságból elkövetett emberölés közé sorolandó, hanem közúti emberölés minősítésű. Az ítélet ellen a sofőr ügyvédei fellebbeztek, végül a vád és a védelem peren kívüli egyezségével jogerősen 6 év letöltendő szabadságvesztésre ítélték, amelyet Olaszországban kellett volna letöltenie. 

A veronai halálbusz balesetnek sokkal rosszabb kimenete is lehetett volna. Szerencsére az autóbusz visszafelé tartott, és a „tartaléktartály”, amelyet a busz hátuljában helyeztek el, hogy biztosítsa az üzemanyag-ellátást a hosszú út során, már több mint félig kiürült. Ha az a tartály tele lett volna, mindenki meghalt volna a buszban.

 – mondta el az egyik olasz nyomozó. 

 A sofőr kérésére a kiadatási kérelmet elutasították 2022 szeptemberében, így a büntetését Magyarországon tölti.

 

 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.