Hét éve szeli a habokat a Balatonon a Badacsony

Hét éve szeli a habokat a Balatonon a Badacsony

utazás
PUBLIKÁLÁS: 2022. július 07. 12:00 / FRISSÍTÉS: 2022. július 07. 13:55
Immár hét éve szeli a habokat a Badacsonyra keresztelt, 29 méteres katamarán a Balatonon. Parancsnoka, Peizer Szabolcs személyesen kalauzolta körbe a hatalmas hajón a Bors munkatársait, sőt, még egy útra is elvitte őket.

A hajó parancsnoka egyenesen a kapitányi hídon elterülő „emeleti” helyiségben várta a Bors munkatársait, akiket kellemes meglepetés ért a nyári hőségben: a körben ablakos, üvegházszerű fülkében gőzerővel tombolt a légkondi.

– Máshogy képtelenség lenne itt kibírni, ezt a kabint ugyanis folyamatosan tűzi a nap – kezdte beszélgetést a hajóparancsnok, Peizer Szabolcs, azaz a Badacsony nevű katamarán első embere. 

Peizer Szabolcs immár 31. éve tevékenykedik a Balatoni Hajózási Részvénytársaság berkeiben (Fotó: Bánkúti Sándor)

Én balatonföldvári vagyok, ezért esténként hazajárok, de a sümegi, vagy éppen a somogyvári kollégám egész héten a fedélzeten van, csak hétvégére utazik haza 

– magyarázta a kapitány, aki munkatársaival, sőt családtagjaival már jól berendezkedett az idei 3 és fél hónapos szezonra.

Az egész család életét átszövi a hajózás

– Mi egy amolyan igazi hajós család vagyunk: a 17 éves lányom a siófoki állomás pénztárában végez diákmunkát, a feleségem pedig egy hajózástörténeti kiállításon dolgozik – fejtette ki az 500 lóerős dízel szörnyeteget immáron 7 éve mozgató 50 éves férfi, aki nem mellesleg 31. éve tevékenykedik a Balatoni Hajózási Részvénytársaság berkeiben. 

A híres katamarán közkedvelt az utasok körében (Fotó: Anka Péter)

A Lékai János hajózási szakközépiskolában végeztem mint hajós-technikus, másnap pedig már munkába is álltam a vállalatnál, igaz, kezdetben még a tengerekre vágytam, hogy világot is láthassak 

– emlékszik vissza a rendszerváltás időszakára Szabolcs, hozzátéve, hogy a hajók akkoriban álltak, a Balaton viszont ugyanúgy ment, ezért ő itt „kötött ki”.

– Sohasem bántam meg az elmúlt 3 évtized egyetlen percét sem: a ranglétrát végigjárva voltam én matróz, gépkezelő matróz, gépész és kormányos is, ráadásul nem mindjárt ekkora hajón, hanem először egy kicsi, majd egy nagyobb járművön – ecsetelte a parancsnok, aki az egyelőre még csak megépítendő még nagyobb hajója híján kénytelen beérni a jelenlegi 29 méteressel, amit nem mellesleg a szíve csücskének tart.

A katamaránt két darab, egyenként 250 lóerős dízelmotor hajtja (Fotó: Bánkúti Sándor)

Úgy kell szeretni őket, mint egy asszonyt”

– Nekem olyannyira ez a mindenem, hogy ahogyan mondani szoktam: ha dolgozni megyek, voltaképpen otthonról jövök haza – érzékenyült el a kapitány, aki kicsit mindig a melóban hagyja szívét „Földvár felé félúton”.

Ezeket a gépeket muszáj is szeretni, anélkül ugyanis nem mennek: cirógatni és becézgetni kell őket, mint egy asszonyt 

– mesélte Szabolcs, aki szerint egyáltalán nem véletlen, hogy az angolszász nyelvterületeken a hajók mindig nőneműek, éppen ezért ő nem is tárgyként tekint munkaeszközére. – Ezek meghálálják a törődést, vagyis szeretni kell őket – tette hozzá a parancsnok, aki mindezek ellenére, vagy éppen ezek miatt megköveteli, hogy bizonyos fokon minden egyes munkatársa értsen a hajó vezetéséhez, tehát a legegyszerűbb matróz is. 

Az eső sem lehet akadálya egy kellemes hajózásnak, hiszen van zárt terem is a hajón (Fotó: Bánkúti Sándor)

Egyenesen kormányozni a hajót, vagyis tartani az irányt mindenkinek muszáj a vezetésem alatt, de van olyan kollégám, aki már be is tolat vele, ha úgy hozná a szükség 

– magyarázta Szabolcs, akinek alkalomadtán kénytelen-kelletlen muszáj elhagynia a kapitányi fülkét, na persze nem egy viharban.

Néha meggyűlik a baja az ittas utasokkal

– Olyankor azért repül minden, ha úgy van: legutóbb a tévém szállt neki a falnak, de ez még mindig jóval kisebb gond egyes utasoknál, rajtuk kívül ugyanis még semmi más nem jelentett problémát a praxisomban – vallott őszintén a férfi, aki nem kizárólag az általuk üzemeltetett bulihajó közönségére célzott. – Már a hajó nevében is benne van a célállomás (Badacsony), ahol sokan feltankolnak a hegy levéből, és rendre akad olyan, akivel probléma is van, de azért van rajtunk egyenruha, hogy minden ilyesmit úriemberekként kezeljünk, részletekbe pedig éppen ezért nem is bonyolódnék – zárta rövidre a részeg balhézókat illető gondolatmenetet a kapitány.

A Badacsony fedélzete bulinak, gyerek- és sportprogramoknak is kiváló (Fotó: Anka Péter)

Fesztivál DJ-k bulija és gyerekkalózkodás is belefér

Azonban Szabolcs azt is kiemelte: 

természetesen utasok nélkül ők sem lehettek volna a pandémia egyértelmű győztesei.

– Mert amit minden család megcsinál a Balatonnál az nem más, mint hogy eszik, iszik, fürdik, meg hajózik – jelentette ki Szabolcs, aki már csak azért megy le félve a leánybúcsúk közönségét köszönteni, nehogy újra chippendale táncosnak nézzék...

A menetrend szerinti járat nem mellesleg legutóbb a Balaton Soundon szolgálatot teljesítve a fesztivál sztár DJ-inek adott otthont, de fedélzete szinte mindenre alkalmas a kalózos gyerekprogramtól kezdve, a pezsgőzéssel egybekötött egy órás naplemente túrán át, a 3 órás fedélzeten való spinning-edzésen keresztül, egészen a 2-300 embert éjfélig szórakoztató bulijáratig, ahová a legendárium szerint mindig az unokák rángatják el a nagypapát.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.