Az autózás története során az utat megvilágító autólámpák is bődületes változásokon mentek át. A Skoda Múzeum összeállítása bemutatja ezt az elképesztő fejlődést.
Kevesen tudják, hogy az autók megjelenésekor a lámpák, fényszórók még nem voltak a jármű kötelező felszereltségének részei. Az 1906-ban megjelent első Voiturette A-modellhez például egy acetilénlámpát lehetett külön extraként rendelni, amelynek fénye elegendő volt az adott autó sebességéhez. Az elektromos fényszórók az 1920-as éveben kezdtek először megjelenni, és váltak egyben szériafelszereltséggé is. A Skodánál elsőként a 110-es modellen találunk elektromos lámpákat, amelyeknél a luxusautóhoz képest egészen primitív módon lehetett a távolsági és tompított fényt kapcsolni: a lámpa egy tartószerkezeten volt, és egy kar segítségével tudta a vezető a lámpatestet billenteni.
A 30-as években megjelent Skoda 645 elejére már modern megjelenésű, bentről kapcsolható fényszórók kerültek. Egyetlen típus, név szerint a Skoda Popular Monte Carlo egészen különleges megoldást mutatott, amelyet valószínűleg a kor útviszonyai is ihlettek: a dizájnos fényszórót egy védőrács mögött helyezték el. Apró, de fontos fejlődés volt a Skoda Octavia 1960-ban megjelent változatában, hogy a városi és a távolsági fényszóró egyaránt a vezetőfülkéből volt váltható, ami a legfurcsább, a kuplungpedál mellett, a padlón elhelyezett kapcsolóval.
A Skoda 125 a márka első modellje, ahol a fényszórót integrálták a hűtőrácsba. A korábbi kerek és ovális lámpákat váltotta le, és első alkalommal kerültek mellé az irányjelzők, és nem az első lökhárítóba. A Superb 2001-ben jelentkezett a bi-xenon fényszóróval, amely dinamikus magasságállítást és a lökhárítóból kiemelkedő mosóberendezést kapott. Persze még csak rendelhető extraként. A LED-technológia az Octavia 3. változatában mutatkozott be, az RS változat lökhárítójába épített lámpában.
A fényszóróba csak 2012-ben került bele az Octavia 2012-es és a SuperB 2013-as modelljében. Az elmúlt egy évtizedben nagyon felgyorsultak az események. A halogénlámpákat felváltották a xenonok, amelyeket rögtön elsöpört a LED. Ez a technológia ugyanakkor egyből magával hozta az intelligens, vezetőt segítő asszisztensrendszereket is, amelyek a forgalmi helyzet figyelembevételével állítják be a menetfényeket a legjobb hatásfokúra, a környezet zavarása nélkül.
Az intelligens rendszer lényege, hogy a LED-es távolsági fényszóró önálló kis diódákból áll, amelyek hozzájuk kapcsolt lencsékkel, fényvisszaverőkkel működnek együtt. A gyorsan reagáló vezérlőegység irányításával a diódák a helyzetnek megfelelően külön-külön bekapcsolódnak, kikapcsolódnak vagy tompított fényerővel világítanak.
Ha az autóba épített kamera szemből érkező járművet észlel, a LED-mátrix tompítja az elhaladó járműre irányuló fényt, a köztes és környező területre pedig továbbra is teljes fényerőt ad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.