Szakadék helyett hajtott fának a fékhibás busz sofőrje

Szakadék helyett hajtott fának a fékhibás busz sofőrje

busztragédia
PUBLIKÁLÁS: 2018. november 26. 04:10
A busz két féke közül egyik sem működhetett, ezért ment végül fának a sofőr a Mátrában. Minden induláskor ellenőrizni kell a járműveket.
G. J.

Negyvenen ültek azon a buszon, ami szombat kora délután a Kékestetőről haladt Mátraháza felé. A sofőr az egyik éles kanyar előtt hirtelen lehajtott az útról, és fának hajtott. Az elsődleges orvosi vélemény szerint tíz utas könnyű, kettő pedig súlyos sérüléseket szenvedett, a busz eleje összeroncsolódott, a szélvédő betört, a lökhárító kiakadt.

Az egyik utas szerint egy katasztrófafilmben érezte magát, amikor a sofőr felkiáltott, hogy „nincs fék”, csak annyi idejük volt, hogy felkészüljenek a csattanásra. A TV2 Tényeknek nyilatkozott a busz sofőrje, aki elmondta: hirtelen azt érezte, elment a fékhatás. Sem a hagyományos fék, sem az úgynevezett retarder, vagyis lassítófék nem működött.

– Három-négy kanyaron túl voltunk, amikor az éles kanyarban azt vettem észre, hogy sem az üzemi fék, sem a retarder nem működött. Szakadék volt előttünk, illetőleg egy nagyon éles kanyar, ahol biztosan felborítottam volna a buszt, és nagyobb baj lett volna. Ezt is nagyon sajnálom – mondta a buszvezető.

A Borsnak nyilatkozó szakértő szerint a baleset legvalószínűbb oka a lassító fék lehetett, ami eleve nem működött. A lábfék pedig a lejtőn túlmelegedhetett.

– A műszaki vizsgáztatás többéves ciklus, az autóbusz korától függően két-három évente történik. A sofőrnek viszont miden napi elindulás előtt kötelessége körüljárni és ellenőrizni a járművet, amibe a fékek is beletartoznak – magyarázta Dobrocsi Endre közlekedésbiztonsági szakértő. Hangsúlyozta: a konkrét baleset okát műszaki vizsgálat fogja tisztázni, de általánosságban ezek a járművek légfékesek, ami azt jelenti, ha a fékkel lett volna probléma, a busznak meg kellett volna állnia.

– Ha probléma lép fel és a levegőellátás megszűnik, egy rugó befékezi a járművet. Azt nehezen tudom elképzelni, hogy a levegőellátással gond lett volna. Ha a retarder eleve nem működik,  a sofőr nem tud fékezni a hosszú lejtőn, de kénytelen lábfékkel lejönni, ami pedig súrlódás révén felmelegszik – ez okozhat fékezhetetlenséget. A retarder menet közben nem tud elromlani – magyarázta a szakértő.    

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.