Vásárlásra sarkall a bolti zene

Vásárlásra sarkall a bolti zene

üzlet
PUBLIKÁLÁS: 2019. január 19. 10:30
<p>Nem ritka eset, hogy az ember elmegy vásárolni, és több pénzt hagy az üzletben, mint azt előre eltervezte. De a fordítottja is megesik: nem tudja megmondani, miért, de öt perc múlva kifordul a boltból. Ki gondolná, hogy mindkettő lehet akár a zene miatt is?</p>
B. B. A.

A marketingszakembereknek folytonos kihívás elérni azt, hogy több pénzt hagyjanak a vevők az üzletekben. A szakma szerint nem mindegy, milyen a bolt elrendezése, mennyire van meleg vagy hűs odabent, milyenek a fények, ahogy az sem mindegy, milyen zene szól – ha szól – a hangszórókból.

Nem is gondolnánk, ez utóbbi mennyire tudja befolyásolni a vásárlási kedvünket. Sok bolt ezt jól ki is használja, és ezzel az eszközzel igyekszik elérni, hogy a vásárló több időt töltsön ott, ezáltal pedig nagyobb eséllyel hagyjon (több) pénzt az üzletben. És bármennyire is igyekszünk tudatosak lenni, úgy tűnik, a módszer tényleg működik.

Szakemberek megfigyelték: hasznos, ha például egy ruhaüzletben délelőtt lágyabb zene szól, délután pedig pörgősebb. Ezzel növelni lehet a fogyasztói kedvet egy egész napon át, mivel az idősebbek jellemzően korábban, a fiatalabbak pedig iskola, munka után vásárolnak.

– Abban, hogy a boltokban kellemesebben tudjunk vásárolni, valóban nagy szerepe van a zenének. Befolyással van arra, hogy hogyan érezzük magunkat. Egy jó zenétől jobb lesz a közérzetünk, ami hat a vásárlási kedvünkre is – erősítette meg a Borsnak Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének elnöke. – Nem véletlen az sem, hogy egyes üzletek speciális fényeket használnak, ahogy az is tudatos, hogy milyen például a padló burkolata. Sőt a legtöbb bevásárlóközpontban azért van olyan meleg télen, hogy levegyék a vevők a kabátjukat, ezáltal otthonosabban érezzék magukat. 

Érdekesség, hogy a Magyarországon működő üzletláncok közül elsőként a Decathlon fedezte fel, hogy az autistáknak mennyire megterhelő az erős fény és a hangos zene. Ezért úgy döntöttek: bevezetik az úgynevezett csendes órát, ami tulajdonképpen kettő. A hónap első hétfőjén 10 és 12 óra között semmilyen zene nem szól az üzleteikben, és a világítás erejét is lejjebb veszik rájuk való tekintettel. 

A márkának is van zenéje

Papp-Váry Árpád márkázásszakértő, a Budapesti Metropolitan Egyetem docense hívta fel a Bors figyelmét arra, hogy a zenének sok esetben a termék vagy a gyártó imázsához, a brandhez is passzolnia kell. A Levi’s farmernek például külön zenei listája volt régen, hogy a stílussal kedveskedjenek a vásárlóknak.

– Ismert rockzenei számokból állítottak össze egy cédére valót. A reklámjaikban is ezek a zenék szerepeltek, és ezek adott esetben a boltban is előkerültek – mondta a szakember.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.