Olvasónk, Zsolt éppen egy buliból tartott hazafelé, kocsi helyett a bérelhető elektromos rollert választotta.
– Ittam alkoholt, de ezért nem is vezettem. A belvároson belül közlekedtem a fővárosban, béreltem hát egy e-rollert, hogy hamarabb érjek haza – mesélte a férfi a Borsnak, aki igencsak meglepődött, amikor lemeszelték a zsaruk.
Megszondáztattak. Nyilván nem lepődtem meg, hogy pozitív lett, bevittek ittas vezetés miatt. Éjszakára bent tartottak a fogdán, mondván a vallomásomat csak józanul vehetik fel, és azt meg kell várni
– mondta Zsolt. Kiderült, nemcsak az alkoholos befolyásoltság volt a gond, az is, hogy bukósisak nélkül közlekedett. – Várom, hogy mi lesz a vége a rendőrségi eljárásnak – tette hozzá.
Nemcsak a helybeliek, a külföldiek is előszeretettel pattannak elektromos rollerre a fővárosban. Rendszerint bukósisak nélkül, hiszen a járműhöz nem jár automatikusan.
De mégis milyen szabályok vonatkoznak rájuk, kötelező-e egyáltalán? Dr. Borbély Zoltán, közlekedési szakjogász szerint be kellene emelni az elektromos rollereket a KRESZ-be, mert nincs rájuk vonatkozó jogszabály.
– Én nem tudok segédmotorként gondolni az e-rollerre, hiszen sem üléssel, sem pedállal nem rendelkezik – jegyezte meg a szakértő, aki
a gördeszkákhoz hasonlatosan elsősorban guruló sporteszköznek tartja a szóban forgó készülékeket.
Mint azt elmondta: a fentebbi esetet már csak azért is problémás bűncselekménynek tekinteni, mivel kizárólag a gépi meghajtású szerkezetek tekinthetőek járműnek.
Szabálysértési eljárás számos ügyben indulhat, hatályos törvény nélkül azonban bűncselekményről semmiképp sem beszélhetünk
– szögezte le Borbély, aki szerint az lenne a legfontosabb, hogy a jogalkotók beemeljék a KRESZ-be az elektromos rollereket, méghozzá járműként.
A hazánkban jelenleg is megvásárolható, illetve kibérelhető e-rollerek legmagasabb hivatalossebessége maximum 25 kilométer per óra, melynek értelmében nem minősíthetőek segédmotorként, vagyis vezetőjük sem jogosítvány birtoklására, sem bukósisak, illetve egyéb védőfelszerelés használatára nem kötelezhető – ráadásul az adott „járművet” biztosítani sem kell.
A Baranya Megyei hírportálnak a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság márciusban azt nyilatkozta, hogy
az elektromos rollerek sporteszköznek minősülnek, így azok használóját gyalogosnak kell tekinteni,
azaz a gyalogosokhoz kapcsolódó KRESZ-szabályok vonatkoznak rájuk. Ez tehát azt is jelenti, nincs olyan biztonsági előírás (például bukósisak vagy könyök- és térdvédő használata), ami az elektromos rollerrel utazó testi épségének védelmét szolgálná.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.