A halhatatlan Krisztus trilógia ötlete egy Jézus életét bemutató könyv alapján született meg a 19. század magyar festőművészetének mesterében. Munkácsy remekműveivel kapcsolatban számos érdekes körülményt gyűjtött csokorba a Bors.
Megértette és átélte Jézus szenvedéseit
A Jézus és Pilátus első találkozását ábrázoló „Krisztus Pilátus előtt” című képen egy évig dolgozott. Mivel az emberi alakban megjelent Istent akarta ábrázolni, hús-vér emberekre volt szüksége az alakok lemodellezésénél.
A trilógia második, a magyar kormány által a napokban megvásárolt részét, a „Golgotát” az 1880-as évek közepén fejezte be. A monumentális, Jézus keresztfán történő szenvedéseit ábrázoló alkotáshoz rengeteg vázlatot és tanulmányt készített. Számos nagy festőhöz hasonlóan Munkácsy is készíttetett fényképes tanulmányokat, „Jézus-modellje” azonban balesetet szenvedett: leesett a keresztről, több jelentkező pedig nem maradt.
Munkácsy ezért maga állt fel a keresztre, hogy önmagáról mintázza meg a megváltót. Ezzel nem magát akarta isteni színben feltüntetni, egyszerűen nem volt más választása. Szögeket természetesen nem veretett a kezébe és a lábába, de a műtermében készült fotó így is hátborzongató. Szakemberek szerint a festőművész ezzel még jobban megértette és átélte Jézus szenvedéseit, és ez sokat segített neki a Golgota megalkotásánál.
Nagybetegen fejezte be művét
Bár Munkácsy Krisztus sírba tételének vagy feltámadásának jelenetén gondolkozott a trilógia befejező részeként, végül máshogyan alakult.
A festő ekkor már nagybeteg volt, ezért a dicsőséges feltámadás helyett – saját szenvedéseire utalva – Jézus Pilátussal történt második, fájdalmas találkozását örökítette meg az „Ecce Homón”. Modellt itt már nem állt saját képéhez, önarcképe azonban feltűnik a képen. A megvadult, kiabáló tömegben egy megszeppent, a „Feszítsd meg!” felkiáltásokat értetlenül hallgató arc maga a művészé.
Sosem láthatta együtt a három képet
A három kép először 1995-ben a debreceni Déri Múzeumban volt együtt látható.
A művek közös bemutatásának különlegessége, hogy maga Munkácsy sem látta együtt a három, bibliai témát feldolgozó festményét. A Golgotát a magyar kormány hárommilliárd forintért vásárolta meg második tulajdonosától, Pákh Imrétől. Így most már a Munkácsy-trilógia mindhárom festménye magyar állami tulajdonban van, a műalkotásokat pedig hosszú távon is a Déri Múzeumban helyezik el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.