Újrafelhasznált anyagok és megújuló energia az autóiparban

Újrafelhasznált anyagok és megújuló energia az autóiparban

környezetvédelem
PUBLIKÁLÁS: 2019. június 30. 20:00
Bors

A környezetvédelem, a környezettudatosság életünk minden területén egyre jobban előtérbe kerülő, na és persze az autóipart is jócskán érintő kérdés. A törvényhozók egyre jobban szorongatják a gyártókat, hogy tisztább üzemű autókat gyártsanak, és sokszor olyan szabályokat hoznak, amelyekre az autóscégek még nincsenek felkészülve. Persze egy autó nem csupán használat közben, a kipufogógázai miatt lehet szennyező, de a gyártás, majd végül a megsemmisítés is beletartozik a teljes életciklusába.

Hiába környezettudatos egy elektromos autó a helyi kibocsátás szintjén, ha a gyártása során vagy az életciklusa végén árt a környezetnek. Napjaink egyik legnagyobb kihívása az induló elektromosautó-dömping kiszolgálása akkumulátorokkal, illetve a felkészülés ezek újrahasznosítására. 

Szén-dioxid-semleges VW járműcsalád

A Volkswagen-csoport ezen is túlmegy, új elektromos autóikat olyan gyártástechnológiával kívánja előállítani, amely összességében sem terheli a környezetet. A gyártás során megújuló energiát használ, a gyártási folyamatban elkerülhetetlen kibocsátást pedig hitelesített klímaberuházásokkal ellensúlyozza. Ennek eredményeként az ID. járműcsalád gyártása szén-dioxid-semleges lesz a kezdetektől fogva.

Műanyag flakonokból üléskárpit a Fordnál

De vannak más törekvések is, amelyek lehet, hogy apróságnak tűnnek, mégis hosszú távon irányt mutathatnak. A Ford okosmegoldást talált például a műanyag palackok millióinak újrahasznosítására: a vállalat által gyártott minden egyes EcoSport SUV-ba olyan kárpitokat építenek be, amelyek 470 darab eldobható palack felhasználásával készültek. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy az EcoSport 2012-es globális bevezetése óta több mint 650 millió félliteres palack anyagát sikerült felhasználni, ami összesen 8262 tonna műanyagot jelent. Ha ezeket lefektetve egymás mögé tennénk, a palackok lánca több mint kétszer körbeérné a Földet.

Évi százmillió autónál kell az ötlet

Először húsz évvel ezelőtt, a Mondeóban jelent meg az újrahasznosított műanyag, és a Ford mára 1,2 milliárd palackot reciklál évente. Ahhoz, hogy autókárpit készülhessen belőlük, a palackokat és a kupakokat először apró forgáccsá aprítják. Ezt 260 fokra melegítve megolvasztják, és hajszálvékony szálakat húznak belőle, amit fonallá sodornak – és már el is készült az anyag, amiből kárpitot lehet szőni. Európában mindössze a műanyaghulladék 30 százalékát reciklálják.

Ezúttal csak két példát ragadtunk ki, bemutatandó, hogy nem minden a kipufogón kiáramló gáz összetétele, évi százmillió autó legyártásánál – az elektromos és hibrid járműveket is beszámítva –, rengeteget lehet tenni a fenntarthatóság érdekében.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.