Figyelmeztet a Nébih: elszaporodtak a tűzifacsalók. Ne hagyja magát átverni!
Forrás: Shutterstock
Mint minden területen, a tűzifával kereskedők közt is egyre több csaló tűnik fel, akik bár eleinte készségesen árulják portékáikat, a kiszállításnál mégsem a megrendelt áru érkezik. Vagy az, csak silány minőségben, esetleg kevesebb. A Nébih szerint elég pár kérdést az eladónak szegezni, és máris kiderül, tisztességes emberrel van-e dolgunk.
Telefonon próbálkoznak
Ha nincs egy bevált, megbízható kereskedője, akitől minden évben megrendeli a tűzifáját, kénytelen újságcikkekből és az internetről csemegézni az ajánlatok között. Persze minden eladó a legjobb színben szeretné bemutatni áruját, hiszen természetesen övé a legolcsóbb, a legjobb minőségű, a legszárazabb, ami ráadásul pont most akciós is. Ne dőljön be nekik! Telefonon sem jár jobban, hiszen a vonal másik végén általában egy negédes hangú ember válaszol kérdéseire, elhitetve, hogy a legszerencsésebb napot választotta a favásárlásra, mert pont akciós a tüzelő. Ám amikor a teherautó kijön, és lepakolják a megrendelt fát, kiderül, hogy még csak meg sem közelíti a leadott rendelést, kevesebb, rosszabb minőségű, sőt néha még más fafajtát szállítanak ki.
Természetesen az eladó telefonja süket fülekre talál, mert még ha fel is veszi, kezdetben akkor is csak ígérget, de nem változik semmi. Ne hagyja, hogy elhúzzák a mézes madzagot az orra előtt!
Ellenőrizze a platót!
Egyszerűen felismerheti a tisztességes eladót: minden hirdetésben szerepelnie kell hatósági azonosítószámnak. Ez lehet erdőgazdálkodási kód vagy úgynevezett EUTR technikai azonosítószám, amivel a nyilvántartásban könnyen azonosítható lesz. Emellett kiszállításkor minden esetben FA-AA betűkóddal és egy hétjegyű egyedi sorszámmal ellátott szállítójegyet kell átadjon a fuvaros, amin a tűzifavásárlás és a szállítás összege szerepel. Lerakodás előtt gond nélkül ellenőrizheti, hogy a megrendelt mennyiséget szállították-e ki, míg lepakolás után belekukkanthat a teherautó platójára, hogy nem rejtettek-e el ott esetleg egy traktorgumit vagy ládákat, amik beleszámítottak az áru súlyába. Egy hivatalos eladónak és fuvarosának ezeket mind kötelező engedélyeznie.
Mint köztudott, legjobb védekezés a támadás, kicsit átvitt értelemben ez itt is érvényes. Ha nem szeretné, hogy átverjék, vegye kezébe az irányítást. Telefonon határozottan tudatosítsa a kereskedővel, hogy pontosan tisztában van a szabályokkal, és ha bármilyen probléma merülne fel a szállítás során, azonnal jelezni fogja a Nébih felé. Ha nem éppen tisztán játszó eladóval áll szembe, akkor valószínűleg megfutamodik, vagy megpróbálja majd lebeszélni a tervéről, de ne engedjen neki.
Sőt a Nébih ajánlja, hogy tegye fel az alábbi kérdéseket is:
Bejelentkezett ön a Nébih hatósági nyilvántartásba tűzifa-kereskedőként vagy erdőgazdálkodóként? Ha igen, milyen azonosítószámot kapott, és ennek megfelelően mi az erdőgazdálkodási kódja vagy a technikai azonosítószáma? A megadott azonosítót könnyedén leellenőrizheti a Nébih internetes oldalán.
Ha esetlegesen reklamációm lenne a tűzifával kapcsolatban, kit keressek, milyen címen és telefonszámon?
A tűzifaszállítmány mellé ugye kapok szállítójegyet, amin rajta van az önök neve és címe, a fa fajtája, mennyisége, az autó rendszáma, amivel hozzák, a sofőr neve és címe, továbbá az a hely, ahonnan a fát hozzák? Kérem, hogy amikor elindulnak hozzám a fával, telefonon hívjanak fel, és adják meg a teherautó rendszámát, mert csak az azzal érkező szállítmányt fogadom! Ha ezekre a kérdésekre nem akarnak válaszolni, vagy valamelyikre NEM-mel felelnek, akkor sajnos nem a megfelelő eladó telefonszámát tárcsázta.