Brutál jól néz ki a faros Ikarus

Brutál jól néz ki a faros Ikarus

busz
PUBLIKÁLÁS: 2021. augusztus 28. 14:30
Az Ikarus 66 farmotoros buszából 9259 darab készült, a legtöbb az enyészeté lett. Ezért is örömteli, hogy egy eredeti pompájába visszaállított példány bekerült a Közlekedési Múzeumba.
Bors

Műszaki tartalma és különleges formája miatt kisebbfajta szenzációnak számított annak idején a faros Ikarus, de mai szemmel nézve sem nevezhetjük szokványosnak. Ezek közlekedtek Kínában, Lengyelországban Kuvaitban, és persze nagyon nagy számban itthon a Volán Busznál, illetve az elődeinél. Nagy innováció volt, hogy a motor hátra került, ami kényelmesebb és jobb futást biztosított. A 70-es évek közepétől megérkeztek az Ikarus 200-asok, amik kis számban még ma is járnak, és ezek kiszorították az elődjüket, amiből csak néhány darab maradt meg.

– A múzeum küldetésének érezte, hogy megmentsünk egyet – mondta a Borsnak Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a járműről, melyet 1973. április 3-án helyeztek üzembe, az utolsó tíz egyikeként, majd az évtized végén a Mezőgép Vállalat egri gyáránál közlekedett. 1982-től a Kisegítő Foglalkoztató Iskola és Nevelőotthon autóbuszaként szolgált egészen az 1983. március 18-i forgalomból kivonásáig.

– Ezt követően a farost egy méhész használta. Az oldalán kaptárak felhelyezésére alkalmas pontokat alakított ki, valamint kiszerelték az üléseit is. Buszként nem nagyon lehetett ráismerni, de az alját, a motort, a sebességváltót nem szedte szét, ezért könnyebb volt restaurálni.

Szerencsére sok alkatrész még beszerezhető volt.

- Akadt olyan is, amit egy eredeti szerszámgépen újra tudtunk gyártani. A legnagyobb feladat a második ajtó felújítása volt, mert az teljesen el volt falazva. Egy Ikarus felújításra szakosodott restaurátort bíztunk meg a rendbehozatalára. Mindenben igyekeztünk az eredeti állapotot visszaállítani, és pont úgy néz ki, ahogy a 70-es években. A felújítására 52 millió forintot költöttünk, amiben benn volt a beszerzése is – mondta Vitézy Dávid.

Az utakon is láthatjuk

A felújításnál nemcsak a küllemre mentek, hanem arrai s, hogy a busz működőképes legyen. Kapott is OT-s rendszámot, a forgalomba is kimehet, és ki is fog menni különböző vidéki programokra. Ahogy két restaurált társa, a 211-es, és 311-es is. Ezzel össze is állt a három darabos Ikarus-flotta.
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.