Érdemes négy évszakos abroncsra beruházni

Érdemes négy évszakos abroncsra beruházni

tél
PUBLIKÁLÁS: 2018. november 25. 18:30
Bors

Késő ősszel rendre jelennek meg a hirdetések, hogy az autósoknak eljött az idő téli gumira váltani. Gyakran hallhatjuk a bűvös hét Celsius-fokos határt is, amikor már mindenképpen le kell cserélni az abroncsokat, de mielőtt kapkodva rohannánk a gumishoz, érdemes egy kicsit gondolkodni.

A téli abroncsokra való váltás jelentős anyagi megterhelés lehet a háztartások számára, főleg abban az esetben, ha az autóval igazándiból csak időnként közlekednek, ugyanakkor még mindig él a mondás, a biztonság mindenekelőtt. De vajon tényleg annyival többet tudnak a téli abroncsok? 

A téli gumi hóban teljesít

A legkülönbözőbb tesztek áttanulmányozása után kijelenthető, nem minden esetben. Sőt. Ha­zánk klimatikus körülményei közt kevés olyan nap van, amikor igazán szükség van a téli gumikra. Ezek ugyanis a tesztek alapján ki­emelkedő teljesítményt csak valós havas körülmények közt hoznak, száraz, hideg aszfalton a mérések szerint még a nyári abroncsok is jobban teljesítenek mind féktávon, mint ka­nyarsebességben. Ez ugyanakkor dramatikusan megváltozik hó vagy latyak esetén, a nyáriak ilyenkor gyakorlatilag megszűnnek létezni. 

Fejlesztettek a gyártók

De van átmeneti megoldás, az eddig érdekes módon mindenki által lenézett és elhanyagolt négy évszakos abroncsokkal. Az is igaz, hogy ezek teljesítménye korábban valóban elmaradt mind a nyáritól, mind a télitől, így nem nyújtott igazán megoldást egyik időjárásra sem, de úgy tűnik, a gumigyártók is rájöttek arra, hogy érdemes foglalkozni ezzel a termékcsaláddal is. Ennek köszönhetően olyan fejlesztések zajlottak le az elmúlt években, hogy a most piacon lévő abroncsok teljesítménye megfelelő kompromisszumot biztosít télen és nyáron egyaránt, főleg ha azt nézzük, hogy a téli időjárásban sajnos egyre ritkábban találkozunk az igazi, klasszikus havas utakkal.

Tesztek bizonyítják, hideg, száraz aszfalton a nyári gumikkal szerelt autók állnak meg a leghamarabb, a négy évszakos abroncsok számára nagyjából öt százalékkal kell csak hosszabb fékút, míg a téli gumik akár 15 százalékkal is lemaradhatnak a nyáriak mögött. Nedves útfelületen változik a helyzet, a négy évszakosak nagyjából azonosan teljesítenek a nyáriakkal, míg a téli megint csak lemarad. Latyakos útfelületen éled fel a téli abroncs, itt az előnye megkérdőjelezhetetlen, ugyanakkor a négy évszakos épp csak a szokásos öt százalékkal marad el, míg a nyárival akár felével is meghosszabbodhat a fékút, ami nagyon nem vicces. 

Egész évben megoldás

Összefoglalva, egyre inkább ajánlott a négy évszakos abroncsok felé fordulni, mert menetteljesítményük a hazai viszonyok közt megfelelő kompromisszumot nyújt átlagos felhasználás esetén, ráadásul azt az előnyt is biztosítják, hogy a nyári időszakra sem kell őket lecserélni, nagyobb kopás és teljesítményvesztés nélkül lehet ezeket nyáron is használni. Persze azoknak, akik gyakran járnak a sípályákra vagy kedvelik sportosan hajtani az autójukat, marad a klasszikus téli-nyári cserebere.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.