Fejlődő autózás – A reteszelhető váltótól a 8 fokozatú automatáig

Fejlődő autózás – A reteszelhető váltótól a 8 fokozatú automatáig

múzeum
PUBLIKÁLÁS: 2019. október 27. 15:00
Az autózás fejlődését bemutató sorozatunkban ezúttal a sebességváltó fejlődését járjuk körül a Skoda-múzeum tárlatán keresztül.
Bors

A Skoda napjainkban a kor legmodernebb sebességváltóit használja, mitöbb, a cégcsoport a csehországi Vrchlabiban egy komplett váltógyárat üzemeltet, ahonnan minden márkájuk megkapja a szükséges erőátviteli egységet.

De a sebességváltás nem volt mindig olyan egyszerű, mint napjainkban. A Laurin Klement első, Voiturette A-modelljén 1906-ban például a vezető mellett jobb oldalt volt található egy kar, közel a kézifékhez, mely segített a három fokozat kapcsolásában. Az egyes fokozatokban egy reteszelő csavar segítségével lehetett rögzíteni a kart. Az autók hamar zárt karosszériát kaptak, ugyanakkor eléggé keskenyek voltak ahhoz, hogy elegendő hely jusson a váltókar beépítésére, így azok megmaradtak a karosszérián kívül, az autó oldalán. Erre kiváló példa az SG modell 1913-ból.

Az 1920-as években az autók utastere kezdett kicsit méretesebb lenni, így a váltókar is bekerült ide. Ebben az időben Csehszlovákiában még a bal oldalon vezettek jobbkormányos autókat, így a Skoda 110-ben például a váltókar a padló közepén kapott helyet. Az 1937-es Skoda Popular Monte Carlo egy háromsebességes váltót ka­pott. Ebben az időben már megjelentek ugyanak­kor a négysebességes váltók is. Érdekes újdonság volt, hogy a kapcsolási rajz is megjelent a váltókaron.

A hatvanas évek slágermodellje, az Octavia nagy változást hozott, hiszen a padlóról a kormányoszlopra került át a váltókar, aminek elsősorban ké­nyelmi okai voltak, hiszen így a két különálló ülés helyett nagy, ké­nyelmes üléspadokat is szerelhettek az autóba előre. Úgy tűnik mégsem vált be a kormányváltós megoldás, hiszen az 1000MB modellben, 1966-ban a kar visszakerült a padlóra, egy hosszú vékony pálcaként. A kapcsolási pontossága ugyanakkor hagyott némi kívánnivalót maga után. A Skoda 125 L a váltás mi­nőségét igyekezett javítani, amikor a padlóra helyezett váltókar már puhább műanyag gombot kapott. Így viszont a kapcsolási rajzot a szélvédő belső felére kellett ra­gasztani. Az első Skoda, ami automata sebességváltóval is elérhető volt, az az 1996-os Octavia. Ez a váltó akkor még mindössze négysebességes volt.

Napjaink legmodernebb Skodájában, a Karoqban többféle sebességváltót kínál a gyár, hiszen az autó kapható öt- vagy hatsebességes manuális, vagy hat- és hétsebességes automata váltóval. Ezek közül egyes darabok a csehországi üzemben készülnek. A DQ200 jelzésű váltó 352 darab alkatrészből áll, duplakuplungos, így a váltás akár milliszekundumok alatt is végbemehet.

Manapság egyre többen kedvelik meg az automata váltókat, melyek jelentősen komfortosabbá teszik a vezetést, és nem okoznak már többletfogyasztást sem. Egyes gyártók automata váltói már nyolc fokozat közül választják ki a megfelelőt, és gombnyomásra változtatható bennük a program a komfortostól a gazdaságoson át a sportos karakterig.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.