Mobil nélkül szinte képtelenség jegyet venni a budapesti tömegközelekedésre

Mobil nélkül szinte képtelenség jegyet venni a budapesti tömegközelekedésre

friss
PUBLIKÁLÁS: 2022. április 12. 05:30
10 kilométeres bicikliút után tudott csak BKK-automatából bérletet vásárolni gyermekének a Metropol egyik olvasója. Zoltán állítása szerint múlt kedden kora reggel az egész kerületben lehetetlenség volt működő jegy- és bérletárusító pontot találni. Felkerekedtek, és utánajártak.

Bérlet híján könnyen rákényszerülhet az ember az automatás jegyvásárlásra. Előfordulhat, hogy – a jegyet, bérletet igazoló alkalmazást elérhetetlenné téve – lemerül a mobilunk, vagy az idősebb korosztály hagyománytisztelő képviselőjeként papír alapú jegyeket használunk. Ilyenkor azonnal elkezdünk keresgélni egy automatát vagy jegyárusítópontot. De vajon találunk-e? A Metropol olvasója levele alapján végigjártuk a XX. kerület tömegközlekedési csomópontjait, hogy megtudják, tényleg ennyire nehéz-e beszerezni a szabályos közlekedéshez szükséges jegyet vagy bérletet.

5 perc helyett 1 óráig keresgélt működő BKK-automatát

Alább az egyik olvasó, Horváth Zoltán György műegyetemi mesteroktató levele, aki a főpolgármester által leszereltetett BKK-automaták hiánya miatt csaknem 10 kilométert kerekezett.

„2022. április 6-án kora reggel - miként máskor is sokszor - biciklivel »kiugrottam« a házunktól kb. 300 méterre található XX. kerületi, Tátra téri piacnál levő automatához az egyik fiamnak BKK-bérletet venni. Egy hölgyet kivártam, akiről kiderült, hogy megszakadt a vásárlása. Aztán a fizetésnél nekem is megszakadt… Sebaj, biciklivel elugrom a kerület Városközpont megállójába a BKK-automatához: a képernyőn a kiírás, hogy »Üzemen kívül«. A közeli Baross utcai megállónál is biztos van automata, hiszen ott is legalább 10 busz megáll. Hát nincs. Sebaj, a 3-as villamos végállomásán a Gubacsi útnál biztos van automata. Hát nincs. Következett a Határ út és a Nagykőrösi út kereszteződése, ott már többször vettem jegyet-bérletet. Leszerelték az automatát - hűlt helye. Irány a Határ úti metrómegálló, Budapest egyik legforgalmasabb csomópontja. A felszínen egyetlen automata sincs. A metróbejáratnál a korábbi jegypénztár megszüntetve, most sötét ablakos forgalmi iroda. Az aluljáróban mindössze kettő automata árválkodik, a megfelelő sorállással. Itt végül lett bérlet. Öt perc helyett egy óra időráfordítással, 600 méter biciklizés helyett mintegy 10 km-es biciklitúrával. A XX. kerület összes csomópontját bejártam, máshol bizonyosan nincs automata - tehát reggel az összes(!) kerületi automata működésképtelen volt” – írta az olvasó.

  • Elsőként Pesterzsébet városközpontjában jártak, ahol egyetlen automatát találtak. Ezúttal nem volt „üzemen kívül”, azonban felmerült a kérdés, hogy ha ez az egy gép meghibásodik, hogy vesznek jegyet a központban a pesterzsébetiek.
  • A Baross utcai buszmegállóhoz érve elsőre nem találták meg az automatát. Némi keresgélés után ráleltek: ki tudja, miért, alaposan elrejtve, fordítva szerelték fel.
  • Egy olvasó állítása szerint a Határ úton végigtekerve nem talált jegyautomatát, még a 3-as villamos végállomásán, a Gubacsi út-Határ út találkozásánál sem. És valóban: csupán az út a legvégén, a metrómegállóban találtak automatákat.
  • Tovább haladva, sem a Gubacsi úti végállomáson, sem a 3-as villamos következő megállójában a Nagykörősi út-Határ út találkozásánál nem volt automata. Korábban ugyan voltak, de ezeket spórolásra hivatkozva leszerelték.
  • A Határ úti metrómegállóhoz érve szintén beigazolódott az olvasó állítása: a korábbi 4 jegyautomata helyett már csak 2 található a metróaluljáróban. A korábbi – mostanra bezárt – jegyiroda sötét ablakainál pedig már nem jegyet vásárolni.

Karácsonyék minden 6. jegyautomatát leszereltettek

Tavaly nyáron a főváros vezetése több csomóponti jegyárusító pontot is megszüntetett, a 364 budapesti jegyautomatából minden hatodikat leszereltette – pénzhiányra és a mobilos jegyeladásokra hivatkozva. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója akkor emlékeztetett arra, hogy még 2014-ben, a frissen üzembe állított 300 új automatának köszönhetően megszűntek a sorban állások, és 10 milliárd forinttal nőtt a jegyárbevétel. A vezérigazgató szerint pénzhiányra hivatkozni éppen ezért teljesen fölösleges volt.

Jegy- és bérletvásárlás alkalmazással

A Budapest Go applikációval történő jegyvásárláskor az applikációs regisztrációval léphetünk be vagy Google-, Facebook- vagy Apple-fiókkal, amelyhez utána az alkalmazásban férhetünk hozzá. A metrónál a jegyet kódbeolvasással lehet érvényesíteni a bejáratnál található kis oszlopoknál. Ha bérletünk vagy napijegyünk van, válasszuk ki a metró ikont (jobbra fent), majd az animált ábrát mutassuk be a metróbejáratnál. Ellenőrzéskor a jegy és a bérlet részleteinél (jobb felső sarok) található kódot kell bemutatnunk. Buszon, első ajtós felszálláskor olvassuk le a telefonnal a jármű ajtajánál elhelyezett QR-kódot. Ezután a megjelenő animált ábrát mutassuk be a járművezetőnek. 
 

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.