35 éve volt a nagy képlopás: az vitte el a kincseket a Szépművészetiből, aki akarta

35 éve volt a nagy képlopás: az vitte el a kincseket a Szépművészetiből, aki akarta

festmények
PUBLIKÁLÁS: 2018. november 05. 10:30
Napra pontosan 35 esztendeje történt az, amit a nyolcvanas évek sajtója az évszázad bűncselekményeként emlegetett. Elloptak hét képet a Szépművészeti Múzeumból, amit akkoriban is éppen renováltak.
Bors

Nyugati típusú bűncselekmény

1983. november 5-én a rangos fővárosi gyűjtemény hét festményét lopta el egy magyarokból és olaszokból álló csapat. Aznap éjszaka három őr volt szolgálatban, aki este nyolc és kilenc óra között bejárta a kiállítótermeket, de semmi különöset nem vett észre. A következő bejáráson azonban már csak hűlt helye volt a hét, elképesztően értékes képnek. A híres reneszánsz festő, Raffaello (1483–1520) Esterházy Madonnájának becsült értéke önmagában húszmillió dollár volt, az alkotások összértéke – akkori áron – mintegy másfél milliárd forintot tett ki. Ez az átlagember számára ma is elképzelhetetlen összeg, de akkoriban szinte felfoghatatlan volt, hiszen az átlagkereset négy- és ötezer forint között mozgott. 

Bár a kádári szocializmus már igencsak az úgynevezett erjedés korszakában volt, a gyalázatos képlopást az akkori szóhasználat szerint „nyu­gati típusú bűncselekménynek” titulálták a hatóságok, és ebben tulajdonképpen igazuk  is volt. 

Olasz csavarhúzó, ujjnyomok a helyszínen

A rendőrségnek és a belügynek már csak a felháborodott közvélemény miatt is gyorsan kellett cselekednie. A nyomozók nagy szerencséjére öt nappal a betörés után a Dunából a partra került egy zsák a százhalombattai hő­erőmű zsilipjénél. Ebben a többi között megtalálták az Esterházy Madonna hátlapját. A zsákról kiderítették, hogy Olaszországban készült, de ezen a fontos adaton kívül egy, a múzeum erkélyén talált, olasz csavarhúzó és a zöld-fehér-piros kötél is az itáliai szálra utalt. Összegyűjtötték hát annak a több ezer olasznak az adatait, aki az előző két hétben Magyarországon volt. 

Egy ilyen művelet véghezvitele alapján azt gondolnánk, akciófilmhősöket meghazudtoló, vérprofi elkövetőkről volt szó, de a tetthelyen ujjlenyomatokat is találtak a rendőrök. Az olasz és magyar képrablókat végül elfogták. 

Megúszta a rejtélyesgörög milliomos

Kovács Gusztávot 12 év fegyházra, Raffai Józsefet 7 év börtönre, Jónás Katalint 6 hónap felfüggesztett börtönre ítélték. Az olasz Giacomo Morini és Ivano Scianti 4 év 6 hónapot, a banda másik három tagja 4 év 9 hónapot kapott. A képek ellopását a vallomások szerint egy görög milliomos rendelte meg, de őt bizonyítékok hiányában nem ítélték el. 

Az egyik művet Törökbálinton elásva, a többi hatot 1984 januárjában a görögországi Panagia Trypiti kolostorban, egy bőröndben találták meg. A méregdrága alkotások közül pont az Esterházy Madonnát érte a legnagyobb kár, a festmény fatáblája ugyanis megrepedt. 

Csábító állványzat, befuccsolt riasztó

Az elkövetők is több amatőr hibát vétettek, de a múzeum akkori biztonsági rendszerét gyakorlatilag bárki átverhette volna. Az épületet az előző évben kezdték el tatarozni kívülről. Az állványzatról sejtették, hogy csábító lehet az esetleges tolvajoknak, ám a felszerelt riasztóberendezés tönkrement. A banda így a lehető legkézenfekvőbb módszert vá­lasztotta: az állatkert felőli oldalon felmászott az állványzaton és behatolt egy ablakon. 

A pártállam első számú lapja, a Népszabadság újságírója a következő szavakkal figurázta ki az esetet: „Ott kezdem, hogy a főbejárat ajtaját minden este duplán bezárták. Kétszer fordították rá a kulcsot. Az épület állatkert felőli oldalát egészen a felső ablakok magasságáig beállványozták. A zseniálisan kigondolt terv azon alapult, hogy a betörő nem tud majd ellenállni a kísértésnek, elkezd felfelé mászni az állványon, amelyből szálka megy a tenyerébe, és önkéntelenül felkiált. Az állvány felől érkező hangok figyelésével a Millenniumi Emlékmű szoborcso

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.