Szexire váltottak a szocialista reklámok

Szexire váltottak a szocialista reklámok

szexi
PUBLIKÁLÁS: 2018. június 25. 12:30
Az 50-es évek idealizált szocialista nőtípusa után a 80-as évekre egyre szexibb lányok jelentek meg a kor reklámjaiban. Emlékeznek? Fabulon a bőre őre!
Bors

Nosztalgikus kiállítás mutatja be a szocializmus nőtípusainak változásait az óbudai Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban. A tárlat címe: „Mit vásárolt Jucika?” Jucikáról tudni kell, hogy ő az egykori vicclap, a Ludas Matyi legendás karikatúra-figurája.

– A kiállításon láthatóak azok a nők, akikkel valamit reklámozni akartak, illetve olyan termékek, amik nagyon jellemzőek voltak erre az időszakra – mondta a Borsnak dr. Saly Noémi muzeológus. – Az ötvenes években a plakátokon az idealizált szocialista nő kínált termékeket overallban, pöttyös kendővel, például, hogy ne foglalkozzanak a befőzéssel, amikor befőttet a boltban is meg lehet venni. Később változott a gondolkodás. Végy egy szexis nőt, ha kevés, akkor sokat. Minél gyengébb a reklámozandó áru, annál többet. Óriási divat volt a terméket vagy céget reklámozó kártyanaptár. Ezeken nők szerepeltek, idővel egyre kevesebb ruhában, és a „pucér csajos” példányok komoly cserealapot jelentettek a serdülő kamaszok között – magyarázta a muzeológus.

A nyolcvanas évekre kinőtt egy reklámmal foglalkozó komoly szakembergárda, és jöttek az ikonikussá váló reklámlányok. A Skála kópé figurája mellé Komjáthy Ági 1976-ban lett a Skála háziasszony-reklámarca, Pataki Ági 18 évesen volt az első, aki egy márka, a Fabulon reklámarcaként vált ismertté, Sütő Enikő 16 évesen szintén a Fabulont reklámozta, és jött Bíró Ica, aki a legtöbbet mutatta magából.

Lee farmert vett Trapper helyett

Balázs János: – Szerencsés voltam, mert többször jártam nyugaton, és Brüsszelben volt lehetőségem Lee farmert venni Trapper helyett. Viszont a fabulonos plakátokra emlékszem, a Traubi szóda ízlett, és a Skála reklámarcai közül az egyik lány a gólyabál szépségkirálynője volt a Közgázon, amikor ott tanultam.
Higl Jutka: – Persze, hatottak a mintát sugárzó plakátok, de nem feltétlenül ezek miatt vásároltam valamit, hanem, mert ezeket a termékeket lehetett kapni. Volt Trapperem, használtam Fabulont, a Traubi pedig nagy dolog volt a Cola előtti időben, ha nem alkohol került az asztalra.

Kapcsolódó jegyzetünket itt olvashatják.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.