Megitatták Hruscsovot
A Pepsi „szovjet hadjárata” az 1959-es moszkvai nemzetközi vásáron kezdődött. Pontosabban az akkor még „csak” amerikai alelnök, Richard Nixon és a szovjet pártfőtitkár, Nyikita Szergejevics Hruscsov konyhavita néven elhíresült szóváltásakor. A két nagyhatalom vezetője a kapitalista és a kommunista világrend által kínált ételminőségen szólalkozott össze egymással, de Nixon előtte a szénsavas üdítőital standjához vezette a szovjet vezetőt.
Hruscsov belekortyolt az „imperialista löttybe”, miközben nem sejtette, hogy egy történelmi reklámhúzás áldozatául esett. Az amerikai alelnök ugyanis a Pepsi nemzetközi részlegének igazgatója, Donald M. Kendall kérésére itatta Hruscsovot. És jó előre gondoskodtak arról, hogy egy fotós is a közelben legyen. A kép pedig bejárta a világsajtót.
Elsők a Szovjetunióban
Mindez persze csak a kezdet volt, a Pepsi ugyanis hosszú távú, nagy terveket szőtt. Bár sok-sok évbe telt, de 1972-re eljutottak odáig, hogy az ő kólájuk legyen az első, hivatalosan forgalmazott nyugati termék a Szovjetunióban. Nem meglepő, hogy az üdítőitalba az orosz és a többi szovjet nép is gyorsan belebolondult.
Ám volt egy aprócska gond: a Szovjetunió nem tudott vagy nem akart dollárral fizetni az áruért (a rubellel meg nem tudott mit kezdeni egy amerikai cég). A Pepsi viszont nem szerette volna, hogy ezen bukjon a hatalmas üzlet, ezért cserekereskedelemben egyeztek meg. Az elképesztő megállapodás szerint az amerikai gyártó a szocializmusban is igen jó minőséget képviselő orosz Sztalicsnaja vodkát kapott cserébe, amit aztán az Egyesült Államokban értékesített.
Pepsi-hadiflotta
A kóla-vodkacsere egy ideig működött is, de az 1970-es évek végére már évente több millió palack üdítő fogyott a Szovjetunióban, az amerikaiak viszont nem ittak ennyi vodkát. Ráadásul az afganisztáni beavatkozásuk miatt kereskedelmi korlátozásokat vezettek be a szovjetekkel szemben. Így valami mást kellett kitalálni, mit kapjon a kóláért cserébe a Pepsi.
Ekkor – 1989-ben, tehát a Gorbacsov-éra végén, a Szovjetunió végóráiban – történhetett meg, hogy a cég néhány napig a világ hatodik legerősebb hadiflottájával rendelkezett. Tizenhét kiszolgált szovjet tengeralattjárót, egy fregattot, egy cirkálót és egy rombolót kapott a szénsavas frissítője ellenértékeként.
A Pepsi ebben az időben egyébként valóban háborút folytatott, de nem a tengeren, hanem a rivális Coca-Colával. Ma már egyértelmű, hogy ezt a háborút elvesztette, de nem azért, mert a szovjetektől kapott hajókat eladták egy svéd vállalatnak.
Bekavart a történelem
A hihetetlen eseménysorozatnak azonban ezzel még nem volt vége: egy újabb gigaüzletben állapodtak meg. A Pepsi 26-ról 50-re növelte volna a térségben a palackozóüzemeinek a számát, de modernizálni is akarta azokat, hogy dobozban és műanyagpalackokban is árusíthassák a terméküket.
Cserébe a Sztalicsnaja további kizárólagos amerikai értékesítési jogai mellett tíz, ezúttal új építésű olajszállító és kereskedelmi hajót kapott volna a Pepsi, amiket egy norvég hajózási vállalat vett volna bérbe a cégtől. A megállapodás 2000-ig garantálta volna a Pepsi egyeduralmát a kommunista államban, de mint tudjuk, a Szovjetunió 1991 végén megszűnt.
A Pepsi már a „szovjet hadjárat” előtt bejutott a vasfüggöny mögé, azaz a KGST-országokba. Első kelet-európai gyárukat 1965-ben nyitották meg a romániai Konstancában. Magyarországon 1969-ben, egy évvel a Coca-Cola premierje után indultak be. Az üdítő annyira népszerű volt, hogy hamarosan túlkereslet állt be. Az üzletek, éttermek megrendeléseit eleinte villamossal utazó ügynökök gyűjtötték össze Budapesten.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.