Harminchárom év poptermését vette górcsô alá a nemzetközi kutatócsoport, hogy kiderítse, valójában mitől tart jónak egy slágert az emberi agy. A lipcsei Max Planck Intézet összesen 745 olyan dalt használt fel a vizsgálathoz, amelyek 1958 és 1991 között az amerikai Billboard-listán szerepeltek – például a Beatles Ob-La-Di, Ob-La-Dáját, a UB40 Red Red Wine-ját vagy az ABBA Knowing Me, Knowing You című slágerét.
A dalokból egy úgynevezett gépi tanulási modell segítségével matematikailag meghatározták a változékonyság és a meglepetés mértékét, összesen 80 ezer, egymáshoz hasonlatos hangsorban. Ezután ebből lejátszottak egy kis részt mintegy nyolcvan tesztalanynak. A kutatócsoport vezetője, Vincent Cheunt azt mondta, azért, hogy egy ismert dallam vagy szöveg ne befolyásolja az embereket, csak akkordmeneteket játszották le, így nem ismerték fel – azonnal – a számot. Különben az ismert hangok olyan asszociációkat ébreszthettek volna a hallgatókban, amelyek megmásíthatnák az eredményeket.
A kísérlet közben a tesztalanyok agyáról úgynevezett mágneses rezonanciatomográffal készítettek felvételeket, ezek pedig egyértelműen kirajzolták: ha a hallgatók viszonylag biztosak lehettek abban, milyen hang lesz a következő, sokkal élvezetesebbnek tartották, ha ehelyett meglepték őket. Ha viszont bizonytalanok voltak a dallamkezdemény folytatásában, azt tartották szórakoztatóbbnak, ha a következő harmónia mégsem okozott meglepetést.
Vörös István
A Prognózis együttes énekese, a Tele van a város szerelemmel szerzője:
– A dalszerzők ösztönösen ráéreznek, hogy a kiszámíthatóság milyen nagy szerepet játszik abban, hogy azt könnyebben befogadja a hallgató. A közönség azt szereti, amit ismer. Igénye van arra, hogy a már hallott harmóniákat hallja újra. Ez a slágereknek is a titka. Mindegy, hogy azt ki írta, ha jó a fülnek. Nekünk, zenészeknek ugyan igényünk van az újdonságokra, az új dallam- és harmóniafordulatokra, hogy az ne legyen közhelyes, mégis a megszokott akkordmenet hozza a jó hangulatot. A jó zenész ehhez azt tudja hozzátenni, hogy a hangszerelést teszi izgalmassá.
Molnár György Elefánt
Az Omega gitárosa, az Időrabló című dal szerzője:
– Nem új keletű dolog, hogy próbálják tudományosan megfejteni a jó dalszerzés titkát. Körülbelül negyven éve Beethoven összes művét betáplálták egy számítógépbe, hogy írjon egy új IX. szimfóniát. Nem tudott. Írt ugyan egy darabot, de az senkit nem hatott meg. A zeneszerzésnél nagyon fontos az adott korszakban az atmoszféra, mert az befolyásolja, hogy milyen harmóniákat fogad be a fül. Nem vagyok benne biztos, ha ma írnánk meg a Gyöngyhajú lányt, most is sláger válna belőle. Ahogy abban sem, hogy ha ma komponálná meg Mozart a Varázsfuvolát, attól izgalomba jönnének. Viszont az is biztos, hogy egy megszokott harmóniamenetet jobban befogadunk, és a szokatlan harmóniaváltásokkal valóban óvatosan kell bánni.
Szigeti Ferenc
A Karthago: Rekviem című dalának szerzője:
– Kétféle módon is írtam már számot. Az egyik, hogy jött a fejembe egy dallam, és ahhoz kerestem harmóniát, és a jó dallam „logikusan” kívánta a hozzá illő akkordot. Én nem próbálok ráerőszakolni ettől idegent. Vannak olyan egyszerű harmóniamenetek, amiket már megszoktunk, és ezekre rengeteg dal született más-más dallammal. Ezekbe bele lehet tenni meglepő harmóniákat, de ezektől a közönség is meglepődik, és nem tetszik neki. Érdekes tapasztalatom, hogy a nagyon egyszerű dolgok könnyen belemennek a fülünkbe, de hamarabb el is felejtjük, míg a szokatlannal éppen fordított a helyzet: nehezebben jegyzik meg az emberek, de a dallamtapadás miatt később is emlékezni fogunk rá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.