Az egészségmegőrző termékekhez, az üdülési joghoz, az edénykészletekhez és a légtisztító készülékekhez rendezett termékbemutatókon történik a legtöbb visszaélés. A nyugdíjasok vannak veszélyben elsősorban.
Ki ne talált volna már a postaládájában különböző termékbemutatókra invitáló meghívást, ami azt ígérte, hogy igen kedvező áron vásárolhatunk vagy akár csábító ajándékokhoz is jutunk a vásárlással? Sokunkat hívnak már meg telefonon is egészségiállapot-felméréssel egybekötött rendezvényekre is, ahol természetesen egy fantasztikus és vadonatúj terméket vagy berendezést mutattak be, kihagyhatatlan kedvezmények és értékes ajándékok megszerzésének ígéretével.
Ezeknek az ajánlatoknak az elsődleges címzettjei az úgynevezett „60+ korosztályhoz” tartozó fogyasztók, akiknek a részvétel egy-egy ilyen termékbemutatón nem csak a vásárlás lehetőségét kínálja, hanem kellemes időtöltést és találkozást ismerőseikkel, hasonló problémával, gondokkal küzdő idősebb embertársaikkal.
És éppen ezért különösen veszélyesek ezek a rendezvények – figyelmeztet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hatóság többször is megvizsgálta, több hazai nagyvárosban az ott rendezett termékbemutatókat. Talán nem kell azon csodálkozni, hogy a szakemberek több esetben is jogsértést állapítottak meg az elhangzott tájékoztatások tartalma, valamint a tisztességtelen felépítésük miatt.
Leggyakrabban üdülési jogok, orvostechnikai eszközök népszerűsítése volt e termékbemutatók, illetve az értékesítések tárgya. A beérkező panaszokból kiderült, hogy visszásságok tapasztalhatók különböző matracok, alvásszettek, edénykészletek és légtisztító készülékek népszerűsítésével összefüggésben is – írta közleményében a GVH.
A szakemberek azt állapították meg, hogy az ajánlatok elsődleges címzettjei a nyugdíjasok vagy olyan sérülékeny fogyasztók, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések. Gyakran fordult elő, hogy a termékbemutatókon egy pénzügyi intézet áruhitelt ajánlott, ami szintén a megtévesztő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést mozdítja elő.