10 perc késéssel indulna a vonat? Kérje vissza a pénzét!

10 perc késéssel indulna a vonat? Kérje vissza a pénzét!

késés
PUBLIKÁLÁS: 2018. augusztus 16. 13:00
Nem csak a levegőben, a földön is előfordulhatnak rövid vagy akár többórás késések a tömegközlekedésben. Ne hagyja magát, reklamáljon!
Hu-Zo, Zs.V. 

Bizonyára önnel is előfordult már, hogy késett a vonat, hiába panaszkodott a jegyki­adónak, széttárt karokkal mondta: ő erről nem tehet, majd elküldte. Ne hagyja ennyiben a dolgot, járjon utána a késésnek, mert visszakövetelhet pénzt! A belföldi forgalomban közlekedő feláras vonatok vasúthibára visszavezethető késése esetén az utas kártérítésre jogosult a menetjegyen feltüntetett indulási állomás és célál­lomás között. 

– En­nek mértéke 30–119 perc késés ese­tén a me­netjegy árának 25%-a, 120 perc vagy annál na­­gyobb késés esetén a menetjegy árának 50%-a – kezdi a felvilágosítást a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Or­szágos Szövetsége. Tehát kizárólag olyan vonatok késése ese­tén van kártérítési felelőssége a vasúttársaságnak, ha va­lamilyen felárat is kellett fizetni, például kiegészítő jegy, helyjegy miatt. A késést az utas kérésére az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolja. 

Nem pénzkidobás

Úgy volt, hogy utazik, de aztán meggondolta magát? Ne aggódjon, nem pénzkidobás a megváltott menetjegy, nyugodtan visszaválthatja. Visszajár a kifizetett teljes összeg, az utas ugyanis a vonat elindulásáig indoklás nélkül lemondhat a megváltott jegyről. Érvényes ez a helyjegyre és a pótjegyre is. Arra viszont számítania kell, hogy a cég húsz százalék kezelési költséget számít fel.

Hova nyújtsam be a kárigényemet?

A kártérítésre vonatkozó igényt az utas a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti. Ehhez szükség van az adatainkra, elérhetőségeinkre, és csatolnunk kell a menetjegyet és a felár bi­zonylatát. A benyújtásról ka­punk egy igazolást.

Csípős

Mily meglepô, hogy a lényeget sosem reklámozzák a társaságok! Bár a buszok és a vonatok legalább elindulnak a csomagokkal együtt. Döbörhegyi Anna

Kupont is adhatnak

A kifizetés határideje az igény bejelentésétől számított 1 hó­nap, és ez lehet kupon és pénz is. Ha a kártérítés nem haladja meg az 1000 Ft-ot, akkor a vasúttársaság nem fizet, azonban ugyanannak az utasnak több, az egyenként 1000 Ft-ot meg nem haladó kártérítését kifizeti, amint az összegük meghaladja az említett összeget.

Zsúfoltság miatt is panaszkodhat

Akkor is jogos a pénzvisszakövetelés, ha az első osztályra vettünk jegyet, de vé­letlenül nincs első osztály a szerelvények között. Kezelési költség levonása nélkül kell visszakapnunk a pénzünket, ha azért mondunk le az utazásról, mert például a vonat 10 percet meghaladó késéssel indult volna, fűtés vagy világítás nélkül közlekedett, vagy zsúfoltsága miatt me­netjegyünknek megfelelő ülő­helyhez nem jutottunk. Fontos, hogy ezeket a körülményeket a kalauzzal igazoltatni kell.

A busztársaságokra is vonatkozik a szabály

A vállalatok akkor fizetik vissza az előre megváltott teljes árú és kedvezményes buszmenetjegyet, ha azt nem használtuk fel, de azt még a járat indulása előtt visszavisszük. Ilyenkor kezelési költséget számítanak fel, kivéve akkor, ha nem indul a járat, nem férünk fel rá vagy forgalmi akadály miatt lemondunk az utazásról, ezekről azonban mindig igazolást kell kérni a buszsofőrnél vagy az állomáson. Ha menet közben megszakítjuk az utazást, akkor annak árát a cég egyáltalán nem téríti vissza.
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.