Ezer kütyü méri a tévék nézettségét

Ezer kütyü méri a tévék nézettségét

műszer
PUBLIKÁLÁS: 2017. január 13. 12:00
Bors

Milliárdok múlnak azon, hogy mely csatornák nyerik a televíziók nézettségi versenyét, a több nézőt csábító műsorok reklámidejét ugyanis jóval magasabb áron lehet értékesíteni. De, hogy mérik a műsorok nézettségét? – ezt kérdezte egy szerkesztőségünkbe telefonáló olvasónk.

Magyarországon 1994 óta az AGB Hungary végzi a nézettségmérést több mint ezer háztartásba telepített mérőkészülékkel. Fontos: a minta reprezentatív, azaz a magyar lakosság összetételének megfelelően választják ki a háztartásokat. A Bors talált valakit, aki rendelkezik a műszerrel, és – bár név nélkül – szívesen mesélt róla.

– Becsengettek, és egy férfi azt mondta, egy korombeli, egyedül élő emberre van szükségük a rendszerben. Megkérdeztem a rokonaimat, és igent mondtam – meséli informátorunk. – Ez egy olyan készülék, mint egy beltéri dekóder, a tévére van kötve. Fontos, hogy mindig be kell kapcsolni, ha a tévé is megy, és különböző gombokkal azt is jelezni kell, ki nézi épp a tévét. Előfordult már, hogy nem kapcsoltam be, de az is, hogy napokig egy csatornán maradt, ilyenkor telefonon érdeklődtek nálam, minden rendben van-e, mert látják, hogy megy a tévé, de a készülék nem, vagy napok óta egy adón van.

A mérőműszerek másodperces pontossággal rögzítik a tévézés adatait, és ezeket továbbítják az AGB-hez. Ott, az éjszaka folyamán minden hétköznap el is készülnek a nézettségi adatokat tartalmazó grafikonok, táblázatok.

A digitális műsorszórás a mérést is forradalmasíthatja: technikailag már lehetséges, hogy minden egyes televíziókészülék része legyen a rendszernek.

Google News Borsonline
A legfrissebb hírekért kövess minket a Bors Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.