Megyünk libegőzni? – csillan fel Frankó Endre szeme, amikor elmondom neki a délutáni programot. Mint egy kisiskolás gyerek. Bandi bácsi azonban elmúlt 95 éves, és ő maga tervezte a János-hegyi kötélpályát. De csak az után, hogy vadászrepülő-pilótaként szolgált a második világháborúban.
A jelenleg egy óbudai szeretetotthonban élő, egri születésű Bandi bácsi 1939-ben, mindössze 16 évesen tanult meg vitorlázórepülni Gyöngyösön. Azt mondja, olyan ez, mint a biciklizés: nem lehet elfelejteni. A hasonlat adja magát, mert amikor Gyöngyösre járt, minden hétvégén biciklivel tette meg a távot, ami oda és vissza is ötven kilométer.
Lemaradt Horthyról
Nem sokan mondhatják el, hogy lekésték a saját avatásukat. Frankó Endrével ez történt, amikor 1944-ben, a Magyar Királyi Repülőakadémia elvégzése után hadnaggyá avatták.
– A mi évfolyamunk volt az egyetlen, amelyet Horthy Miklós kormányzó személyesen avatott, de én borbélynál voltam, aki késett, ezért nem végeztem időben. 1945 után egy darabig bűn volt, hogy a háborúban pilóta voltam. Azt mondták: horthysta! Végül is igazuk volt, de én büszke voltam rá.
Ilyen a háború
Bandi bácsi a legendás Puma ezred pilótája lett. Ma ő az egyetlen, Magyarországon élő tagja.
– Nem kérdezték, ki vagy. Ha kellett, lelőttek – mondja komor arckifejezéssel, majd mosolyogva hozzáteszi: – Engem nem lőttek le, mert itt vagyok. Még csak meg sem sebesültem.
A nyugállományú főhadnagy élete legszebb időszakának tartja azt, amikor gépet vezethetett.
– Mindent megtettem, hogy repülhessek. Az öcsém és a bátyám is repült, utóbbi egy légi harcban tűnt el. Ilyen a háború – summázza, miután sokadszor kérdezi meg, hogy mikor megyünk a Libegőhöz.
És jött a Libegő
A háború után volt asztalossegéd, autószerelő, segédmunkás és gyógynövénygyűjtő is. Mivel pilótahiány volt, visszahívták, de ahogy kinevelte az utánpótlást, újra nemkívánatos személy lett a Rákosi-rendszer néphadseregében. Többszöri nekifutás után, amikor már nem számított a múltja, felvették a Műegyetemre. Így lett belőle gépészmérnök, és jött a Libegő.
– Csodás nevet kapott, az embernek tényleg olyan érzése van, hogy libeg. Badacsonyba is terveztek egyet, végül a János-hegyi valósult meg, ezt pedig én tervezhettem meg. Ez nőtt a legjobban a szívemhez – ismeri el Bandi bácsi, aki az utolsó csavarig ellenőrizte is az építést.
Aztán felkérést kapott, hogy Indiában tervezzen kötött pályás személy- és teherszállítást.
– Azt sem tudtuk akkoriban, hogy létezik ilyen ország. Előfordult, hogy saját zsebből fizettem a munkásokat, mert nem jött meg időben a pénzük. Aztán persze megkaptam én is, de ez a gesztus borzasztó sokat számított nekik – emlékszik vissza.
A mákos tészta örök
Hogy mi történt az indiai kalandok után?
– Semmi különös – mondja úgy, mintha nem telt volna el azóta több évtized. Hatvanévesen nyugdíjba ment, aztán elkezdett faliképeket szőni. Ez megnyugtatta, de a munkája is mindig ilyen hatással volt rá. Testvérének még a Puma felségjelet is elkészítette. Ami a repülés mellett állandó kedvence maradt, az a mákos tészta. – Mikor megyünk ebédelni? – kérdezi dél körül, mielőtt végre elindulunk „libegni".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.