A Bors utánajárt - Életeket menthet az automata segélyhívó

A Bors utánajárt - Életeket menthet az automata segélyhívó

szolgáltatások
PUBLIKÁLÁS: 2018. április 06. 12:30
Az új autótípusok már nem kaphatnak forgalomba helyezési engedélyt az automata segélyhívó nélkül. A Bors utánajárt, hogy mire jó, és mennyibe kerül, ha valaki szeretné beszereltetni a segélyhívót.
P. Zs.

Bármikor, bárkivel előfordulhat, hogy súlyos karambol szenvedő alanya lesz. Ebben a helyzetben életek múlhatnak azon, hogy időben érkezik-e a segítség. Ezt hivatott felgyorsítani az automata segélyhívó rendszer, amit az uniós rendelet szerint áprilistól minden új autóba kötelezően be kell szerelnie a gyártónak.

Rázkódásnál is bejelez

Az autósokat nem terhel semmilyen kötelezettséget, és büntetés sem fenyeget, ugyanis az uniós szabályozás az autógyártóknak szól: addig nem kerülhet forgalomba egy új típus, amíg nincs benne a rendszer.

A szakemberek a halálos balesetek csökkenését várják a segélyhívótól. Némely gyártó évek óta alkalmazza autóiban, így némi tapasztalattal is rendelkeznek. A Bors egyik olvasója egy súlyos hibára hívta fel a figyelmet: a kátyúsabb, rossz utakon a se­gélyhívó – érzékenysége miatt – balesetnek is érzékelheti a rázkódást, és leállítja, majd áramtalanítja a kocsit, amit aztán csak autómentővel tudnak elvontatni.

Megadja a földrajzi koordinátákat

– A hasonló műszaki meghibásodások miatt, túlérzékenységnél is adat jelenik meg a rendszerben, ezért szükséges az a szűrő, amit a Magyar Autóklub kezel – mondta a Borsnak Marinka István, a Magyar Autóklub főtitkár helyettese.

– Minden bejövő, automatikus hívást ellenőrizni kell, éppen azért, mert akár véletlenül is megnyomhatják a hívógombot. De ha például a visszahívásnál nem kapunk visszajelzést, akkor azt automatikusan érvényes hívásnak kell tekinteni, tehát senki nem marad segítség nélkül. A rendszer által elküldött adatcsomagban benne van az autó pontos földrajzi helye, de például arra is van utalás, hogy hány bekapcsolt biztonsági öv van, vagy arra, hogy kinyíltak-e a légzsákok és hogy oldalra dőlt-e az autó – tette hozzá a szakember.

Eddig a Jaguar, Land Rover márkák, és tavasszal további négy európai autógyártó tervezi még a szolgáltatáshoz szükséges tender kiírását.

De mi lesz a használtakkal?

Annak sem kell aggódnia, akinek régebbi, használt autója van: pont úgy, ahogyan egy riasztó, klíma, vagy egy telefonkihangosító, a segélyhívó utólag is beszerelhető. A szakemberek szerint körülbelül 30 ezer forintos szerelési díjra kell számítani, illetve az eszköz díjára. Eddig azonban nem volt gyakori az ilyen kérés a szervizekben, ám a napokban sok érdeklődő telefont kapott a Magyar Autóklub. A szervezet azt szeretné, ha kiépült szervizhálózat foglalkozna a beszereléssel.

25 ezer halott évente

Az elmúlt két-három évben ugyan javulásnak indultak a baleseti statisztikák Európában, de még így is 25 ezren halnak meg az utakon, és 135 ezer ember szenved súlyos sérülést a balesetekben. A sérültek és áldozatok majdnem fele az autó vezetője és utasai közül kerül ki. Az új e-call rendszer a közutakon 50 százalékkal, a városokban 40 százalékkal gyorsíthatja meg a mentést, amely évente mintegy 1500-zal csökkentheti a súlyos balesetekben bekövetkező halálos esetek számát.
Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.