Csak a boltokon múlik az ajándékok cseréje

Csak a boltokon múlik az ajándékok cseréje

visszaváltás
PUBLIKÁLÁS: 2017. december 27. 12:00
Könnyen előfordulhat, hogy a karácsonyra kapott ajándék nem megfelelő, vagy éppen kettőt kaptunk valamiből, mit tehetünk ilyen esetekben?
Bors

Újabb roham a boltokban

A karácsony előtti roham után most az ünnep után, rosszul megválasztott ajándékok miatt számíthatunk rengeteg emberre a boltokban. A vásárlók jellemzően olyan termékeket visznek vissza cserére, amellyel az ajándékozó nem találta el a megajándékozott ízlését, vagy már volt otthon belőle.

Reklamálás

Mielőtt reklamálni kezdenénk, kérdezzük meg a vevőszolgálaton, hogy az adott üzletben él-e a visszacserélés lehetősége. Mivel a boltok nem kötelesek visszavenni az árukat, ezért jobb, ha ezt a tényt elfogadjuk és más megoldás után nézünk.

Nem kötelesek cserére

Az üzletek nem kötelesek visszavenni a hónap elején megvásárolt, hibátlan termékeket az ünnepek után, csak a bolt vezetőjének jóindulatán múlik, adnak-e lehetőséget a cserére. Kialakult azonban az a gyakorlat, hogy az üzletek az ünnepek után néhány napig megteszik ezt. Ám minden esetben tartsuk meg a blokkot a későbbi problémák elkerülése érdekében. A vásárlástól számított három napon belüli csere is csupán akkor érvényes, ha a termék hibás, ellenkező esetben a kereskedő dönthet arról, hogy kicseréli az árut vagy visszafizeti az árát. Vannak olyan üzletek, ahol az eredeti csomagolású, nem használt termékeket karácsony után bármeddig vissza lehet vinni. A visszavitt áru értéke levásárolható vagy ajándékkártyára váltható. Ha a vevő nem talál számára megfelelő terméket az áruházban, az eredeti árat fizetik vissza. Ez az eljárás azonban az adott bolton múlik.

Szükség van a blokkra

Az ajándékok mellé a blokkot nem szokás odaadni, azonban jótállási jegyre szükségünk van, főleg, ha bármi probléma adódik a termékkel. A csere feltétele a nyugta megléte, illetve az ajándék sértetlensége. Más a helyzet, ha az ajándék hibás, minőségi reklamációk esetén ugyanúgy érvényesek a fogyasztóvédelmi szabályok, mint máskor. Azoknál a zárt csomagolású termékeknél sem gondolhatja meg magát a fogyasztó, amelyek felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhetők vissza. A vállalkozásoknak ezekről a kivételekről is tájékoztatást kell nyújtaniuk már előzetesen a webáruház honlapján. Az átvételtől számított tizennégy napon túl viszont csak akkor lehet már reklamálni, ha hibás a termék.

Figyeljük a szavatosságot

Más a helyzet hibás termék esetén: a kereskedőnek a vásárlástól számított három napon belül kell feltétel nélkül cserélnie. Ez azonban csak a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik, amelyek értéke meghaladta a tízezer forintot. A tartós fogyasztási cikkeknél az egyéves jótállás – a vásárlástól számított – három év szavatossági idővel egészül ki. Egyéb termékekre, például ruhaneműre vagy cipőre minden esetben két év szavatosságot ír elő a törvény. A használt termékek kivételt képeznek, ezekre csak egy év vonatkozik. Ugyanazok a szabályok érvényesek a nagy multikra, mint a kiskereskedőkre vagy a piaci árusokra.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.