Az utángyártott alkatrészek többségétől nem kell félni

Az utángyártott alkatrészek többségétől nem kell félni

bontás
PUBLIKÁLÁS: 2019. január 27. 19:00
Bors

Sokan rajonganak a rengeteg extrával felszerelt lu­xusautóért vagy akár egy nagy márka megizmosított modelljéért, azzal azonban kevesen számolnak, hogy ezek karban­tartása, javítása alkalmanként messze meghaladhatja anyagi lehetőségüket. Amikor valami elromlik, akkor jön a szaladgálás, a minél olcsóbb alkatrész és szerelő keresése, mert bár az autóra még akadt pénz, de a javításra már nem futja. 

A gyári alkatrészek ilyenkor természetesen szóba sem jöhetnek, hiszen azok ára általában jelentősen eltér a piacon egyéb forrásból beszerezhető alkatrészekétől. 

Gyári segítség

Több autógyár manapság már segíti a tulajdonosokat, főleg az idő­sebb modellek esetében, úgy, hogy a gyári drága alkatrészek mellett kínál olcsóbb, másodmárkás cseredarabokat, amelyeknek az árai versenyképesek a piaci termékekkel. Ezek nagy előnye, hogy valóban a gyár által ellenőrzött minőségben kaphatók, igaz, a kommunikáció szerint egy kicsit gyengébbek attól, hogy olcsóbbak lehes­senek. 

Irány a bontó?

Ilyen lehetőség persze ke­vés van, így nézzünk rá az egyéb költségkímélő megoldásokra. A nagyobb értékű cseredaraboknál mindenkinek a bontott alkatrész jut először eszébe, és sok esetben va­lóban ez jelenti a megoldást.

Egy javíthatatlan motorproblémánál például egy gyári új motor akár kétmillió forint is lehet egy általános márkánál, miközben a bontóból akár száz­ezerért is kaphatunk egyet, bár ennek előéletéről, futott kilométereiről semmit nem lehet tudni.

Hasonló lehet egy váltó is, de futóműalkatrészeknél már nem ennyire egyértelmű a hely­zet. Vannak műhelyek, ame­lyek a bontott alkatrészeket megfelelően felújítva kedvező áron értékesítik, de egy eredeti állapotában hagyott futóműalkatrészt senkinek sem javasolnánk biztonsági okok miatt.

Külső beszállítóktól

Itt jön a képbe a nagyközönség által csak utángyártottként em­legetett kínálat. Pedig ennek is van két minőségi csoportja.

Az egyik az úgynevezett OEM-termékek, ahol a gyár pontos instrukciói és ellenőrzése mellett gyártanak külső beszállítók alkatrészeket, akik egyébként sok esetben megegyeznek a gyári beszállítókkal is.

Forgalomba azonban az alkatrészgyártó neve alatt kerülnek, elég csak a lengéscsillapítókra, fékekre, kuplun­gokra gondolni. A nagynevű gyártók az autógyárak beszállítói, de termékeiket megkaphatjuk közvetlenül is, olcsóbban, mint egy márkakereskedésben.

A másik csoport azon alkatrészgyártók összessége, akik valóban utángyártott termé­keket kínálnak olcsón. Ezek az alkatrészek inkább másolatok, sok paraméterükben sajnos nem is egyeznek meg a gyári eredetivel.

Jobb esetben csak egy kicsit készülnek gyengébb anyagokból, rosszabb esetben csapnivaló anyaghasználat, és rossz méretpontosság jellemzi ezeket, amelyek kihatnak az autó biztonságos üzemelte­tésére is.

Persze ezek közt is vannak remek minőségűek, hi­szen minden alkatrészgyártóra vonatkoznak minőségi előírások, mert csak ez alapján kaphatják meg a forgalmazáshoz szükséges jelöléseket. Ilyen jellegű tapasztalatokról egyébként az interneten is lehet szerezni információkat, ezzel kímélve meg magunkat a felesleges vásárlásoktól.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.