Indul a bakterház: Óránként negyvenszer állít át váltót Laci

Indul a bakterház: Óránként negyvenszer állít át váltót Laci

HÉV
PUBLIKÁLÁS: 2019. február 17. 17:00
<p>Az Indul a bakterház című örök klasszikus magyar film óta sok vagon átgurult már a hazai vasúthálózaton. Mára alig találni az országban bakterházat, bakterral még kevesebb esély van találkozni. Mi azonban találtunk egy működő váltókezelőt a fővárosi HÉV-vonalon.</p>
B. Bredák Alexandra

Ritkaságszámba megy a mai világban, ha még emberi kéz dolgozik gép he­­lyett egy olyan gépesített „mű­­fajban”, mint amilyen a vas­út is. Bár egyre kevesebb vál­tóke­ze­lővel találkozni, még akad né­hány. Olyan vasútállomás ugyan­ak­kor, ahol ki is kell sé­tálni a sí­­­nekhez, és lehajolva kell a vál­tót átállítani, hogy jó irányba men­­jen a szerelvény, ta­lán mindössze három van a fő­város­ban és környékén. A cin­ko­tai MÁV–HÉV-állomás az egyik.

Ide rengeteg HÉV-szerelvény érkezik be a nap minden szakában. Óránként körülbelül negyvenszer kell kezelni az úgynevezett toronyban lévő váltók valamelyikét, amiket Cinkotán már hosszú évek óta többek kö­zött Laci is kezel. Gyermekvasutasként kezdte, akkor szeretett bele ebbe a miliőbe.

– Fentről jól belátjuk a síne­ket. Innen irányítjuk Cinkotán a vonatok forgalmát. A váltók­at többféleképpen is lehet állíta­ni. A legkezdetlegesebb meg­oldás az, amikor a váltókeze­lő lemegy a sín mellé, és ott állítja a váltót. Ez a módszer viszont nagyon időigényes. Itt, Cinkotán az emberi erő ugyan megmaradt, de már nem kell lebaktatni a váltókhoz, hanem a toronyból lehet állítani őket – magyarázza Laci, aki közben a gyakorlat­ban is megmutatja, hogyan műkö­dik ez a folyamat. Hiszen megérkezik egy Gödöllőre tartó vo­nat.

Fentről is tisztán látni, hogy amint meghúzza az egyik kart – hivatalos nevén emeltyűt, ami mellesleg nem tűnik túl könnyűnek –, az egyik sínpár azonnal irányt változtat odalent.

– Az emeltyűkön láncok vannak, amik lemennek az épület alá, a föld alatt pedig különböző csigákon irányt változtatva össze­köttetésben vannak az úgynevezett vonóvezetékekkel, amelyek a sínpárok mellett húzódnak. Ez jut el a váltóállító szerkezetig. Így tudjuk a váltót átállítani a toronyból. Az utasok persze mindebből mit sem tapasztalnak – mondja Laci, aki látogatásunkkor éppen egy 12 órás műszak elején jár. Beszélgetésünket hirtelen egy telefoncsörgés szakítja félbe, amivel ugyan neki nincs dolga, Gábornak, a forgalmi szolgálattevőnek annál inkább. Laci közben elmagyaráz­za: ez a telefonhívás azt jelenti, hogy elindult Csömör felől az a vonat, aminek a bejáratát már elkezdték előkészíteni.

– Azért, hogy ne kelljen folyton nézelődni, egy berendezés jelzi nekünk, ha közeledik egy szerelvény. Ebben a különböző járműérzékelő berendezések van­nak a segítségünkre, amik a sínekben vannak elrejtve – világosít fel.

Ahhoz egyébként, hogy valaki ilyen a munkakörben dolgozhasson, elég hosszú tanfolyamon kell részt vennie, és hatósági vizsgát is kell tennie. Mire szolgálatba áll, addigra már szinte rutinszerűvé válnak a mozdulatok.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.